Playfulness that Teaches: Playing and Learning as a Path to Early Childhood Education
Playfulness that Teaches: Playing and Learning as a Path to Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1236Keywords:
Play, Early Childhood Education, Playfulness.Abstract
Playfulness should be understood as a component in the pedagogical process, capable of transforming learning into a meaningful experience. The general objective of the study was to analyze the importance of play in early childhood education, with emphasis on the appreciation of playfulness as a teaching and learning tool. The methodology used a literature review, involving the analysis of articles that address play in early childhood education. The results demonstrate that playing in Early Childhood Education is a pedagogical instrument that can be adapted to different contexts and needs.
Downloads
References
CAPUTO, Mariana Lopes. Pedagogia do afeto: a dimensão afetiva na construção da prática docente. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2023.
DALBOSCO, Cláudio Almir. Pragmatismo, teoria crítica e educação: ação pedagógica como mediação de significados. Autores Associados, 2024.
DESMURGET, Michel. A fábrica de cretinos digitais: Os perigos das telas para nossas crianças (leia também faça-os ler!). Vestígio Editora, 2021.
GIL AC. Como fazer pesquisa qualitativa. São Paulo: Atlas. 2021; 1:15.
JORGE, Michelle Gomide; MACHADO, Michele Varotto. O binômio cuidar e educar na educação infantil e suas interfaces com a prática docente. Cadernos da Pedagogia, v. 19, n. 43, 2025.
MACEDO, Bianka Ribeiro Nunes. Aprendizagem e Desenvolvimento Motor. Freitas Bastos, 2024.
PIAGET, J. A formação do símbolo na criança, imitação, jogo, sonho, imagem e representação do jogo. 4. ed. São Paulo, Zahar, 2010.
PINTO, Dasny Pestana de et al. O brinquedo e a brincadeira na educação infantil. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, São Paulo, v. 7, n. 8, p. 899-909, 2021. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v7i8.2027
SANTOS, Dayana Silva Almeida Moraes dos; SOUZA, Tatiana Aguiar. Os desafios das práticas pedagógicas diante da alfabetização e letramento na educação infantil. RCMOS Revista Científica Multidisciplinar O Saber, v. 1, n. 1, p. 1-22, 2023. DOI: https://doi.org/10.51473/ed.al.v3i1.471
SANTOS, Antonio Nacilio Sousa dos et al. Da aflição e aceitação às teias de afetos–tea e laços familiares na construção de pontes para a inclusão e o desenvolvimento infantil. Aracê, v. 7, n. 1, p. 1799-1821, 2025. DOI: https://doi.org/10.56238/arev7n1-107
SANTOS, Laura Torquetti Dias; FERREIRA, Stephani Cristini. A importância do brincar na educação infantil: impactos da tecnologia. 2024. 23 f. Monografia (Graduação em Pedagogia) - Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana-MG, 2024.
SANTOS, Silvana Maria Aparecida Viana, et al., Educação no Século XXI: Métodos e Ferramentas no Mundo Atual. EBPCA-Editora Aluz, 2024. DOI: https://doi.org/10.51473/ed.al.ens
SILVA, Doraci Creuza da et al. A importância da ludicidade na educação infantil: contribuições para o ensino e aprendizagem: The importance of playfulness in early childhood education: contributions to teaching and learning. RCMOS-Revista Científica Multidisciplinar O Saber, v. 1, n. 1, 2025. DOI: https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.917
TORQUATO JÚNIOR, Emiliano et al. Teoria do Desenvolvimento Cognitivo de Jean Piaget e suas Implicações para o Ensino. Rebena-Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, v. 10, p. 43-59, 2025.
VYGOTSKY, L. A Formação Social da Mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1978.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Lidiane Melo dos Santos Freitas, Doraci Creuza da Silva, Andréia de Araújo Januário Barleta, Simone Paula de Arruda Floreano, Lucia Helena Moura Nazario (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.