The role of the teacher in the process of school inclusion of students with autism spectrum disorder

The role of the teacher in the process of school inclusion of students with autism spectrum disorder

Authors

  • Adelaine Aparecida Viana Fontenele Author
  • Ivanise Nazaré Mendes Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.1143

Keywords:

Inclusion; Teaching and learning; Difficulties; Autism Spectrum Disorder.

Abstract

This study, entitled "The Role of the Teacher in the School Inclusion Process for Students with Autism Spectrum Disorder," addresses an extremely important topic in the school context. Through these discussions, we understand that innovative and inclusive methodologies are a fundamental part of the teaching and learning process. Therefore, our overall objective is to analyze the role of the teacher in the school inclusion process, as we know that many teachers still feel unprepared to serve these students who require a differentiated approach. The specific objectives are: to conceptualize school inclusion; to examine how the inclusion of students with autism spectrum disorder is implemented; and to present the main difficulties teachers encounter in this inclusion process. The methodology used in this work was bibliographic research, with the help of Google Scholar, search engines on the proposed topic, articles published in conference proceedings, and Master's and Doctoral Dissertations and Theses. In general, based on the results found in this study, it was possible to identify essential methodological tools in the teaching-learning and inclusion process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Adelaine Aparecida Viana Fontenele

    [1] Mestre em Educação pela Universidad de La Empresa. Uruguai

  • Ivanise Nazaré Mendes

    [2] Doutora em Educação pela Universidad San Carlos. Assunção- PY. 

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais, recurso eletrônico, DSM-5. Trad. Maria Inês Corrêa Nascimento, rev. téc. Aristides Volpato Cordioli, 5. ed. Dados eletrônicos. Porto Alegre: Artmed, 2014.

BRASIL. Lei Federal nº 12.764/2012, de 27 de dezembro de 2012, institui a política nacional de proteção dos direitos da pessoa com transtornos do espectro Autista diário da república federativa do Brasil, Brasília, DF: 28 de dezembro 2012.

BRITES, Luciana; BRITES, Clay. Mentes Únicas. São Paulo: Editora Gente, 2019.

COLL, C. e col. Desenvolvimento Psicológico e Educação: transtorno do desenvolvimento e necessidades educativas especiais. São Paulo: Penso, 2004.

COLL, C. e col. Práticas pedagógicas para inclusão e diversidade. 3. ed, Rio de Janeiro; Wak, editora, 2004.

CRESWELL, John. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3

ed. Porto Alegre: Artmed. 2010.

CUNHA, E. Autismo e inclusão: psicopedagogia e práticas educativas na escola e

na família. Rio de Janeiro: Wak, 2017.

CUNHA, Eugênio. Autismo na escola: um jeito diferente de aprender, um jeito diferente de ensinar – ideias e práticas pedagógicas. 4 ed. Rio de Janeiro: Wak ora, 2016.

ESTEBAN, M. T. Não saber / Ainda não saber / Já saber: pistas para a situação do fracasso escolar. Dissertação de mestrado, Niterói, UFF 1992.

GOMES, Manoel Messias; SILVA, Severina Rodrigues de Almeida Melo; MOURA,Deniza Dias de. A importância da família para o sujeito portador de autismo, a educação e a formação docente. Revista Educação Pública, v. 19, n. 25, 2019.

GÓMEZ, Ana Maria Salgado; TERÁN, Nora Espinosa. Transtornos de aprendizagem e autismo. Editora Cultural. 2014.

GREENSTEIN, F. O Dom da Inclusão e Liderança. Revista Veja, São Paulo, 23 abr.2014, Seção Entrevista, 23 p.11-15.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: o que e? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna,2003 (Coleção Cotidiano Escolar).

MIRANDA, Theresinha Guimarães; GALVÃO FILHO, Teófilo Alves. O professor e a

educação inclusiva: formação, práticas e lugares. Salvador: EDUFBA, 2012.

ORRÚ, Sílvia Ester; BRASIL, Fundação de Ensino Octavio Bastos. A FORMAÇÃO DE PROFESSORES E A EDUCAÇÃO DE AUTISTAS. 2013.

SANTOS, Karine Alonso dos et al. Educational interventions used to improve the cognitive and social development of children and adolescents with autism. Research, Society and Development, v. 10, n. 9, p. e25710917971, 2008. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i9.17971

SILVA, A. B. B. Mundo singular: entenda o Autismo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.

TELES, Perolina Souza; CRUZ, Cândida Luisa Pinto. A prática esportiva como instrumento de inclusão: um estudo de caso sobre aprendizagem e desenvolvimento de aluno com transtorno do espectro autista (TEA). ENFOPE, n. 11, 2018.

VILLANOVA, A. F. H.; VAZ, J. A. K.; GUEBERT, M. C. C. Uma reflexão sobre as políticas educacionais para favorecer a inclusão escolar dos alunos com necessidades educativas especiais. In: Congresso Nacional de Educação, 10., Curitiba, PR. Anais... Curitiba, PR, 2011. p. 8804-8817.

Published

2025-03-11

How to Cite

FONTENELE, Adelaine Aparecida Viana; MENDES, Ivanise Nazaré. The role of the teacher in the process of school inclusion of students with autism spectrum disorder: The role of the teacher in the process of school inclusion of students with autism spectrum disorder. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2025.1143. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1143. Acesso em: 24 oct. 2025.