Connecting resistance and affection with the construction of a graffiti in early childhood education

Connecting resistance and affection with the construction of a graffiti in early childhood education

Authors

  • Letícia Cristina de Andrade Cauhy UFG | ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-6724-0234  Author
  • Randy Rodrigo Gonçalves dos Santos Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (FAPERJ) Author
  • Juliana Rodrigues Paim Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) Author
  • Leonardo Conceição Gonçalves Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ) | ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-3617-0506 Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2024.517

Keywords:

Early Childhood Education. Physical Education. Digital Graffiti. Post-Pandemic.

Abstract

This article sought to narrate the daily development of a pedagogical activity using digital graffiti with Early Childhood Education students from a public school in Aparecida de Goiânia, during the transition from the Covid-19 pandemic to the post-pandemic period. The aim is to demonstrate how the practice of digital graffiti can be employed in Early Childhood Education to promote children’s creative expression and socio-emotional education. The methodology adopted was an exploratory, descriptive investigation based on the authors’ experiences and the adaptation of the Physical Education curriculum to incorporate digital graffiti activities. The sessions were structured in four stages, each inspired by songs and relevant artists from the Hip Hop movement, guiding reflections on the pandemic and the collective creation of digital graffiti. The main results include enhancing creative expression through digital graffiti and integrating digital technology into children’s educational processes. Additionally, the activity allowed participants to share experiences related to overcoming the pandemic period, strengthening their socio-emotional skills. It is concluded that digital graffiti can be used as an important curricular tool in Early Childhood Education, expanding interaction through play and paving the way for hybrid teaching models that combine innovative pedagogical practices in cyberculture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Letícia Cristina de Andrade Cauhy, UFG | ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-6724-0234 

    Mestra em Ensino na Educação Básica e especialista em Educação Física Escolar (UFG). Graduada em Pedagogia (FAESPE) e Licenciada em Educação Física (PUC). Possui experiência na área de dança na escola, Educação Infantil, saúde e Educação Física escolar, Educação Inclusiva e ensino e aprendizagem do Goalball.

  • Randy Rodrigo Gonçalves dos Santos, Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (FAPERJ)

    Pesquisador de Iniciação Científica da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (FAPERJ). Membro do Laboratório de Geografia Física Aplicada (LIGA/UFRRJ). Licenciando em Geografia (UFRRJ) com experiência nos temas de Geotecnologias, Geoprocessamento e Sensoriamento Remoto.
    Lattes: http://lattes.cnpq.br/9313107328585814

  • Juliana Rodrigues Paim, Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)

    Pesquisadora de Iniciação Científica do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Membro do Laboratório de Geografia Física Aplicada (LIGA/UFRRJ). Graduanda em Geografia (UFRRJ).
    Lattes: http://lattes.cnpq.br/9738740185000202

  • Leonardo Conceição Gonçalves, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ) | ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-3617-0506

    Doutorando do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ). Tem experiências nas áreas da Educação na Cibercultura, Aprendizagem-Ensino de Educação Física e Currículo.

References

BORLOTI, E. et al. Saúde Mental e Intervenções Psicológicas Durante a Pandemia da COVID-19: um panorama. Revista Brasileira de Análise do Comportamento, Belém, v. 16, n. 1, p. 21-30, jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.18542/rebac.v16i1.8885

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. 1. Artes de fazer. 19. ed. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

COLACIQUE, R. C.; GONÇALVES, L. Conceição. Adequação curricular e BNCC: desafios para o ensino bilíngue de estudantes surdos. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 39, p. 1-21, 2023. DOI: https://doi.org/10.21573/vol39n12023.128390

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 2008.

GOMES, Nilma Lino. Diversidade étnico-racial, inclusão e equidade na educação brasileira: desafios, políticas e práticas. RBPAE – v.27, n.1, p. 109-121, jan./abr. 2011

GONÇALVES, Y. Fundação Lemann e os ataques à Educação Básica Pública em tempos de Covid-19. Brasil de Fato, Recife (PE), Educação, abril, 2020.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

LEMOS, A. A comunicação das coisas: teoria ator-rede e cibercultura. São Paulo: Annablume, 2013.

LIMA, Rafael. Distanciamento e isolamento sociais pela Covid-19 no Brasil: impactos na saúde mental. Physic: Revista de Saúde Coletiva, 30(2), p. 1-10, jul. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-73312020300214

SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020.

SANTOS, D. V. B. dos; SANTOS, G. V. dos. Trazendo a Educação Infantil de volta: estratégias para o pós-pandemia. Ensino em Perspectivas, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 1-19, 2023.

SANTOS, D. M. dos; TRAMONTANO, M. “A parede no digital é mais lisa!” Hibridismos urbanos e grafite digital. In: SIGraDi 2012. Anais do 16º Congresso Ibero-Americano de Gráficos Digitais], Brasil - Fortaleza, 13-16 nov. 2012, p. 135-139, 2012.

SANTOS, E. Pesquisa-Formação na cibercultura. Santo Tirso, PT: Whitebooks, 2014.

SBP - Sociedade Brasileira de Pediatria. SBP atualiza recomendações sobre saúde de crianças e adolescentes na era digital. 2020. Disponível em: <https://www.sbp.com.br/imprensa/detalhe/nid/sbp-atualiza-recomendacoes-sobre-saude-de-criancas-e-adolescentes-na-era-digital/>.

TAUBE, E. H. O valor de um afeto: afetividade na educação infantil. Revista Amor Mundi, [S. l.], v. 2, n. 6, p. 29-37, 2021. DOI: 10.46550/amormundi.v2i6.124. DOI: https://doi.org/10.46550/amormundi.v2i6.124

Published

2024-05-10

How to Cite

CAUHY, Letícia Cristina de Andrade; SANTOS, Randy Rodrigo Gonçalves dos; PAIM, Juliana Rodrigues; GONÇALVES, Leonardo Conceição. Connecting resistance and affection with the construction of a graffiti in early childhood education: Connecting resistance and affection with the construction of a graffiti in early childhood education. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2024. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2024.517. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/517. Acesso em: 5 sep. 2025.