Language and subjectivity: an analysis of the cultural impact of information technologies on intergenerational communication
Language and subjectivity: an analysis of the cultural impact of information technologies on intergenerational communication
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.1131Keywords:
Language. Information Technologies. Intergenerational Communication.Abstract
This study aims to analyze the cultural impact of ICTs on intergenerational communication, considering how these technologies shape the way different generations use language to express subjectivities, negotiate meanings and build social bonds. The study adopted a qualitative approach, focusing on a literature review. The research is exploratory and descriptive, focused on the analysis of theoretical and empirical contributions on the influence of ICTs in intergenerational communicative practices.this study highlights that ICTs are tools in the construction of a new communicative space, but that this transformation requires a continuous process of adaptation and mutual learning between generations. In order for digital technologies to fulfill their role of bringing together and integrating, there needs to be a collective effort in search of a more inclusive and comprehensive communication, which considers generational differences and promotes cultural exchange and cultural and social exchange.
Downloads
References
ALVES, Priscila Pires; MANCEBO, Deise. Tecnologias e subjetividade na contemporaneidade. Estudos de Psicologia (Natal), v. 11, p. 45-52, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2006000100006
ASSUNÇÃO, Érica Patrícia Barros. Os liames entre a sociolinguística e a literatura: análise da linguagem construída no romance um manicaca. Revista Ininga, 2016, 3.1.
BAGNO, Marcos. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguística. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
CERETTA, Simone Beatriz; FROEMMING, Lurdes Marlene. Geração Z: compreendendo os hábitos de consumo da geração emergente. RAUnP, v. 3, n. 2, p. 15-24, 2011.
EMMANUEL, Simone. Geração Z: quem são e como se comportam os jovens nascidos na era digital. Rio de Janeiro: Independente, 2020.
GABRIEL, Martha. Você, eu e os robôs: pequeno manual do mundo digital. São Paulo: Atlas, 2018.
HOBSBAWM, E. A era dos extremos. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
IORIO, Andrea. 6 competências para surfar na transformação digital. São Paulo: Planeta Estratégia, 2019.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora, 1999.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: MARCUSCHI, Luiz Antônio; XAVIER, Antônio Carlos (Orgs.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. 3. ed. São Paulo: Cortez, p. 13-69, 2010.
MARTINS, M.A.; VIEIRA, S.R.; TAVARES, M.A. Ensino de português e sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2014.
MORAIS, Thiago Maciel. A influência das mídias digitais na linguagem dos jovens: implicações discursivas. 2022. Dissertação (mestrado em Educação) – Universidade La Salle, Canoas, 2022.
OLIVEIRA, Divaldo. Comunicação Geracional: Engajando do Baby Boomer ao Alfa. Wedoiti, 2022. Disponível em: https://www.wedoiti.com/blog/comunicacao-geracional-engajando-do-baby-boomer-ao-alfa/ Acesso em: dez. 2024.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira. A linguagem dos emojis. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 55, n. 2, p. 379–399, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/010318134955176321
PEREIRA, Ana Paula M. S; MOURA, Mirtes Zoé da Silva. A produção discursiva nas salas de bate-papo: formas e características processuais. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
PRETI, Dino. Sociolinguística: os níveis de fala – um estudo sociolinguístico do diálogo na literatura brasileira. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1987.
ROJO, Roxane. Pedagogia dos Multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (orgs.). Multiletramentos na Escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012, p. 11-31.
SANTOS, André Laizo dos. A geração Y nas organizações complexas: um estudo exploratório sobre a gestão dos jovens nas empresas. 2011. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.
VILAÇA, Márcio Luiz Corrêa; ARAÚJO, Elaine Vasquez Ferreira de (org.). Tecnologia, sociedade e educação na era digital. Duque de Caxias, RJ: UNIGRANRIO, 2016.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Richard Demócrito Almeida (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.




