The importance of playfulness in early childhood education: contributions to teaching and learning

The importance of playfulness in early childhood education: contributions to teaching and learning

Authors

  • Doraci Creuza da Silva Author
  • Lidiane Melo dos Santos Freitas Author
  • Andréia de Araújo Januário Barleta Author
  • Simone Paula de Arruda Floreano Author
  • Lucia Helena Moura Nazario Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.917

Keywords:

Playfulness. Early Childhood Education. Teaching and learning.

Abstract

The present research addresses the theme "The importance of playfulness in early childhood education: contributions to teaching and learning", emphasizing that play plays a fundamental role in children's lives. The general objective of this research is to reflect on how playfulness, as a pedagogical tool, can contribute to the teaching and learning process in early childhood education. In methodological terms, a literature review was carried out, using books, magazines and specialized websites to obtain the necessary theoretical basis. It was concluded that play acts on the learning and development of the child during early childhood education, and it is essential that the school and the educator understand the student in his totality, considering both his affective and cognitive dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Doraci Creuza da Silva

    Pedagogia Universidade Pitágoras Unopar

    Especialização em Alfabetização e Letramento e a Psicologia Institucional.

    Faculdade Cidade Verde

  • Lidiane Melo dos Santos Freitas

    Mestre em ciências ambientais-UNITAU

    Pedagoga-UNEMAT

    Lattes: http://lattes.cnpq.br/5755412877907852

  • Andréia de Araújo Januário Barleta

    Pedagogia-Unemat

    Esp. em Psicopedagogia-UNISSERRA

    Lattes: https://lattes.cnpq.br/0916503991710887

  • Simone Paula de Arruda Floreano

    Pedagogia-UFMT

    Especialista em Educação Inclusiva-FQM

  • Lucia Helena Moura Nazario

    Pedagoga-UNEMAT

    Especialista em Linguística e Educação Infantil -UNIG Universidade Iguaçu.

     

References

ABREU, Bárbara Cecilia Marques et al. Desenvolvimento do bebê: implicações do agenciamento cotidiano e representações sociais na creche. Dissertação. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. 2023.

CAPUTO, Mariana Lopes. Pedagogia do afeto: a dimensão afetiva na construção da prática docente. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia). Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2023.

COSTA, Maria do Carmo da Cunha. A literatura para a infância na construção de uma consciência ambiental no jardim-de-infância: a colaboração da biblioteca escolar. 2020. Tese de Doutorado.

CUNHA, Maria Rita de Cássia. O aspecto afetivo e sua importância na aprendizagem das crianças com necessidades educativas especiais na inclusão da educação infantil. 2021. Tese de Doutorado.

DENNY, Grace Sherley; MENDES, Ivanise Nazaré. O lúdico na educação infantil: concepções e práticas docentes. RCMOS-Revista Científica Multidisciplinar O Saber, v. 1, n. 1, 2024. DOI: https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2024.655

FERMIN, Maria da Conceição Corrêa. Infraestrutura Escolar no Processo de Ensino-Aprendizagem. RCMOS-Revista Científica Multidisciplinar O Saber, v. 1, n. 1, 2024. DOI: https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2024.594

GIL, Natália de Lacerda. A quantificação da qualidade: algumas considerações sobre os índices de reprovação escolar no Brasil. Sociologias, v. 23, p. 184-209, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/15174522-109753

OLIVEIRA, Suélen Cristiane Marcos. O processo de adaptação das crianças na educação infantil: os desafios das famílias e dos educadores da infância. Tese, Universidade Estadual Paulista (Unesp). 2018. DOI: https://doi.org/10.5747/ch.2017.v14.nesp.000995

PIAGET, J. A formação do símbolo na criança, imitação, jogo, sonho, imagem e representação do jogo. 4. ed. São Paulo, Zahar, 2010.

SANTOS, Danillo Miguel de Sales et al. Educação e Direitos Humanos: Contribuições para a Formação Docente. EBPCA- Aluz, 2024.

SANTOS, Laura Torquetti Dias; FERREIRA, Stephani Cristini. A importância do brincar na educação infantil: impactos da tecnologia. 2024. 23 f. Monografia (Graduação em Pedagogia) - Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana, 2024.

SILVA, Gizelle Cristina da. Jogos pedagógicos tradicionais e digitais: ferramentas de estimulação do desenvolvimento cognitivo dos alunos com dificuldade de aprendizagem. RCMOS-Revista Científica Multidisciplinar O Saber, v. 1, n. 12, p. 132-145, 2021. DOI: https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2022.205

SOUZA, Fabiana de Freitas Marques. A contribuição do lúdico no processo de alfabetização e letramento. REEDUC-Revista de Estudos em Educação (2675-4681), v. 8, n. 1, p. 49-60, 2022. DOI: https://doi.org/10.31668/reeduc-ueg.v8i1.12440

VALES, Marta Maria Almeida. O Impacto dos Recursos no Ato de Contar Histórias: uma Experiência na Educação Pré-Escolar. 2023. Tese de Doutorado.

VYGOTSKY, L. A Formação Social da Mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1978.

Published

2025-04-08

How to Cite

SILVA, Doraci Creuza da; FREITAS, Lidiane Melo dos Santos; BARLETA, Andréia de Araújo Januário; FLOREANO, Simone Paula de Arruda; NAZARIO, Lucia Helena Moura. The importance of playfulness in early childhood education: contributions to teaching and learning: The importance of playfulness in early childhood education: contributions to teaching and learning. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2025.917. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/917. Acesso em: 5 sep. 2025.