The Relevance of Continuing Education for Nursing Technicians in High ComplexitySectors: ICU and Emergency
The Relevance of Continuing Education for Nursing Technicians in High ComplexitySectors: ICU and Emergency
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i8.2021.1411Keywords:
Continuing education; Nursing technician; ICU; Emergency; Quality of care.Abstract
Abstract
Nursing technicians' work in critical care units, such as Intensive Care Units (ICUs) and emergency rooms, requires constant preparation for the complexity of procedures, the clinical severity of patients, and the need for quick decisions. In this context, continuing education emerges as a fundamental tool for technical updating, error prevention, and improving care. This study analyzes the importance of ongoing training for nursing technicians, highlighting training programs as a strategy to improve the quality of care, reduce risks, and improve health indicators. A literature review demonstrates that continuing education directly contributes to the humanization of care, patient safety, and the strengthening of the nursing technician's role in healthcare services.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Saúde. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2004.
BRASIL. Ministério da Saúde. Agência Nacional de Vigilância Sanitária (ANVISA). Programa Nacional de Segurança do Paciente. Brasília, DF: ANVISA, 2013.
CAMPOS, K. F. C.; SENA, R. R.; SILVA, K. L. Educação permanente nos serviços de saúde: atividades educativas desenvolvidas no estado de Minas Gerais, Brasil. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 38, n. 2, p. 1-9, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2017.02.64031
CECCIM, R. B.; FERLA, A. A. Educação Permanente em Saúde. In: PEREIRA, I. B.; LIMA, J. C. F. (orgs.). Dicionário da Educação Profissional em Saúde. 2. ed. Rio de Janeiro: EPSJV/Fiocruz, 2008. p. 162-168.
DELOITTE. Segurança do Paciente e Qualidade em Serviços de Saúde: relatório técnico. São Paulo: Deloitte, 2019.
FERNANDES, C. J. C. et al. Educação continuada em terapia intensiva: impacto na prática assistencial. Revista Brasileira de Terapia Intensiva, São Paulo, v. 29, n. 2, p. 1-9, 2017.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2016.
GANONG, L. H.; COLE, C. L. Continuing education in nursing: relevance for practice in critical care units. Journal of Continuing Education in Nursing, Philadelphia, v. 51, n. 4, p. 171-178, 2020.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Pesquisa de Assistência Médico-Sanitária. Rio de Janeiro: IBGE, 2019.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS). World Alliance for Patient Safety: Forward Programme 2004-2005. Geneva: WHO, 2004.
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DE SAÚDE (OPAS). Atenção à saúde e segurança do paciente: situação e desafios. Brasília, DF: OPAS, 2017.
POTTER, P. A.; PERRY, A. G. Fundamentos de Enfermagem. 9. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2018.
SILVA, A. C.; BAPTISTA, P. C. P.; FERNANDES, M. C. Educação continuada para técnicos de enfermagem em unidades de emergência: revisão integrativa. Revista Enfermagem em Foco, Brasília, v. 10, n. 1, p. 112-119, 2019.
TREVISAN, D. D.; CUTOLO, L. R. A. Educação continuada em enfermagem: análise de sua efetividade em ambiente hospitalar. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 70, n. 3, p. 629-636, 2017.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Wesley da Silva Aragão (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.