Playfulness that Teaches: Playing and Learning as a Path to Early Childhood Education

Playfulness that Teaches: Playing and Learning as a Path to Early Childhood Education

Authors

  • Lidiane Melo dos Santos Freitas Author
  • Doraci Creuza da Silva Author
  • Andréia de Araújo Januário Barleta Author
  • Simone Paula de Arruda Floreano Author
  • Lucia Helena Moura Nazario Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1236

Keywords:

Play, Early Childhood Education, Playfulness.

Abstract

Playfulness should be understood as a component in the pedagogical process, capable of transforming learning into a meaningful experience. The general objective of the study was to analyze the importance of play in early childhood education, with emphasis on the appreciation of playfulness as a teaching and learning tool. The methodology used a literature review, involving the analysis of articles that address play in early childhood education. The results demonstrate that playing in Early Childhood Education is a pedagogical instrument that can be adapted to different contexts and needs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lidiane Melo dos Santos Freitas

    CPF: 017 161 181 07
    Mestre em ciências ambientais-UNITAU
    Pedagoga-UNEMAT
    Lattes: http://lattes.cnpq.br/5755412877907852 

  • Doraci Creuza da Silva

    CPF: 013.915.631-31 
    Pedagogia Universidade Pitágoras Unopar.
    Especialização em Alfabetização e Letramento e a Psicologia Institucional
    Faculdade Cidade Verde

  • Andréia de Araújo Januário Barleta

    Lattes: https://lattes.cnpq.br/0916503991710887
    CPF:006.160.891-20
    Pedagogia-Unemat
    Esp. em Psicopedagogia-UNISSERRA 

  • Simone Paula de Arruda Floreano

    CPF: 826.155.001-04
    Pedagogia-UFMT
    Especialista em Educação Inclusiva-FQM 

  • Lucia Helena Moura Nazario

    CPF 781.716.601-34
    Pedagoga-UNEMAT
    Especialista em Linguística e Educação Infantil -UNIG Universidade Iguaçu

References

CAPUTO, Mariana Lopes. Pedagogia do afeto: a dimensão afetiva na construção da prática docente. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2023.

DALBOSCO, Cláudio Almir. Pragmatismo, teoria crítica e educação: ação pedagógica como mediação de significados. Autores Associados, 2024.

DESMURGET, Michel. A fábrica de cretinos digitais: Os perigos das telas para nossas crianças (leia também faça-os ler!). Vestígio Editora, 2021.

GIL AC. Como fazer pesquisa qualitativa. São Paulo: Atlas. 2021; 1:15.

JORGE, Michelle Gomide; MACHADO, Michele Varotto. O binômio cuidar e educar na educação infantil e suas interfaces com a prática docente. Cadernos da Pedagogia, v. 19, n. 43, 2025.

MACEDO, Bianka Ribeiro Nunes. Aprendizagem e Desenvolvimento Motor. Freitas Bastos, 2024.

PIAGET, J. A formação do símbolo na criança, imitação, jogo, sonho, imagem e representação do jogo. 4. ed. São Paulo, Zahar, 2010.

PINTO, Dasny Pestana de et al. O brinquedo e a brincadeira na educação infantil. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, São Paulo, v. 7, n. 8, p. 899-909, 2021. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v7i8.2027

SANTOS, Dayana Silva Almeida Moraes dos; SOUZA, Tatiana Aguiar. Os desafios das práticas pedagógicas diante da alfabetização e letramento na educação infantil. RCMOS Revista Científica Multidisciplinar O Saber, v. 1, n. 1, p. 1-22, 2023. DOI: https://doi.org/10.51473/ed.al.v3i1.471

SANTOS, Antonio Nacilio Sousa dos et al. Da aflição e aceitação às teias de afetos–tea e laços familiares na construção de pontes para a inclusão e o desenvolvimento infantil. Aracê, v. 7, n. 1, p. 1799-1821, 2025. DOI: https://doi.org/10.56238/arev7n1-107

SANTOS, Laura Torquetti Dias; FERREIRA, Stephani Cristini. A importância do brincar na educação infantil: impactos da tecnologia. 2024. 23 f. Monografia (Graduação em Pedagogia) - Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana-MG, 2024.

SANTOS, Silvana Maria Aparecida Viana, et al., Educação no Século XXI: Métodos e Ferramentas no Mundo Atual. EBPCA-Editora Aluz, 2024. DOI: https://doi.org/10.51473/ed.al.ens

SILVA, Doraci Creuza da et al. A importância da ludicidade na educação infantil: contribuições para o ensino e aprendizagem: The importance of playfulness in early childhood education: contributions to teaching and learning. RCMOS-Revista Científica Multidisciplinar O Saber, v. 1, n. 1, 2025. DOI: https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.917

TORQUATO JÚNIOR, Emiliano et al. Teoria do Desenvolvimento Cognitivo de Jean Piaget e suas Implicações para o Ensino. Rebena-Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, v. 10, p. 43-59, 2025.

VYGOTSKY, L. A Formação Social da Mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1978.

Published

2025-08-06

How to Cite

FREITAS, Lidiane Melo dos Santos; SILVA, Doraci Creuza da; BARLETA, Andréia de Araújo Januário; FLOREANO, Simone Paula de Arruda; NAZARIO, Lucia Helena Moura. Playfulness that Teaches: Playing and Learning as a Path to Early Childhood Education: Playfulness that Teaches: Playing and Learning as a Path to Early Childhood Education. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1236. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1236. Acesso em: 5 sep. 2025.