The organization of pedagogical work (OTP) and its impact on academic performance: a literature review
The organization of pedagogical work (OTP) and its impact on academic performance: a literature review
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1231Keywords:
Organization of pedagogical work; School performance; Pedagogical work.Abstract
The organization of pedagogical work (OTP) is a set of practices that has a significant influence on the teaching-learning process, especially on school performance. This organization includes fundamental elements such as collective planning, school time management, continuous assessment and training of education professionals, which, despite being interdependent, when not carried out continuously and together, have a negative impact on the quality of teaching. In view of this, the aim of this study was to analyse, through a literature review, how the organization of pedagogical work in the school environment influences student performance. The literature shows that many educational institutions, especially those in the public sphere, face challenges regarding the organization of pedagogical work, mainly the precariousness of infrastructure in schools, the lack of teaching materials available, the lack of continuing training for teachers, the high turnover of professionals, the lack of institutional support, the weakening of school management, the lack of time for collective planning and the outdated nature of the school curriculum. These obstacles compromise teaching activities, affecting the quality of teaching and, consequently, student performance. In this way, public policies aimed at valuing education professionals, improving working conditions and providing and encouraging ongoing training become fundamental to strengthening the organization of pedagogical work and promoting quality education.
Downloads
References
AKRAM, M; SHAH, A. A; RAUF, Abdul. Práticas de liderança instrucional de diretores de escolas e clima escolar em escolas de ensino médio. Revista de Artes e Ciências Sociais, v. 5, n. 2, p. 63-83, 2018.
ALMEIDA, L. R; PLACCO, V.M.N. de S; SOUZA, .L.T The senses of the pedagogical coordination: reasons for staying in this role. Psicologia da Educação, n. 42, p. 61-69, 2016. DOI: https://doi.org/10.5935/2175-3520.20150025
ARAGÃO et al. Desafios do coordenador na gestão de cursos de graduação: um estudo comparativo em universidade pública e privada. Revista de Gestão e Avaliação Educacional, v. 8, n. 17, publicação contínua, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2318133834412. Acesso em: 8 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.5902/2318133834412
BATISTA, N. C; PEREYRA, M. A. A gestão democrática da escola pública em contextos de reformas educacionais locais: estudo comparado entre Brasil e Espanha. Education policy analysis archives. Arizona. Vol. 28, n. 2 (2020), p. 1-28, 2020. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.28.4285
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Resultados do Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb). Brasília: Inep, 2024. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas- estatisticas-e-indicadores/ideb/resultados. Acesso em: 1 jun. 2025.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996.Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996.
BRASIL. Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da educação Nacional: n°4024/61. Brasília: 1961.
BRITO, Isac Oliveira; PURIFICAÇÃO, Marcelo Máximo. Currículo questões iniciais: atuação do educador e a formação do cidadão crítico e reflexivo. Revista Cesumar– Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, v. 22, n. 2, p. 387-402, 2017. DOI: https://doi.org/10.17765/1516-2664.2017v22n2p387-402
CRAM, B; GUZMAN, E. Continuing, Professional, and Executive Education. In: HOUCK, Max M. (ed.). Encyclopedia of Forensic Sciences. 3. ed. v. 1. Amsterdam: Elsevier, 2023. p. 652–655. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-823677-2.00160-4
DA SILVA, S.L.R; PESSUTTI, S.Z. A importância da formação continuada para professores da educação infantil: o caso do município de ivaiporã–paraná. ARACÊ, v. 7, n. 4, p. 16605-16621, 2025. DOI: https://doi.org/10.56238/arev7n3-302
DE ALMEIDA, L. R; PLACCO, V.M.N de.S; DE SOUZA, V.L.T. Sentidos da
coordenação pedagógica: motivos para permanência na função. Psic. da Ed., v, 42, p. 61-69, 2016.
DE OLIVEIRA, A.R.G. Análise e reflexão sobre a organização do trabalho pedagógico na educação básica. Revista FT, v. 29, n. 140, p. 1–10, nov. 2024.
DOS SANTOS, A.G.A et al. O projeto político pedagógico (ppp) e o processo de inclusão na educação infantil: uma revisão integrativa. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 8, n. 8, p. 1189-1203, 2022. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v8i8.6693
EFRONIA, Y et al. Competência Pedagógica de Professores no Planejamento da Aprendizagem Profissional no Ensino Médio. Revista de Pesquisa e Avaliação em Educação, v. 6, n. 3, p. 468-474, 2022.
FREITAS, A. E. de C. Organização. ILUMINURAS, Porto Alegre, v. 19, n. 46, 2018. DOI: 10.22456/1984-1191.85239. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.22456/1984-1191.85239
https://seer.ufrgs.br/index.php/iluminuras/article/view/85239. Acesso em: 4 jun. 2025.
GADOTTI, M. Perspectivas atuais da educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000200002
GARCIA, R.P.M; SILVA, C.N. Atuação profissional do coordenador pedagógico e as implicações no ensino e na aprendizagem. Revista on line de Política e Gestão Educacional, p. 1405-1422, 2017. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n3.2017.10104
HOSAIN, S. Impacto dos intervalos em sala de aula na revitalização dos alunos: um estudo observacional na China e em Bangladesh. Fronteiras da Educação Contemporânea, ISSN, p. 2690-3520, 2020.
