PHYSICAL EDUCATION AT SCHOOL: A path to health and citizenship?

PHYSICAL EDUCATION AT SCHOOL: A path to health and citizenship?

Authors

  • Luciana Martins Author
  • Ivanise Nazaré Mendes Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2024.1149

Keywords:

Physical Education in Schools. Health. Citizenship. Contribution.

Abstract

This paper discusses the theme Physical Education in Schools: A Path to Health and Citizenship, with emphasis on the subject of physical education, a mandatory curricular component in schools. Through a bibliographical review, this article presents in detail the various meanings of citizenship. Then, a study will be carried out emphasizing citizenship and physical education, its development and how its manifestation occurred in Brazil. Therefore, it is expected that the contribution described here to the current academic debate, from now on, proposes a new relationship between physical education and the concept of health and citizenship, also the expectation of a new vision on the development of the student citizen. It also aims to investigate productively and scientifically the subject in focus Physical Education in Schools: a path to Health and Citizenship, that the articles published in magazines and books related to the theme will contribute to the understanding of the effectiveness of Physical Education in Schools, producing positive effects. The articles, books and subjects related to the theme are mostly studies from the 90s, which in turn shows that it is strictly related to the practice of exercise and physical-motor performance. Other factors are also addressed, such as socioeconomic conditions and the individual's social and historical background, in expanding how health is conceptualized at the time. The publications are fewer and inherent to the topic, but of great relevance. It is also noted that the Physical Education factor in Schools does not entirely mean health and citizenship. If analyzed in this way, it will be like having a reduced view of what health is, and the act of Physical Education in Schools will also be limited. Thus, it cannot limit the topic, because Physical  Education in Schools is indeed health and has to do with citizenship. Therefore, the importance of this will be discussed in this article.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luciana Martins

    1 graduada em Educação Física, pela Faculdade de Ed. Física em Jacarezinho -PR, pós graduação em Ed.
    Inclusiva pela FAP Pimenta Bueno e Mestrado em Ciências da Educação pela UTIC, UTIC – PY,

  • Ivanise Nazaré Mendes

    2 Doutorado em Ciências Ambientais - Universidad Central Del Paraguay (2017), Mestrado em Ciências da
    Educação – Universidad Tecnológica Intercontinental (2007), Graduação em Letras - Português pela
    Universidade Federal de Rondônia (2000).

References

BARBOSA, CL. de A. Educação Física Escolar: as representações sociais. Rio de Janeiro: Shape, 2001.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Rio de Janeiro: Ed. 70, 2011, 229p.

BAGRICHEVSKY. Marcos; ESTEVÃO, Adriana; PALMA, Alexandre. Saúde coletiva e Educação Física: aproximando campos, garimpando sentidos. In: BAGRICHEVSKY, Marcos; PALMA, ALEXANDRE; ESTEVÃO, Adriana; DA ROS, Marcos (Org.). A saúde em debate na Educação Física – volume 2. Blumenal: nova letra, 2006. P.21-44.

BRANDÃO, C da F. Considerações sobre a qualidade da produção científica da Educação Física brasileira. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v.21, n.2/3, jan./maio, 2000.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino da educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

DARIDO, S. C. Educação Física na escola: questões e reflexões. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2003.

DEVIDE, Fabiano Pires. Educação Física, qualidade e via e saúde: campos de intersecção e reflexões sobre a intervenção. Revista Movimento, Porto Alegre, n. 8 v. 2, p. 77-84, 2002. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.2644

DINOÁ, M. A.; ASSIS, M. J. M. de. Avaliação pôndero-estrutural em alunos da Escola Estadual Ademar Veloso da Silveira em Campina Grande/PB. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 11, n3. Dez. 1990.

FARINATTI, P. de T.V. Educação Física Escolar e Aptidão Física: um ensaio sob o prisma da promoção da saúde. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v.16, n.1, out, 1994.

FERREIRA, M. S. Aptidão física e saúde na educação física escolar: ampliando o enfoque. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. v. 22, n. 2, p. 41-54, jan. 2004.

GAMBOA, S. A. S. "A dialética na pesquisa em Educação: elementos de contexto". In: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da Pesquisa Educacional. São Paulo; Cortez, 1989.

GUEDES, DP.; GUEDES, JERP. Controle do Peso Corporal: Composição Corporal Atividade Física e Nutrição. Londrina, Midiograf, 1996.

GUIRALDELLI Jr., Paulo. Educação Física Progressista. São Paulo: Loyola, 1994.

LEFEVRE, Fernando; LEFEVRE, Ana Maria Cavalcanti. Promoção de Saúde: a negação da negação. Rio de Janeiro: Vieira & Lent, 2004.

MARCONI, MA.; LAKATOS, EM. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisa, amostragem e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. 2.ed. São Paulo: Atlas, 1990.

MINAYO, M. C. S. A saúde em estado de choque. Rio de Janeiro: Espaço e Tempo, 1992.

NAHAS, MV. Educação Física no Ensino Médio: educação para um estilo de vida ativo no terceiro milênio. Anais do IV Seminário de Educação Física Escolar / Escola de Educação Física e Esportes, p.17-20, 1997.

NAHAS, M. V. et al. Crescimento e Aptidão Física relacionada à saúde em escolares de 7 a 10 anos – Um estudo longitudinal. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, vol.14, n. 1. Set. 1992.

PALMA, A. ; ESTEVÃO. A; BAGRICHEVSKY, M. Considerações teóricas relacionadas à promoção da saúde. In; BAGRICHEVSKY, M.; PALMA, A.; ESTEVÃO, A. (Org.) A saúde em debate na educação física. Blumenau; Edibes, 2003, p. 15-32.

RODRIGUES, AJ. Pesquisa cientifica. In: RODRIGUES, AJ. Metodologia cientifica: completo e essencial para a vida universitária. São Paulo: Avercamp, 2006, p.88-91.

SCHINEIDER, O.; A. FERREIRA NETO. Intelectuais, Educação e Educação Física: um olhar historiográfico sobre saúde e escolarização no brasil. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 27, n. 3, p. 73-92, maio 2006.

SILVA, M. C. P.; A Educação Física Escolar/Saúde: o discurso médico no século XIX. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 25, n. 2, p. 97-112, jan. 2004.

SOARES, C. L. et al. Metodologia do Ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992. (Coleção magistério. 2º grau. Série formação do professor).

SOARES, M. C. F.; BAISCH, A. L. M., Organização e Saúde no contexto escolar, 2015, p. 13

______. Educação física: raízes europeias e Brasil. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.

______. Educação Física no ensino de 1º grau: do acessório ao essencial. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v.7, n.3 p.89-92, 1986.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2024-05-15

How to Cite

MARTINS, Luciana; MENDES, Ivanise Nazaré. PHYSICAL EDUCATION AT SCHOOL: A path to health and citizenship? PHYSICAL EDUCATION AT SCHOOL: A path to health and citizenship?. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2024. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2024.1149. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1149. Acesso em: 5 sep. 2025.