Connecting resistance and affection with the construction of a graffiti in early childhood education
Connecting resistance and affection with the construction of a graffiti in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2024.517Keywords:
Early Childhood Education. Physical Education. Digital Graffiti. Post-Pandemic.Abstract
This article sought to narrate the daily development of a pedagogical activity using digital graffiti with Early Childhood Education students from a public school in Aparecida de Goiânia, during the transition from the Covid-19 pandemic to the post-pandemic period. The aim is to demonstrate how the practice of digital graffiti can be employed in Early Childhood Education to promote children’s creative expression and socio-emotional education. The methodology adopted was an exploratory, descriptive investigation based on the authors’ experiences and the adaptation of the Physical Education curriculum to incorporate digital graffiti activities. The sessions were structured in four stages, each inspired by songs and relevant artists from the Hip Hop movement, guiding reflections on the pandemic and the collective creation of digital graffiti. The main results include enhancing creative expression through digital graffiti and integrating digital technology into children’s educational processes. Additionally, the activity allowed participants to share experiences related to overcoming the pandemic period, strengthening their socio-emotional skills. It is concluded that digital graffiti can be used as an important curricular tool in Early Childhood Education, expanding interaction through play and paving the way for hybrid teaching models that combine innovative pedagogical practices in cyberculture.
Downloads
References
BORLOTI, E. et al. Saúde Mental e Intervenções Psicológicas Durante a Pandemia da COVID-19: um panorama. Revista Brasileira de Análise do Comportamento, Belém, v. 16, n. 1, p. 21-30, jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.18542/rebac.v16i1.8885
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. 1. Artes de fazer. 19. ed. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.
COLACIQUE, R. C.; GONÇALVES, L. Conceição. Adequação curricular e BNCC: desafios para o ensino bilíngue de estudantes surdos. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 39, p. 1-21, 2023. DOI: https://doi.org/10.21573/vol39n12023.128390
GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 2008.
GOMES, Nilma Lino. Diversidade étnico-racial, inclusão e equidade na educação brasileira: desafios, políticas e práticas. RBPAE – v.27, n.1, p. 109-121, jan./abr. 2011
GONÇALVES, Y. Fundação Lemann e os ataques à Educação Básica Pública em tempos de Covid-19. Brasil de Fato, Recife (PE), Educação, abril, 2020.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
LEMOS, A. A comunicação das coisas: teoria ator-rede e cibercultura. São Paulo: Annablume, 2013.
LIMA, Rafael. Distanciamento e isolamento sociais pela Covid-19 no Brasil: impactos na saúde mental. Physic: Revista de Saúde Coletiva, 30(2), p. 1-10, jul. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-73312020300214
SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020.
SANTOS, D. V. B. dos; SANTOS, G. V. dos. Trazendo a Educação Infantil de volta: estratégias para o pós-pandemia. Ensino em Perspectivas, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 1-19, 2023.
SANTOS, D. M. dos; TRAMONTANO, M. “A parede no digital é mais lisa!” Hibridismos urbanos e grafite digital. In: SIGraDi 2012. Anais do 16º Congresso Ibero-Americano de Gráficos Digitais], Brasil - Fortaleza, 13-16 nov. 2012, p. 135-139, 2012.
SANTOS, E. Pesquisa-Formação na cibercultura. Santo Tirso, PT: Whitebooks, 2014.
SBP - Sociedade Brasileira de Pediatria. SBP atualiza recomendações sobre saúde de crianças e adolescentes na era digital. 2020. Disponível em: <https://www.sbp.com.br/imprensa/detalhe/nid/sbp-atualiza-recomendacoes-sobre-saude-de-criancas-e-adolescentes-na-era-digital/>.
TAUBE, E. H. O valor de um afeto: afetividade na educação infantil. Revista Amor Mundi, [S. l.], v. 2, n. 6, p. 29-37, 2021. DOI: 10.46550/amormundi.v2i6.124. DOI: https://doi.org/10.46550/amormundi.v2i6.124
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Letícia Cristina de Andrade Cauhy, Randy Rodrigo Gonçalves dos Santos, Juliana Rodrigues Paim, Leonardo Conceição Gonçalves (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.