Assessment of learning in basic education and full-time education

Assessment of learning in basic education and full-time education

Authors

  • Milton Antunes Torres Author
  • Ednea Mendes Prestes Cambruzzi Author
  • Katia Regina Eugênio Correa Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.1209

Keywords:

Comprehensive Education. ETI. Evaluation.

Abstract

This study focuses on Full-Time Education (FTE) in Brazil, focusing specifically on the implementation and assessment of learning in the Full-Time School Program. The main objective of the research is defined as follows: to understand how this educational modality contributes to the comprehensive development of students and to improving the quality of basic education in the country. The rationale for this research lies in the growing adoption of FTE as a strategy to broaden students' educational experiences, promoting development that encompasses not only the cognitive aspect but also the physical, emotional, social, and cultural dimensions. Assessing learning in FTE represents a challenge, as it requires formative and contextualized methods that value the comprehensive development of students, requiring the training of education professionals and investments in infrastructure and school management. To achieve these objectives, the research adopted a bibliographic methodology, based on the critical analysis of theoretical works, academic articles, legal and regulatory documents related to Full-Time Education and its assessment practices. This approach enabled the construction of a consistent theoretical framework for understanding the perspectives, advances, and challenges of FTE in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Milton Antunes Torres

    [1] Licenciado em Química. 2002 Unisul.

  • Ednea Mendes Prestes Cambruzzi

    Licenciada em Pedagogia. Unisul. Especialista em Metodologia e Prática Interdisciplinar do Ensino. 

  • Katia Regina Eugênio Correa

    Licenciada em Pedagogia. Unisul. Especialista em Metodologia e Prática Interdisciplinar do Ensino. 

References

ARROYO, M. O direito a tempos-espaços de um justo e digno viver. In: MOLL, J. et al. (Org.). Caminhos da educação integral no Brasil: direitos a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012. p. 23-34

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996.Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 6 jun. 2024

_____________Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação –PNE e dá outras providências. Brasília, DF, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 20 jun. 2024.

____________Lei nº 14.640, de 31 de julho de 2023. Institui o Programa Escola em Tempo Integral; e altera a Lei nº 11.273, de 6 de fevereiro de 2006, a Lei n. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017, e a Lei nº 14.172, de 10 de junho de 2021. Brasília, DF, 2023. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2023-2026/2023/Lei/L14640.htm. Acesso em: 1 jun. 2024

_____________Base Nacional Comum Curricular. Brasília –DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 15 jun. 2024.

_____________Lei Nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm acessado em 25 de jun. de 2024.

____________Lei Nº 12.796, de 4 de abril de 2013. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12796.htm. Acessado em 25 de jun. de 2024.

____________Meta 6 - Educação Integral Disponível em: https://pne.mec.gov.br/21-programas-e-metas/549-meta-6-educacao-. Acessado em 18 de jun. 2024.

CALDERÓN, A. I.; OLIVEIRA JUNIOR, R. G. de. Sistema de Avaliação e Rendimento Escolar do Estado de São Paulo. In: MARTINS, A. M. et al. (Org.). Políticas e gestão da educação: desafios em tempos de mudanças. Campinas: Autores Associados, 2013.

CRUZ, Kamila Cristina Miranda. Funções da Avaliação Escolar 2008. Disponível em: http://www.pedagogia.com.br/artigos/funcoes_avaliacao/?pagina=0. Acesso em: 08 jun. 2024.

GADOTTI, Moacir. Educação integral no Brasil: inovações em processo. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2009. Disponível em: https://acervo.paulofreire.org/items/71f1ccb2-a901-4e0b-b9a5-0276d83beadf. Acesso em: 16 jun. 2024

GATTI, B. A. Avaliação educacional no Brasil: pontuando uma história de ações. Eccos Revista Científica, São Paulo, v. 4, n. 1, jun. 2002, p. 17-41. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/29. Acessado em 24 de jun. 2024 DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.v4i1.291

GIOLO, Jaime. Educação de tempo integral: resgatando elementos históricos e conceituais para o debate. In: MOLL, Jaqueline et al. Caminhos da Educação Integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012.

GONÇALVES, Antonio Sérgio. Reflexões sobre educação integral e escola de tempo integral. Cadernos Cenpec, v. 1, n. 6, 2006, p.129-135. Disponível em: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/136. Acesso em: 12 jun. 20243. DOI: https://doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v1i2.136

HOFFMANN, Jussara. Avaliação: mito e desafio.46. ed. Porto Alegre: Mediação, 2019 Disponível em: https://bds.unb.br/handle. Acesso em: 08 jun. 2024.

_____________Avaliação: Mito e Desafio: uma perspectiva construtivista. 45. ed. Porto Alegre: Mediação, 2017. Disponível em: https://bds.unb.br/handle/123456789/82. Acesso em: 08 jun. 2024.

LEJANO, Raul P., ANDRIANI, Letícia H., Parâmetros para análise de políticas: a fusão de texto e contexto. Campinas, SP: Arte Escrita. 2012

Souza, Maria José A. De ; Santos, Givanildo M. Dos ; Arruda, Graziela Q. De ; Alves, José Fernando Da S. ; Bezerra, Maria Aparecida D. ; Barbosa, Paulo Sérgio E Coutinho, Diógenes José Gusmão. A Relação Entre a Escola Em Tempo Integral e a Educação Integral.2020 https://Www.Revistaespacios.Com/A20v41n06/20410629.Html. acessado em 12 de jun. 2024

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Avaliação: concepção dialética-libertadora do processo de avaliação escolar. 18. ed. São Paulo: Libertad, 2008. Cadernos Pedagógicos do Libertad, v.3.

Published

2025-07-31

How to Cite

TORRES , Milton Antunes; CAMBRUZZI , Ednea Mendes Prestes; CORREA , Katia Regina Eugênio. Assessment of learning in basic education and full-time education: Assessment of learning in basic education and full-time education. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2025.1209. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1209. Acesso em: 5 sep. 2025.