The role of the Public Prosecutor's Office and the extrajudicial duty to consider the practical consequences of the decision in the control of public administration

The role of the Public Prosecutor's Office and the extrajudicial duty to consider the practical consequences of the decision in the control of public administration

Authors

  • Antônio Hortêncio Rocha Neto Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.937

Keywords:

Public Prosecutor's Office. Extrajudicial composition. Public Administration. Control. LINDB.

Abstract

Legal pragmatism is postulated in art. 20 of the Law of Introduction to the Norms of Brazilian Law (LINDB), assigning to the judge the duty to consider the practical consequences of his/her decision as part of the decision-making itself. This paper aims to analyze the extrajudicial duty to consider the practical consequences of the decision in the Non-Prosecution Agreements (Criminal and Civil), signed by the Public Prosecutor's Office, and in the external control of the acts of the public administration. This is a descriptive and exploratory study that uses the technique of bibliographic research, with the theoretical dialogue between the authors and the analysis of the legal norms related to the subject. The argumentation is based, especially, on the studies of Didier and Oliveira (2019), Vitorelli (2020), Garcia (2022) and Geraldo and Rocha (2024). It is concluded that the Public Prosecutor's Office has the duty to consider the practical consequences of the extrajudicial decision, in non-prosecution agreements, producing motivated decisions, furthermore, the Parquet can and should act preventively in the control of the acts of the public administration, recommending to public managers that they base their decisions considering the practical consequences, in view of the possible alternatives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. LEI Nº 8.625, DE 12 DE FEVEREIRO DE 1993. Institui a Lei Orgânica Nacional do Ministério Público, dispõe sobre normas gerais para a organização do Ministério Público dos Estados e dá outras providências. 1993. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8625.htm.

BRASIL. LEI Nº 13.964, DE 24 DE DEZEMBRO DE 2019. Aperfeiçoa a legislação penal e processual penal. 2019. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/lei/l13964.htm. Acesso: 15 out. 2024.

BRASIL. LEI Nº 14.230, DE 25 DE OUTUBRO DE 2021. Altera a Lei nº 8.429, de 2 de junho de 1992, que dispõe sobre improbidade administrativa. 2021. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2021/lei/l14230.htm. Acesso: 11 out. 2024.

BRASIL. LEI Nº 13.655, DE 25 DE ABRIL DE 2018. Inclui no Decreto-Lei nº 4.657, de 4 de setembro de 1942 (Lei de Introdução às Normas do Direito Brasileiro), disposições sobre segurança jurídica e eficiência na criação e na aplicação do direito público. 2018. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2018/Lei/L13655.htm#art1.

COUTO E SILVA, Almiro do. Princípio da segurança jurídica no direito administrativo brasileiro. In: Enciclopédia Jurídica da PUCSP, Tomo Direito Administrativo e Constitucional, Edição 1, abr., 2017.

DIDIER, Fredie Souza; OLIVEIRA, Rafael Alexandria. Dever judicial de considerar as consequências práticas da decisão: interpretando o art. 20 da Lei de Introdução às Normas do Direito Brasileiro.

A&C - Revista de Direito Administrativo & Constitucional, Belo Horizonte, v. 19, n. 75, p. 143– 160, 2019. DOI: 10.21056/aec.v20i75.1068. DOI: https://doi.org/10.21056/aec.v20i75.1068

GARCIA, Emerson. Acordo de não persecução cível: a negativa de celebração é suscetível de revisão? Revista do Ministério Público do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, n. 83, jan./mar., p. 35- 53, 2022..

GERALDO, Juliana Lopes; ROCHA, Jhennifer Isabelle. Acordo de não persecução penal: a constitucionalidade da confissão formal como requisito necessário para a sua celebração. De Jure, v. 22, n. 39, jan./jun., 2024, p. 122-160. DOI: https://doi.org/10.59303/dejure.v22i39.498. DOI: https://doi.org/10.59303/dejure.v22i39.498

MINISTÉRIO PÚBLICO. Conselho Nacional do Ministério Público. Resolução n.º 179/2017, de 26 de julho de 2017. Regulamenta o § 6º do art. 5º da Lei nº 7.347/1985, disciplinando, no âmbito do Ministério Público, a tomada do compromisso de ajustamento de conduta. Brasília: CNMP, 2017. Disponível em: https://www.cnmp.mp.br/portal/atos-e-normas-busca/norma/5275.

MINISTÉRIO PÚBLICO. Conselho Nacional do Ministério Público. Resolução nº 181, de 7 de agosto de 2017. Dispõe sobre instauração e tramitação do procedimento investigatório criminal a cargo do Ministério Público. Brasília: CNMP, 2017. Disponível em: https://www.cnmp.mp.br/portal/atos-e-normas/norma/5277. Acesso: 13 out. 2024.

SILVA, Guilherme Moreira da. Consequencialismo e Controle Externo: Os artigos 20 e 21 da LINDB na jurisprudência do TCU. 2023. Monografia (Especialização em Análise Econômica do Direito) – Instituto Serzedello Corrêa, Escola Superior do Tribunal de Contas da União, Brasília-DF, 2023.

TOURINHO, Rita. Os acordos de não persecução cível na seara da improbidade administrativa: impactos trazidos pela Lei 14.230/2021. Revista de Direito Administrativo, Infraestrutura, Regulação e Compliance, n. 25, ano 7, p. 157-193. São Paulo: Ed. RT, abr./jun., 2023. DOI: https://doi.org/10.48143/rdai.25.tourinho. DOI: https://doi.org/10.48143/rdai.25.tourinho

VITORELLI, E. (2020). A Lei de Introdução às Normas do Direito Brasileiro e a ampliação dos parâmetros de controle dos atos administrativos discricionários: o direito na era do consequencialismo. Revista De Direito Administrativo, 279(2), p. 79–112, 2020. DOI: https://doi.org/10.12660/rda.v279.2020.82006. DOI: https://doi.org/10.12660/rda.v279.2020.82006

XAVIER, T. J.; SILVA, T. D.; SIMÃO, O. H. D. Controvérsias do acordo de não persecução civil nas ações de improbidade administrativa com o advento da lei nº 14.230/2021. Contemporânea – Revista de Ética e Filosofia Política, v. 3, n. 6, p. 5545- 5576, 2023. DOI: 10.56083/RCV3N6-046. DOI: https://doi.org/10.56083/RCV3N6-046

Published

2025-04-17

How to Cite

ROCHA NETO , Antônio Hortêncio. The role of the Public Prosecutor’s Office and the extrajudicial duty to consider the practical consequences of the decision in the control of public administration: The role of the Public Prosecutor’s Office and the extrajudicial duty to consider the practical consequences of the decision in the control of public administration. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2025.937. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/937. Acesso em: 5 sep. 2025.