INEGBEDION, H.E et al. Utilização do tempo pelos professores e matrícula dos alunos no exame de certificação escolar: implicações para a liderança escolar. Heliyon, v. 6, n. 9, 2020.
IVANOVA, O.A et al. Caminhos para o desenvolvimento profissional de professores e pré-adaptação de pais em dificuldade. Boletim da Universidade Estadual de Nizhnevartovsk , n. 3, p. 24-29, 2020.
LIBÂNEO, J.C. O planejamento escolar. In: LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994. p. 233–247.
LIBÂNEO, J.C; OLIVEIRA, J. F de; TOSCHI, M.S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2012.
LIEBOWITZ, D.D.; PORTER, L. O efeito dos comportamentos dos diretores nos resultados de alunos, professores e escolas: uma revisão sistemática e meta-análise da literatura empírica. Review of Educational Research , v. 89, n. 5, p. 785-827, 2019.
LIU, M.A relação entre o tempo de estudo dos alunos e o desempenho acadêmico e sua importância prática. BCP Educação e Psicologia , v. 7, p. 412-415, 2022.
MENDEZ, M.L.P. A Phenomenological Inquiry into Bachelor of Elementary Education (BEED) Graduates' Strategies for Overcoming Challenges during Teaching Internships. International Journal of Multidisciplinary Studies in Higher Education, v. 2, n. 2, p. 51-75, 2025. DOI: https://doi.org/10.70847/611109
MORAES, J; DIAS, B.F.B; MARIANO, S.R.H. The Effectiveness of Public Investment in Basic Education in Brazil. Revista Organizações em Contexto, v. 16, n. 31, p. 1-32, 2020. DOI: https://doi.org/10.15603/1982-8756/roc.v16n31p1-32
NAZAR, F.R.de.O; FERREIRA, J.de.L ; POOLI, J.P. A organização do trabalho pedagógico na escola: uma pesquisa do tipo estado da arte. Revista Cocar, Belém, v. 14, n. 30, p. 1–19, set./dez. 2020.
OLIVEIRA, A. C. M. T. G. de. Análise e reflexão sobre a organização do trabalho pedagógico na educação básica. [s. l.], 2024. Disponível em: https://doi.org/10.69849/revistaft/ra10202411122154. DOI: https://doi.org/10.69849/revistaft/ra10202411122154
PAPI, S.de.O.G. Desenvolvimento profissional de professoras iniciantes: impactos da ação da coordenação pedagógica. Educação em perspectiva, v. 11, p. e020007-e020007, 2020. DOI: https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.8995
QUEIROZ, A.P.C.de; MACIEL, F.A.S. Avaliação formativa: instrumento de formação contínua do professor em serviço. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 5, p. 29784–29794, maio 2020. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n5-435
RECHE, J.R.F; MENDES, I.N. PLANEJAMENTO E GESTÃO EM EDUCAÇÃO:
PONTOS DE VISTA E PRINCÍPIOS. RCMOS - Revista Científica Multidisciplinar O Saber, Brasil, v. 1, n. 8, 2024.
RIBEIRO, R.M.da.C. O coordenador pedagógico na escola pública: dilemas, contradições e desafios de um profissional iniciante. Reflexão e Ação, v. 24, n. 2, p. 59- 78, 2016.
SALES, M.A; BARRETO, M.das. G.R. PPP na educação em prisões: estratégias para a educação de jovens e adultos privados de liberdade. EDUCA-Revista Multidisciplinar em Educação, v. 6, n. 16, p. 403-423, 2019. DOI: https://doi.org/10.26568/2359-2087.2019.4658
SCHNEIDER NETO, E.J; ALMEIDA, F Aparecido de. Implicações conceituais do planejamento escolar. Canoas: Editora Científica, 2024. ISBN 978-65-5360-568-8. (v. 2).
SILVA, J.R.S.da; GUIMARÃES, F; SANO, P.T. Para quem os professores planejam suas aulas? Um estudo de caso luso-brasileiro. Revista Diálogo Educacional, v. 20, n. 65, p. 750-774, 2020. DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416X.20.065.DS11
SILVEIRA, L. L.; FRIZZO, G. F. E. A organização do trabalho pedagógico da educação física escolar em um contexto de pobreza. Educación Física y Ciencia, [s. l.], v. 23, n. 3, 2021. DOI: https://doi.org/10.24215/23142561e186
SUBRAMANIAN, A. Gestão do tempo e desempenho acadêmico de alunos do ensino médio. International Journal of Research-Granthaalayah , v. 4, n. 12, p. 6-15, 2016.
VOSGERAU, D.S.R; ROSSARI, M. Princípios orientadores da integração das tecnologias digitais ao projeto político-pedagógico. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 2, p. 1020-1036, 2017. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v12.n2.9051
YANGAMBI, M. Impact of school infrastructures on students learning and performance: Case of three public schools in a developing country. Creative Education, v. 14, n. 4, p. 788-809, 2023. DOI: https://doi.org/10.4236/ce.2023.144052
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Andreia Rocha de Macedo , Elilcileth do Amaral Brandão, Irailce Silva Cardoso, Raquel do Amaral Mesquita, Regina Brandão Silva, Tatiane Costa Silva, Francisca Vilani de Souza (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.