Active methodologies and assistive technologies in special education: contributions to inclusion practices

Active methodologies and assistive technologies in special education: contributions to inclusion practices

Authors

  • Maria da Conceição Simba Mavungo Marcos Author
  • Ivanise Nazaré Mendes Mendes Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v2i2.2022.1248

Keywords:

Active methodologies, digital technologies, inclusive education, and pedagogical practices.

Abstract

This academic essay aims to analyze the use of active methodologies and assistive technologies in special education, and the challenges for the practice of inclusion, but particularly in basic education. It is a bibliographic research based on literature, theses and dissertations of national and international authorship. Through the reading of the analyzed collections, it is clear that active methodologies can be used in the pedagogical practice of teachers because, mediated by assistive technologies, they promote the inclusion of students with disabilities; facilitate their participation in the teaching-learning process, awaken the need for didactic planning with active methods and curricular updating, and inhibit traditional pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria da Conceição Simba Mavungo Marcos

    Professora do Departamento de Humanidades, Instituto Superior de Ciências da Educação. ISCEDHuambo/Angola. 

  • Ivanise Nazaré Mendes Mendes

     Orientadora – Doutora em Educação . Gestora do Instituto Estadual de Educação Wilson Camargo 

References

ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 5ª. ed. São Paulo: Cortez, 2007

BERSCH, Rita. Assistiva. Tecnologia e Educação. Porto Alegre. R/S.2017

BUCKINGHAM, David. Crescer na era das mídias eletrónicas. São Paulo: Loyola, 2007.

BUCKINGHAM, David. Manifesto pela educação midiática. Tradução de José Ignacio Mendes. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2022. 136 p

CAMPBELL FK. Contours of Ableism: the production of disability and abledness. New York: Palgrave Mcmillan; 2009 DOI: https://doi.org/10.1057/9780230245181

COSTA, H. Inovação Pedagógica: A Tecnologia ao serviço da Educação. Lisboa, Portugal: Chiado Editora. 2014.

FANTIN, Monica. Mídia-educacão: aspetos históricos e teórico-metodológicos. Olhar de professor, Ponta Grossa, vol. 14, n. 1, p. 27-40, 2011. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.14i1.0002

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra. Pp.57-76. 1996

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? [recurso eletrônico] / Paulo Freire; tradução Rosiska Darcy de Oliveira. - [1. ed.] - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia - saberes necessários à prática educativa. 25ª. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança [recurso eletrônico] / Paulo Freire. - 1. ed. - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013, acessado em 18/06/2024.

KOERICH, Vânia Amélia Miranda. Formação de professores para apropriação crítica de Tecnologias digitais de Informação e Comunicação. Dissertação (mestrado). Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Florianópolis, 2018. 200 p. 10

LAPA, Andrea Brandão; COELHO, Isabel Colucci. Escola e internet: espaços de formação para a cidadania. Perspetiva, vol. 39, n. 3, p. 01-19, 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e72019

LIBÂNEO, J.C. As teorias pedagógicas modernas resiginificadas pelo debate contemporâneo na educação. In: LIBANEO, José C., SANTOS, Akiko. Educação na era do conhecimento em rede e transdisciplinaridade. São Paulo: Alínea Editora, 2005, p. 1- 37. Disponível em:

https://www.fclar.unesp.br/Home/Graduacao/Espacodoaluno/PETProgramadeEducacaoTutorial/Pedagogia/capitulo-libaneo.pdf. Acessado em 07/06/2022

MARTÍN-BARBERO, Jesús. A Comunicação na Educação. São Paulo: Contexto, 2014.

MORAN, José. Metodologias ativas e modelos híbridos de educação. In:

YAEGASHI, Solange et al. (Orgs). Novas tecnologias digitais: Reflexões sobre mediação, aprendizagem e desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2017. Acessado em 27/05/2022.

MORAN, José. Metodologias ativas e modelos híbridos de educação. In:

YAEGASHI, Solange et al. (Orgs). Novas tecnologias digitais: Reflexões sobre mediação, aprendizagem e desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2017.

SANTOS, Akiko. Didática sob a ótica do pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2004.

SANTOS, Edméa. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina/PI: EDUFPI, 2019. 223 p.

SANTOS, Jussara Gabriel; PEREIRA, Helena de Ornellas Sivieri. Reflexão teórica sobre formação continuada e desenvolvimento profissional docente para as tecnologias de informação e comunicação. Revista Triângulo. v. 9, n. 2, p. 98-108, 2016. DOI: https://doi.org/10.18554/rt.v9i2.1860

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da criança anormal. São Paulo: Educação e Pesquisa, 2011. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28306>. Acesso em: 19 junho 2022.

Published

2022-08-11

How to Cite

MARCOS, Maria da Conceição Simba Mavungo; MENDES, Ivanise Nazaré Mendes. Active methodologies and assistive technologies in special education: contributions to inclusion practices: Active methodologies and assistive technologies in special education: contributions to inclusion practices. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 2, n. 2, 2022. DOI: 10.51473/rcmos.v2i2.2022.1248. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1248. Acesso em: 5 sep. 2025.