Inclusion policy historical context

Inclusion policy historical context

Authors

  • DILENE CORREIA SANTOS SEMED/RONDONOPOLIS Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2024.773

Abstract

The present work aims to investigate pedagogical practices of inclusion within the school environment, to improve knowledge in the area, as well as its importance to society, taking into account the legal framework for the implementation of inclusion policies and historical context in Brazil. The general objective is to problematize inclusion policies in Brazil. The methodology used for this article is qualitative, with a bibliographic survey and data collection from a questionnaire. It is intended here to understand how the inclusion laws were put into effect, taking into account the laws and official documents such as: the Federal Constitution, the Law of Guidelines and Bases of National Education, the Statute of the Child and Adolescent, the Mystery of Education and Culture (MEC), the Salamanca Declaration and others; In this sense, the problem question to be addressed was outlined. What are the nuances that were part of the implementation of the Inclusion Policy and how does it occur To this end, the theoretical contribution of KASSAR & REBELO (2011), Fonseca (2002), Mantoan (2006), MENDES (2006), FONTES (2003) was counted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Política Nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. 2008.

BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio, 2001.

BRASIL. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial: livro 1/MEC/SEESP- Brasília: a Secretaria, 1994.

CONSELHO Nacional de Educação, Câmara de Educação Básica. "Proposta de regulamentação da Lei 9.394/96" e "Trabalho preliminar de interpretação da LDB". Brasília, 1997, mimeo.

DAVIS, C.; NUNES, M.; ALMEIDA, P. Formação continuada de professores: uma análise das modalidades e das práticas em estados e municípios brasileiros. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742011000300010

GALVE MANZANO, J. Luis, SEBASTIÁN HEREDERO, E. e outros. Las daptaciones curriculares. V.I. Madrid: CEPE, 2002.

GIL, Antônio Carlos Gil. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo. Atlas. 2002.

FÁVERO, E. A. G.; PANTOJA, L. de M. P.; MANTOAN, M. T. E. Atendimento Educacional Especializado: aspectos legais e orientação pedagógica. Brasília: SEESP/SEED/MEC, 2007.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002

GODOY, A. S. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 3, p. 20-29, 1995. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000300004

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.

KASSAR, M. C. M.; RABELO, A. S. O “Especial na educação, o entendimento especializado e a Educação Especial. Seminário Nacional de Pesquisa em educação especial – prática pedagógica na educação especial: multiplicidade do atendimento educacional especializado, 6.; 2020. Anais Nova Almeida EDUFES, 2011.

KUPFER, M. C. M. Freud e a educação: o mestre do impossível. São Paulo, Scipione, 1989.

JUNIOR, E.; TOSTA, E. 50 anos de políticas de educação especial no Brasil: movimentos, avanços e retrocessos. ANPED SUL: Seminário de pesquisa em educação da região Sul. 9. UCS. 2012.

MANTOAN, Maria Tereza Égler. Inclusão Escolar: o que é? Por quê? Como fazer?. 2 ed. São Paulo. Moderna, 2006. (Cotidiano escolar: ação docente).

MANZINI, E. J.; SANTOS, M. C. F. Portal de ajudas técnicas para a educação: equipamento e material pedagógico para educação, capacitação e recreação da pessoa com deficiência-recursos pedagógicos adaptados. Brasília: MEC, 2002.

MENDES, Enicéia Gonçalves. Breve Histórico da Educação Especial no Brasil. Revista Educación y Pedagogía, v. 22, n. 57, may-ago, 2010.

MIRANDA, A.A.B. A Prática Pedagógica do Professor de Alunos com Deficiência Mental. Unimep, 2003.

PAULA, Ana Rita de. COSTA, Carmem Martini. A hora e a vez da família em uma sociedade inclusiva. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2007.

ROPOLI, Edilene Aparecida et al. A educação especial na perspectiva da inclusão escolar: A escola comum inclusiva. Brasília: MEC, 2010.

Published

2024-12-06

How to Cite

CORREIA SANTOS, DILENE. Inclusion policy historical context: Inclusion policy historical context. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2024. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2024.773. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/773. Acesso em: 5 sep. 2025.