Attractiveness of the teaching profession in basic education

Attractiveness of the teaching profession in basic education

Authors

  • Maria Cavalcante de Oliveira Author
  • Metilde Alves Pena Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.1034

Keywords:

Teacher training. Low pay. reduced social prestige, challenging working conditions, work overload.

Abstract

The teaching profession has always been of great importance to the development of societies. However, this activity has been devalued over the course of our history, suffering unprecedented losses that it once had, through a gradual process of depreciation and proletarianization of the teaching profession, directly impacting on the attraction and retention of professionals, who decide to dedicate themselves to other activities considered more advantageous. In Brazil, this process has hit elementary school teachers hardest, and there are many factors that have contributed to this loss of prestige. The article aims to shed light on various factors that have had an impact on this process: low pay, inadequate training, reduced social prestige, challenging working conditions, work overload, among others.This profession needs to be given a new meaning in order to attract better-trained professionals, seeking to restore the prestige of this essential activity and, consequently, interest in practicing it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Cavalcante de Oliveira

    [1]Graduada em Bacharelado em Ciências Contábeis Pela Universidade Federal de Rondônia-UNIR, Graduada  em Pedagogia pelas Faculdades Integradas de Ariquemes-FIAR, Graduada em Administração Escolar de 1º e 2º Grau, Didática, Psicologia da Educação e Sociologia da Educação, Pós-Graduada em Metodologia do Ensino Superior pela Universidade Federal de Rondônia-UNIR, Docente no Centro de Educação de Jovens e Adultos, Diretora do Sindicato dos Trabalhadores em Educação do Estado de Rondônia-SINTERO e Mestra pela São Luis University, Estado da Flórida-EUA. ID Lattes: 2148215873821260. https://orcid.org/0000-0002-7474-8359

  • Metilde Alves Pena

    [1] Graduada em Bacharelado em Letras Pela Universidade Federal de Rondônia-UNIR, Pós-Graduada em Metodologia do Ensino Superior pela Faculdade de Ciências Biomédicas de Cacoal FACIMED, Pós-Graduada em Teologia Cristã Pela Faculdades Associadas de Ariquemes-FAAR. Curso de Educação Profissional Técnica de Nível Médio, do Eixo Tecnológico Ambiente e Saúde, ofertado pela Sociedade de Serviços de Rondônia Ltda, docente no Centro de Educação de Jovens e Adultos.

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988 Brasília, 1988. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado>.Acesso em: 03 fev. 2025.

BRASIL. Emenda Constitucional n.º 53, de 19 de dezembro de 2006. Dá nova redação aos arts. 7.º, 23, 30, 206, 208, 211 e 212 da Constituição Federal e ao art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias. Diário Oficial da União, Brasília, 2006. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc53.htm>. Acesso em: 25 jan. 2025.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira Inep.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Paz e Terra, 1996.

GATTI, Bernardete Angelina et al. Professores do Brasil: Novos Cenários de Formação. UNESCO, 2019.

IMBERNÓN, Francisco. Formação Continuada de Professores. Cortez Editora, 2010.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da Escola: Teoria e Prática. Vozes, 2012.

NÓVOA, António. Professores: Imagens do Futuro Presente. Educa, 2009.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Trabalho Docente e a Dignidade da Docência. Autêntica Editora, 2004.

OCDE. Education at a Glance. Publicação anual. Disponível online no site da OCDE (www.oecd.org)

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Políticas Educacionais e Trabalho Docente: Regulação e Precarização. Vozes, 2015.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. Vozes, 2014.

Published

2025-05-26

How to Cite

OLIVEIRA , Maria Cavalcante de; PENA , Metilde Alves. Attractiveness of the teaching profession in basic education: Attractiveness of the teaching profession in basic education. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2025.1034. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1034. Acesso em: 5 sep. 2025.