Generations and liquid modernity in the educational context

Authors

  • Michael Fernandes de Lima Author
  • Jônathas dos Santos Carretero Author
  • Hermócrates Gomes Melo Júnior Author
  • Antonio Epitácio Soares de Macêdo Author
  • Anair Meirelles Quadrado Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2024.473

Keywords:

Generations. Liquid Modernity. Youth Protagonism. Educational Practices.

Abstract

This theoretical study proposes an analysis of the behavior and experiences lived by different generations, with emphasis on the impact of these experiences on the formation of each group. It was observed that teaching underwent significant transformations throughout the generations, without establishing a standardized model, considering the training model to which teachers were subjected. The research addresses education in contemporaneity, reflecting on the role of educational institutions and educators in this context. The peculiarities of the generations of veterans, baby boomers, X, Y, Z, and alpha are explored, and their interaction with Liquid Modernity, a concept coined by Zygmunt Bauman. The methodology used consisted of a literature review, using Google Scholar and Scielo Brasil databases as sources. Generations are influenced by significant events that shape their personal and social interests. Liquid Modernity, characterized by its uncertain and unstable nature, imposes a constant need for reevaluation of educational practices. In this scenario, the role of the educator and educational institutions becomes paramount, especially when it comes to incorporating technological tools into the teaching-learning process. This process allows the student to take an active role in the construction of their knowledge, resulting in more critical and socially conscious individuals. The study aims to encourage educators to reflect on the use of technological tools in teaching, focusing on the centrality of the student in the construction of their own knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Michael Fernandes de Lima

      Lattes: http://lattes.cnpq.br/1323072213718909; E-mail: michaelfernandesdelima3@gmail.com 

  • Jônathas dos Santos Carretero

      Lattes: http://lattes.cnpq.br/3243411155830000; E-mail: jcmusico@bol.com.br 

  • Hermócrates Gomes Melo Júnior

      ORCID: https://orcid.org/0009-0003-5758-414X; E-mail: hgjunior@ufba.br 

  • Antonio Epitácio Soares de Macêdo

      Lattes: http://lattes.cnpq.br/1029412823284727; E-mail: antonioepitacio2004@hotmail.com 

  • Anair Meirelles Quadrado

      Lattes: http://lattes.cnpq.br/5853422935914655; E-mail: Anairquadrado@yahoo.com.br 

References

ALFANO, B. A educação deve ser pensada durante a vida inteira, diz Zygmunt Bauman. O globo, 2015. Disponível em: < https://www.fronteiras.com/leia/exibir/zygmunt-bauman-a-educacao-deve-ser-pensada-durante-a-vida-inteira>. Acesso em: 27 jan. 2024.

BAUMAN, Z.; DENTZIEN, P. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 2001.

BONDIOLI, R. Vida online, clima desafiador e poder de influência: conheça a Geração Alfa. São Paulo: Escola Educação, 2024. Disponível em: <https://escolaeducacao.com.br/vida-online-clima-desafiador-e-poder-de-influencia-conheca-a-geracao-alfa/>. Acesso em: 27 jan. 2024.

CARRARA, R. M. AS TEORIAS DE BAUMAN: FLUIDEZ NA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA. Em: VOLPATO, A. N.; ARALDI, I. S.; DIAS, S. R. (Orgs.). EDUCAÇÃO LÍQUIDA PARA UM MUNDO FLUIDO: ALGUMAS REFLEXÕES. Florianópolis: Contexto Digital, 2019. p. 11–21.

COMAZZETTO, Letícia Reghelin et al. A geração Y no mercado de trabalho: um estudo comparativo entre gerações. Psicologia: ciência e profissão, v. 36, p. 145-157, 2016.

DA SILVA, Dion Leno Benchimol et al. Reflections on generations in liquid modernity: a study on the relationship between education and generation alpha: Reflexões sobre as gerações na modernidade líquida: um estudo sobre a relação entre educação e a geração alpha. Concilium, v. 23, n. 13, p. 86-97, 2023.

DA SILVA, Sidinei Pithan. Educação e cultura autoritária no cenário da Modernidade Líquida/Flexível: repensando a ação docente em sentido democrático e emancipatório. Rizoma Freireano, Barcelona, v. 31, p. 1-7, 2021.

