Reforms of the internationalization of higher courses in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2021.27Keywords:
Internationalization, Higher education institutions, Educational reformAbstract
Objectives: This article aims to analyze the scenario generated by the internationalization of higher education as well as the new roles attributed to universities in the context of higher education reform. Methods: The research used the qualitative method, which sought subsidies from various published sources where a brief theoretical foundation and analysis was made about the reform of higher education, the conception of the university and its social role as well as the internationalization itself and the intentions behind it. Furthermore, the positive and negative points of this process within the Brazilian social context are highlighted, highlighting the improvements to be made. Conclusion: emphasize the need for a direct relationship between academic strategies and social insertion so that, in processes like these that involve students leaving to expand Brazilian higher education, it is not restricted to those who have higher income, but to those who in fact they are able to represent Brazil and exchange scientific knowledge, cultural experiences and social learning.
Downloads
References
AUDY, J; MOROSINI, M. Inovação, Universidade e Internacionalização: boas práticas na PUCRS. EdiPUCRS: Rio Grande do Sul, 2010.
BEETHAM, D. Human rights as a model for cosmopolitan democracy. In: ARCHIBUGI, D.; HELD, D.; KOHLER, M. (Eds.). Re-imagining political community: studies in cosmopolitan democracy. Cambridge: Polity Press, 1998.
BOLOGNA PROCESS. EUROPEAN HIGHER EDUCATION AREA. Ministerial Declarations and Communiqués. Apresenta documentos sobre o Espaço Europeu de Ensino Superior. Disponível em: http://www.ehea.info/article-details.aspx?ArticleId=80. Acesso em: 25 fev. 2021.
CUMPER, P. Direitos humanos: a história, desenvolvimento e classificação. In: HEGARTHY, A.; LEONARD, S. Direitos humanos. Uma agenda para o século XXI. Lisboa: Instituto Piaget, p. 21-34, 2003.
DIASCÂNIO, J. M. Etapas da pesquisa cientifica. Rio de Janeiro: Autobiografia, 2020.
FURASTÉ, P. A. Normas técnicas para trabalho cientifico: elaboração e formatação. 14. ed. ampl. e atual. Porto Alegre: [S. n.], 2006.
NEVES, J. L. Pesquisa qualitativa – características, uso e possibilidades. Cadernos de pesquisa em administração, São Paulo. v. 1, n. 3, 2. sem. 1996.
NOGUEIRA, M. A.; AGUIAR, A. M. S.; RAMOS, V. C. C. Fronteiras desafiadas: a internacionalização das experiências escolares. Educação e Sociedade. Campinas, v. 29, n. 103, p. 355-76, mai./ago. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000200004
OLIVEIRA, J. F. A reestruturação da educação superior no Brasil no processo de Nuances: estudos sobre Educação. Ano XVII, v. 17, n. 18, p. 50-67, jan./dez. 2010.
Metamorfose das universidades federais: o caso da UFG. 2000. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.
PORTUGAL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior. Processo de Bolonha. Disponível em: https://ec.europa.eu/education/policies/higher-education/bologna-process-andeuropean-higher-education-area_pt. Acesso em: 11 jan. 2020.
PORTUGAL. Lei Federal 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF, 25. jun. 2014.
LIMA, L.; AZEVEDO, M. L. N.; CATANI, A. M. O processo de Bolonha, a avaliação da educação superior e algumas considerações sobre a universidade nova. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 13, n. 1, p. 7-36, mar. 2008. Disponível em: https://ape.unesp.br/pdi/execucao/artigos/avaliacao/a02v13n1.pdf. Acesso em: 07 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772008000100002
SANTOS, B. S. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. São Paulo: Cortez, 2004.
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil: Campinas: Autores Associados, 2007.
SGUISSARD, V. Universidade brasileira no século XX. São Paulo: Cortez, 2009.
SOUZA, M. B.; ORTIZ, H. C. A estrutura básica para o ensino superior de contabilidade. São Paulo: Saraiva, 2006.
TCHEOU, H. Avaliação do ensino de Contabilidade nos Cursos de Administração de Empresas na cidade de São Paulo. Dissertação (Mestrado). Centro Universitário Álvares Penteado, São Paulo, 2002.
VYGOTSKY, L. S., LURIA, A. R. LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1992.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Cirlene Ferreira Neri GERVASIO, Adelaine Aparecida Viana FONTENELE, Allessandra Cândido Ciza de SOUZA, Ana Maria Reis de SOUZA (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.