The organization of pedagogical work (OTP) and its impact on academic performance: a literature review

The organization of pedagogical work (OTP) and its impact on academic performance: a literature review

Authors

  • Andreia Rocha de Macedo Author
  • Elilcileth do Amaral Brandão Author
  • Irailce Silva Cardoso Author
  • Raquel do Amaral Mesquita Author
  • Regina Brandão Silva Author
  • Tatiane Costa Silva Author
  • Francisca Vilani de Souza Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1231

Keywords:

Organization of pedagogical work; School performance; Pedagogical work.

Abstract

The organization of pedagogical work (OTP) is a set of practices that has a significant influence on the teaching-learning process, especially on school performance. This organization includes fundamental elements such as collective planning, school time management, continuous assessment and training of education professionals, which, despite being interdependent, when not carried out continuously and together, have a negative impact on the quality of teaching. In view of this, the aim of this study was to analyse, through a literature review, how the organization of pedagogical work in the school environment influences student performance. The literature shows that many educational institutions, especially those in the public sphere, face challenges regarding the organization of pedagogical work, mainly the precariousness of infrastructure in schools, the lack of teaching materials available, the lack of continuing training for teachers, the high turnover of professionals, the lack of institutional support, the weakening of school management, the lack of time for collective planning and the outdated nature of the school curriculum. These obstacles compromise teaching activities, affecting the quality of teaching and, consequently, student performance. In this way, public policies aimed at valuing education professionals, improving working conditions and providing and encouraging ongoing training become fundamental to strengthening the organization of pedagogical work and promoting quality education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AKRAM, M; SHAH, A. A; RAUF, Abdul. Práticas de liderança instrucional de diretores de escolas e clima escolar em escolas de ensino médio. Revista de Artes e Ciências Sociais, v. 5, n. 2, p. 63-83, 2018.

ALMEIDA, L. R; PLACCO, V.M.N. de S; SOUZA, .L.T The senses of the pedagogical coordination: reasons for staying in this role. Psicologia da Educação, n. 42, p. 61-69, 2016. DOI: https://doi.org/10.5935/2175-3520.20150025

ARAGÃO et al. Desafios do coordenador na gestão de cursos de graduação: um estudo comparativo em universidade pública e privada. Revista de Gestão e Avaliação Educacional, v. 8, n. 17, publicação contínua, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2318133834412. Acesso em: 8 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.5902/2318133834412

BATISTA, N. C; PEREYRA, M. A. A gestão democrática da escola pública em contextos de reformas educacionais locais: estudo comparado entre Brasil e Espanha. Education policy analysis archives. Arizona. Vol. 28, n. 2 (2020), p. 1-28, 2020. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.28.4285

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Resultados do Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb). Brasília: Inep, 2024. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas- estatisticas-e-indicadores/ideb/resultados. Acesso em: 1 jun. 2025.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996.Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996.

BRASIL. Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da educação Nacional: n°4024/61. Brasília: 1961.

BRITO, Isac Oliveira; PURIFICAÇÃO, Marcelo Máximo. Currículo questões iniciais: atuação do educador e a formação do cidadão crítico e reflexivo. Revista Cesumar– Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, v. 22, n. 2, p. 387-402, 2017. DOI: https://doi.org/10.17765/1516-2664.2017v22n2p387-402

CRAM, B; GUZMAN, E. Continuing, Professional, and Executive Education. In: HOUCK, Max M. (ed.). Encyclopedia of Forensic Sciences. 3. ed. v. 1. Amsterdam: Elsevier, 2023. p. 652–655. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-823677-2.00160-4

DA SILVA, S.L.R; PESSUTTI, S.Z. A importância da formação continuada para professores da educação infantil: o caso do município de ivaiporã–paraná. ARACÊ, v. 7, n. 4, p. 16605-16621, 2025. DOI: https://doi.org/10.56238/arev7n3-302

DE ALMEIDA, L. R; PLACCO, V.M.N de.S; DE SOUZA, V.L.T. Sentidos da

coordenação pedagógica: motivos para permanência na função. Psic. da Ed., v, 42, p. 61-69, 2016.

DE OLIVEIRA, A.R.G. Análise e reflexão sobre a organização do trabalho pedagógico na educação básica. Revista FT, v. 29, n. 140, p. 1–10, nov. 2024.

DOS SANTOS, A.G.A et al. O projeto político pedagógico (ppp) e o processo de inclusão na educação infantil: uma revisão integrativa. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 8, n. 8, p. 1189-1203, 2022. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v8i8.6693

EFRONIA, Y et al. Competência Pedagógica de Professores no Planejamento da Aprendizagem Profissional no Ensino Médio. Revista de Pesquisa e Avaliação em Educação, v. 6, n. 3, p. 468-474, 2022.

FREITAS, A. E. de C. Organização. ILUMINURAS, Porto Alegre, v. 19, n. 46, 2018. DOI: 10.22456/1984-1191.85239. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.22456/1984-1191.85239

https://seer.ufrgs.br/index.php/iluminuras/article/view/85239. Acesso em: 4 jun. 2025.

GADOTTI, M. Perspectivas atuais da educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000200002

GARCIA, R.P.M; SILVA, C.N. Atuação profissional do coordenador pedagógico e as implicações no ensino e na aprendizagem. Revista on line de Política e Gestão Educacional, p. 1405-1422, 2017. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n3.2017.10104

HOSAIN, S. Impacto dos intervalos em sala de aula na revitalização dos alunos: um estudo observacional na China e em Bangladesh. Fronteiras da Educação Contemporânea, ISSN, p. 2690-3520, 2020.