DAS NEVES MEROTO, Monique Bolonha et al. MODERNIDADE LÍQUIDA, GERAÇÕES E AS ADVERSIDADES DA EDUCAÇÃO MEDIANTE A SOCIEDADE ATUAL. Revista Ilustração, v. 4, n. 5, p. 175-183, 2023.

DE SOUZA, A. H. B. H. A. Modernidade Líquida. Ponto Revista Científica, v. 1, n. 1, 2014.

FÉLIX, Carlos Marcelo Cavalheiro; KOCH, Rodrigo. Os rostos das juventudes no ambiente educacional: conflitando a sociedade de consumo líquido-moderna. Cadernos do Aplicação, v. 34, n. 1, 2021.

FIALHO, F. A. P. et al. PEDAGOGIA LÍQUIDA: EM BUSCA DO AMANHÃ. Em: VOLPATO, A. N.; ARALDI, I. S.; DIAS, S. R. (Orgs.). EDUCAÇÃO LÍQUIDA PARA UM MUNDO FLUIDO: ALGUMAS REFLEXÕES. Florianópolis: Contexto Digital, 2019. p. 88-111.

FONTELES, A. J. C. S. et al. Modernidade líquida de Zygmunt Bauman e, gerações de veteranos, baby boomers, X, Y, Z e Alpha. Revista Ilustração, v. 4, n. 4, p. 39-46, 2023.

GAIDARGI, Alessandra MM. ENSINO MÉDIO E EDUCAÇÃO PARA AS MÍDIAS NA MODERNIDADE LÍQUIDA: DIALOGIA E INTERDISCIPLINARIDADE. Revista Gênero e Interdisciplinaridade, v. 2, n. 02, 2021.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

GRANATO, P. S. As Gerações e Suas Diferenças Comportamentais. 2023. Disponível em: <https://pt.linkedin.com/pulse/gera%C3%A7%C3%B5es-e-suas-diferen%C3%A7as-comportamentais-paulo-s%C3%A9rgio-granato>. Acesso em: 22 jan. 2024.

NICODEM, Maria Fátima Menegazzo; DA SILVA, Giordana Menegazzo; NICODEM, Lucas Eduardo Menegazzo. REDES SOCIAIS NA ESCOLA DO CAMPO À LUZ DE

BAUMAN E DA MODERNIDADE LÍQUIDA: PERCURSOS E FRONTEIRAS: https://doi. org/10.29327/211653.6. 3-4. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 6, n. 3, p. 44-68, 2020.

SOUZA, K. Classificação das gerações: entenda como aplicar na sua empresa. 2023. Disponível em: <https://blog.fortestecnologia.com.br/gestao-pessoas/classificacao-das-geracoes-entenda-como-aplicar-na-sua-empresa/>. Acesso em: 24 jan. 2024.

TESSARO, A. EDUCAÇÃO NA MODERNIDADE LÍQUIDA: O DESAFIO EM EDUCAR. Monografias Brasil Escola (Site), 2020. Disponível em: <https://monografias.brasilescola.uol.com.br/educacao/educacao-na-modernidade-liquida-o-desafio-em-educar.htm>. Acesso em: 27 jan. 2024.

VOLPATO, A. N; DIAS, S. R. Prefácio. Em: VOLPATO, A. N.; ARALDI, I. S.; DIAS, S. R (Orgs.). EDUCAÇÃO LÍQUIDA PARA UM MUNDO FLUIDO: ALGUMAS REFLEXÕES. Florianópolis: Contexto Digital, 2019. p. 8–10.

ZANINELLI, Thais Batista; CALDEIRA, Giseli; DE SOUZA FONSECA, Diego Leonardo. Veteranos, Baby Boomers, Nativos Digitais, Gerações X, Y e Z, Geração Polegar e Geração Alfa: perfil geracional dos atuais e potenciais usuários das bibliotecas universitárias. Brazilian Journal of Information Science, v. 16, n. 1, p. 5, 2022.

Published

2024-03-22

How to Cite

DE LIMA, Michael Fernandes; CARRETERO, Jônathas dos Santos; JÚNIOR, Hermócrates Gomes Melo; DE MACÊDO, Antonio Epitácio Soares; QUADRADO, Anair Meirelles. Generations and liquid modernity in the educational context. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2024. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2024.473. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/473. Acesso em: 5 sep. 2025.