Learning and teaching: methodologies for inclusive teaching
Learning and teaching: methodologies for inclusive teaching
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.1009Keywords:
School inclusion; Teaching methodologies; Diversity; Pedagogical practice.Abstract
This paper addresses the issue of educational inclusion, investigating how teaching methodologies can be adapted and planned to effectively promote the inclusion of all students in the educational process. Based on the problem-question and the observation that diversity is an unavoidable fact in contemporary schools, the general objective is to analyze how different teaching methodologies are interesting for inclusive education. The specific objectives sought to identify inclusive methodological practices recognized in the literature and to reflect on the challenges faced by teachers in their implementation. The research is justified by the need to overcome traditional and exclusionary pedagogical models, in favor of strategies that respect the different ways of learning. The methodology adopted was qualitative, based on a bibliographic review of authors such as Mantoan, Nóvoa, Freire and Skliar. It is concluded that flexible, collaborative and student-centered methodologies are fundamental to guarantee learning for all, as long as they are articulated with continuous teacher training and an institutional commitment to equity.
Downloads
References
ARANHA, Maria Lúcia De A. História da educação e da pedagogia: geral e Brasil. São Paulo: Moderna, 2001.
BEYER, Hugo Otto. Educação inclusiva e formação de professores: políticas públicas e práticas pedagógicas. São Paulo: Cortez, 2011.
CARVALHO, Rosita Edler de. Educação inclusiva: com os pingos nos “is”. 3.ed. Porto alegre: Mediação, 2005.
FERREIRA, Marilda Aparecida Behrens. Currículo e diversidade: caminhos para a inclusão. Curitiba: Champagnat, 2006.
FERREIRO, Emilia. Reflexões sobre alfabetização. São Paulo: Cortez, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GARDNER, Howard. Estruturas da mente: a teoria das inteligências múltiplas. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1995.
HOFFMANN, Jussara. Avaliar para promover: as setas do caminho. Porto Alegre: Mediação, 1999.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão Escolar: O Que É? Por Quê? Como Fazer? São Paulo: Moderna, 2006.
MENDES, Enicéia Gonçalves. Educação inclusiva no Brasil: o que produz a mudança? Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 35–55, jan./abr. 2010.
MITTLER, Peter. Educação inclusiva: contextos sociais. Porto Alegre: Artmed, 2003.
NÓVOA, António. Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 2009.
OLIVEIRA, Marta Kohl De. Escola e família: relações em transformação. São Paulo: Moderna, 2011.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2005.
SKLIAR, Carlos. A diversidade: um princípio educativo e escolar. In: TOMAS, F. (Org.). Diferenças na escola: alternativas teóricas e práticas. Petrópolis: Vozes, 1999.
STAINBACK, Susan; STAINBACK, William. Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: Artmed, 1999.
TOMLINSON, Carol A. Como responder à diversidade na sala de aula: usando a diferenciação pedagógica para alcançar todos os alunos. Porto Alegre: Artmed, 2001.
UNESCO. Educação para a cidadania global: preparando aprendizes para os desafios do século XXI. Paris: UNESCO, 2017.
VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
WALLON, Henri. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Cleuza Inês de Jesus, Édima Severino da Silva, Marcia de Oliveira, Potira Coelho dos Santos, Rosely Gomes da Silva, Shirley Terezinha Lino Gama (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.