INEGBEDION, H.E et al. Utilização do tempo pelos professores e matrícula dos alunos no exame de certificação escolar: implicações para a liderança escolar. Heliyon, v. 6, n. 9, 2020.

IVANOVA, O.A et al. Caminhos para o desenvolvimento profissional de professores e pré-adaptação de pais em dificuldade. Boletim da Universidade Estadual de Nizhnevartovsk , n. 3, p. 24-29, 2020.

LIBÂNEO, J.C. O planejamento escolar. In: LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994. p. 233–247.

LIBÂNEO, J.C; OLIVEIRA, J. F de; TOSCHI, M.S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2012.

LIEBOWITZ, D.D.; PORTER, L. O efeito dos comportamentos dos diretores nos resultados de alunos, professores e escolas: uma revisão sistemática e meta-análise da literatura empírica. Review of Educational Research , v. 89, n. 5, p. 785-827, 2019.

LIU, M.A relação entre o tempo de estudo dos alunos e o desempenho acadêmico e sua importância prática. BCP Educação e Psicologia , v. 7, p. 412-415, 2022.

MENDEZ, M.L.P. A Phenomenological Inquiry into Bachelor of Elementary Education (BEED) Graduates' Strategies for Overcoming Challenges during Teaching Internships. International Journal of Multidisciplinary Studies in Higher Education, v. 2, n. 2, p. 51-75, 2025. DOI: https://doi.org/10.70847/611109

MORAES, J; DIAS, B.F.B; MARIANO, S.R.H. The Effectiveness of Public Investment in Basic Education in Brazil. Revista Organizações em Contexto, v. 16, n. 31, p. 1-32, 2020. DOI: https://doi.org/10.15603/1982-8756/roc.v16n31p1-32

NAZAR, F.R.de.O; FERREIRA, J.de.L ; POOLI, J.P. A organização do trabalho pedagógico na escola: uma pesquisa do tipo estado da arte. Revista Cocar, Belém, v. 14, n. 30, p. 1–19, set./dez. 2020.

OLIVEIRA, A. C. M. T. G. de. Análise e reflexão sobre a organização do trabalho pedagógico na educação básica. [s. l.], 2024. Disponível em: https://doi.org/10.69849/revistaft/ra10202411122154. DOI: https://doi.org/10.69849/revistaft/ra10202411122154

PAPI, S.de.O.G. Desenvolvimento profissional de professoras iniciantes: impactos da ação da coordenação pedagógica. Educação em perspectiva, v. 11, p. e020007-e020007, 2020. DOI: https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.8995

QUEIROZ, A.P.C.de; MACIEL, F.A.S. Avaliação formativa: instrumento de formação contínua do professor em serviço. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 5, p. 29784–29794, maio 2020. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n5-435

RECHE, J.R.F; MENDES, I.N. PLANEJAMENTO E GESTÃO EM EDUCAÇÃO:

PONTOS DE VISTA E PRINCÍPIOS. RCMOS - Revista Científica Multidisciplinar O Saber, Brasil, v. 1, n. 8, 2024.

RIBEIRO, R.M.da.C. O coordenador pedagógico na escola pública: dilemas, contradições e desafios de um profissional iniciante. Reflexão e Ação, v. 24, n. 2, p. 59- 78, 2016.

SALES, M.A; BARRETO, M.das. G.R. PPP na educação em prisões: estratégias para a educação de jovens e adultos privados de liberdade. EDUCA-Revista Multidisciplinar em Educação, v. 6, n. 16, p. 403-423, 2019. DOI: https://doi.org/10.26568/2359-2087.2019.4658

SCHNEIDER NETO, E.J; ALMEIDA, F Aparecido de. Implicações conceituais do planejamento escolar. Canoas: Editora Científica, 2024. ISBN 978-65-5360-568-8. (v. 2).

SILVA, J.R.S.da; GUIMARÃES, F; SANO, P.T. Para quem os professores planejam suas aulas? Um estudo de caso luso-brasileiro. Revista Diálogo Educacional, v. 20, n. 65, p. 750-774, 2020. DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416X.20.065.DS11

SILVEIRA, L. L.; FRIZZO, G. F. E. A organização do trabalho pedagógico da educação física escolar em um contexto de pobreza. Educación Física y Ciencia, [s. l.], v. 23, n. 3, 2021. DOI: https://doi.org/10.24215/23142561e186

SUBRAMANIAN, A. Gestão do tempo e desempenho acadêmico de alunos do ensino médio. International Journal of Research-Granthaalayah , v. 4, n. 12, p. 6-15, 2016.

VOSGERAU, D.S.R; ROSSARI, M. Princípios orientadores da integração das tecnologias digitais ao projeto político-pedagógico. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 2, p. 1020-1036, 2017. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v12.n2.9051

YANGAMBI, M. Impact of school infrastructures on students learning and performance: Case of three public schools in a developing country. Creative Education, v. 14, n. 4, p. 788-809, 2023. DOI: https://doi.org/10.4236/ce.2023.144052

Published

2025-08-06

How to Cite

MACEDO , Andreia Rocha de; BRANDÃO, Elilcileth do Amaral; CARDOSO, Irailce Silva; MESQUITA, Raquel do Amaral; SILVA, Regina Brandão; SILVA, Tatiane Costa; SOUZA, Francisca Vilani de. The organization of pedagogical work (OTP) and its impact on academic performance: a literature review: The organization of pedagogical work (OTP) and its impact on academic performance: a literature review. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1231. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1231. Acesso em: 5 sep. 2025.