The contribution of technology to student learning

The contribution of technology to student learning

Authors

  • Isabela de Almeida Colares secretaria de educação do município de fortaleza Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.1047

Keywords:

Tecnologias. Desafios. Competências.

Abstract

This article presents an introduction on the evolution of digital resources to contribute to teaching and reflects on the current role of the teacher and the new skills that the student must develop in order to be a promising and competent citizen of the 21st century. The research carried out was bibliographical with review of articles and blogs about the contributions of Technologies for the student to practice their learning with motivation and quality, learn to know themselves, learn to work in teams, to work their potential in projects, and if challenge in problems with complex solutions. Emphasizing the importance of constant teacher training in the perspective of using these digital resources in practice, a school equipped with modern and accessible software for teachers is needed. The teacher, above all, is an opinion maker and must accept changes that are emerging with the innovations present in the classes and promote their updating and use them to their benefit so that they do not become an outdated professional. Thus, you can help mediate learning with motivation and security.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Isabela de Almeida Colares, secretaria de educação do município de fortaleza

    https://orcid.org/0009-0000-3225-9242

References

BANNELL, R., DUARTE, R. et al. Educação no século XXI: cognição, tecnologias e aprendizagens. Petrópolis: Vozes, 2006.

BARROS, Aline Fabiana de. O Uso das Tecnologias na Educação como Ferramentas de Aprendizado. Revista Científica Semana Acadêmica, v. 1, n. 156, p. 1-13, 2009. Disponível em: <https://semanaacademica.org.br/artigo/o-uso-das-tecnologias-na-educacao-como-ferramentas-de-aprendizado>. Acesso em: 15 dez. 2024.

BIANCHINI, Ieda Maria Cassuli. Competências Necessárias para os Pedagogos do Século XXI: Algumas Reflexões. Revista de Educação Dom Alberto, v. 1, n. 1, p. 130-144, 2012.

COUTINHO, Clara; LISBÔA, Eliana. Sociedade da Informação, do conhecimento e da Aprendizagem: Desafios para Educação no Século XXI. Revista de Educação, v. XVIII, n. 1, p. 5-22, 2011.

FERREIRA, Maria José Morais Abrantes. Novas tecnologias na sala de aula. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Pós-graduação em Fundamentos da Educação) – Universidade Estadual da Paraíba, Sousa, Paraíba, 2014.

FRANKS, Vicente. Tecnologia integrada na sala de aula: como tornar essa realidade viável. Blog do Unasp. Publicação eletrônica. 2018. Disponível em: <https://www.unasp.br/blog/tecnologia-integrada-na-sala-de-aula-2/>. Acesso em: 15 dez. 2024.

FRIZON, Vanessa et al. A formação de professores e as tecnologias digitais. In: ANAIS XII EDUCERE, III SIRSSE, V SIPD – Cátedra UNESCO e IX ENAEH – Formação de professores, complexidade e trabalho docente, 2015, Curitiba. Anais [...] Curitiba: PUCPR, 2015. p. 1-15.

GARCIA, Francisco Wilson. A importância do uso das tecnologias no processo de ensino-aprendizagem. Revista Educação a Distância, v. 3, n. 1, p. 25-48, 2013.

MAGRIN, Sabrina Ferreira Furtado; LUZ, Mariana Picolli da. A pedagogia da aprendizagem no século XXI: competências e habilidades. In: ANAIS ELETRÔNICOS DA III JORNADA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO E LINGUAGEM / III ENCONTRO DOS PROGRAMAS DE MESTRADO PROFISSIONAIS EM EDUCAÇÃO E LETRAS E XII JORNADA DE EDUCAÇÃO DE MATO GROSSO DO SUL, 2018, Campo Grande. Anais eletrônicos [...]. Campo Grande: UEMS, 2018.

MELO, Fabíola Silva de. O uso das tecnologias digitais na prática pedagógica: inovando pedagogicamente na sala de aula. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2015.

MORAN, José Manuel. As múltiplas formas de aprender. Revista Atividades & Experiências, v. 2005, n. 11, p. 11-13, 2005.

MORAN, José Manuel. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 16. ed. Campinas, SP: Editora Papirus, 2009.

OTTO, Patrícia Aparecida. A importância do uso das tecnologias nas salas de aula nas séries iniciais do ensino fundamental I. 2016. Trabalho de Conclusão de Curso (Pós-graduação em Educação na Cultura Digital) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.

PEREIRA, Bernadete Terezinha. O uso das tecnologias da informação e comunicação na prática pedagógica da escola. 2009. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.

SANCHO, J. A tecnologia: um modo de transformar o mundo carregado de ambivalência. In: SANCHO, Juana (Org.). Para uma tecnologia educacional. Porto Alegre: Artmed, 2001.

WERTHEIN, J. A sociedade da informação e seus desafios. Ciência Da Informação, 29(2). 2000. Recuperado de http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/889. Acesso em: 06 de julho de 2022.

WERTHEIN, Jorge. A sociedade da informação e seus desafios. Revista Ciência Da Informação, v. 29, n. 2, 2000. Disponível em: <http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/889>. Acesso em: 16 dez. 2024.igite o texto na linha seguinte. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-19652000000200009

Published

2025-06-02

How to Cite

COLARES, Isabela de Almeida. The contribution of technology to student learning: The contribution of technology to student learning. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2025.1047. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1047. Acesso em: 5 sep. 2025.