Participation in continuing education in the Literacy More Tocantins program: an experience from schools in Rio Sono

Participation in continuing education in the Literacy More Tocantins program: an experience from schools in Rio Sono

Authors

  • Leila Curcino Alves Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1602

Keywords:

Continuing Education. Literacy. Reading Fluency. Basic Education. Rio Sono.

Abstract

This article presents an experience report on participation in the continuing education program "Alfabetiza Mais Tocantins," conducted in the municipality of Rio Sono. The program aims to strengthen the Collaborative Regime between the state and municipalities, focusing on the literacy of 1st and 2nd-grade children in elementary school, ensuring the right to age-appropriate literacy. "Alfabetiza Mais Tocantins" seeks to transform the educational context of the state, especially in the literacy phase, through strengthened school management, teacher training, student performance evaluation, and incentives for schools. The study is based on authors such as Solé (1998), Kleiman (2014), and Soares (2020) to discuss the contributions of continuing education to teacher qualification and the promotion of students' reading fluency. The results indicate that continuing education is essential for fostering engagement, interest, and the consolidation of literacy, directly reflecting on the academic performance of the children served by the program. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Portaria MEC nº 142, de 22 de fevereiro de 2018. Dispõe sobre a instituição do Programa Alfabetiza Mais Brasil. Disponível em: [link]. Acesso em: 03 jan. 2025.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br

. Acesso em: 03 jan. 2025.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

. Acesso em: 03 jan. 2025.

CAFIERO, D. Letramento e leitura: formando leitores críticos. In: RANGEL, E. O.; ROJO, R. H. R. (coord.). Língua portuguesa: ensino fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2010. p. 85-106. (Coleção Explorando o Ensino, 19).

CAFIERO, D. Saliência textual. In: FRADE, I. C. A. S.; COSTA VAL, M. G.; BREGUNCI, M. G. C. (org.). Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: Faculdade de Educação/UFMG, 2014. p. 295-296.

CAFIERO, D.; BETHONICO, J.; MONTUANI, D. Leitura na alfabetização. v. 4. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2018.

COSCARELLI, C. V. Estratégias de leitura. Letra A, Dicionário de Alfabetização, Belo Horizonte, ano 2, n. 8, p. 3, out./nov. 2006. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/files/uploads/JLA/2006_JLA08.pdf

. Acesso em: 09 set. 2023.

INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Pesquisa Alfabetiza Brasil. 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/alfabetiza-brasil/resultados

. Acesso em: 10 jun. 2023.

KLEIMAN, A. B. Compreensão leitora. In: FRADE, I. C. A. S.; COSTA VAL, M. G.; BREGUNCI, M. G. C. (org.). Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2014. p. 61-62.

LEIBRUDER, A. O discurso de divulgação científica. In: BRANDÃO, H. N. (org.). Gêneros do discurso na escola. São Paulo: Cortez, 2000. p. 229-253.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (org.). Gêneros textuais & ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002. p. 19-36.

PEREIRA, S. R. P.; MONTUANI, D. F. B. Estratégias de compreensão e interpretação textual: um relato de experiência de leitura de textos de divulgação científica em uma turma do ciclo de alfabetização. Linha Mestra, v. 17, n. 50, p. 42-57, maio/ago. 2023. Disponível em: https://lm.alb.org.br/index.php/lm/article/view/1389/1193

. Acesso em: 28 dez. 2024.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

SOARES, M. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e escrever. São Paulo: Contexto, 2020.

SOLÉ, I. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2025-10-28

How to Cite

ALVES, Leila Curcino. Participation in continuing education in the Literacy More Tocantins program: an experience from schools in Rio Sono: Participation in continuing education in the Literacy More Tocantins program: an experience from schools in Rio Sono. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1602. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1602. Acesso em: 18 nov. 2025.