Active methodologies and assistive technologies in special education: contributions to inclusion practices
Active methodologies and assistive technologies in special education: contributions to inclusion practices
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v2i2.2022.1248Keywords:
Active methodologies, digital technologies, inclusive education, and pedagogical practices.Abstract
This academic essay aims to analyze the use of active methodologies and assistive technologies in special education, and the challenges for the practice of inclusion, but particularly in basic education. It is a bibliographic research based on literature, theses and dissertations of national and international authorship. Through the reading of the analyzed collections, it is clear that active methodologies can be used in the pedagogical practice of teachers because, mediated by assistive technologies, they promote the inclusion of students with disabilities; facilitate their participation in the teaching-learning process, awaken the need for didactic planning with active methods and curricular updating, and inhibit traditional pedagogical practices.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 5ª. ed. São Paulo: Cortez, 2007
BERSCH, Rita. Assistiva. Tecnologia e Educação. Porto Alegre. R/S.2017
BUCKINGHAM, David. Crescer na era das mídias eletrónicas. São Paulo: Loyola, 2007.
BUCKINGHAM, David. Manifesto pela educação midiática. Tradução de José Ignacio Mendes. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2022. 136 p
CAMPBELL FK. Contours of Ableism: the production of disability and abledness. New York: Palgrave Mcmillan; 2009 DOI: https://doi.org/10.1057/9780230245181
COSTA, H. Inovação Pedagógica: A Tecnologia ao serviço da Educação. Lisboa, Portugal: Chiado Editora. 2014.
FANTIN, Monica. Mídia-educacão: aspetos históricos e teórico-metodológicos. Olhar de professor, Ponta Grossa, vol. 14, n. 1, p. 27-40, 2011. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.14i1.0002
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra. Pp.57-76. 1996
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? [recurso eletrônico] / Paulo Freire; tradução Rosiska Darcy de Oliveira. - [1. ed.] - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia - saberes necessários à prática educativa. 25ª. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança [recurso eletrônico] / Paulo Freire. - 1. ed. - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013, acessado em 18/06/2024.
KOERICH, Vânia Amélia Miranda. Formação de professores para apropriação crítica de Tecnologias digitais de Informação e Comunicação. Dissertação (mestrado). Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Florianópolis, 2018. 200 p. 10
LAPA, Andrea Brandão; COELHO, Isabel Colucci. Escola e internet: espaços de formação para a cidadania. Perspetiva, vol. 39, n. 3, p. 01-19, 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e72019
LIBÂNEO, J.C. As teorias pedagógicas modernas resiginificadas pelo debate contemporâneo na educação. In: LIBANEO, José C., SANTOS, Akiko. Educação na era do conhecimento em rede e transdisciplinaridade. São Paulo: Alínea Editora, 2005, p. 1- 37. Disponível em:
https://www.fclar.unesp.br/Home/Graduacao/Espacodoaluno/PETProgramadeEducacaoTutorial/Pedagogia/capitulo-libaneo.pdf. Acessado em 07/06/2022
MARTÍN-BARBERO, Jesús. A Comunicação na Educação. São Paulo: Contexto, 2014.
MORAN, José. Metodologias ativas e modelos híbridos de educação. In:
YAEGASHI, Solange et al. (Orgs). Novas tecnologias digitais: Reflexões sobre mediação, aprendizagem e desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2017. Acessado em 27/05/2022.
MORAN, José. Metodologias ativas e modelos híbridos de educação. In:
YAEGASHI, Solange et al. (Orgs). Novas tecnologias digitais: Reflexões sobre mediação, aprendizagem e desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2017.
SANTOS, Akiko. Didática sob a ótica do pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2004.
SANTOS, Edméa. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina/PI: EDUFPI, 2019. 223 p.
SANTOS, Jussara Gabriel; PEREIRA, Helena de Ornellas Sivieri. Reflexão teórica sobre formação continuada e desenvolvimento profissional docente para as tecnologias de informação e comunicação. Revista Triângulo. v. 9, n. 2, p. 98-108, 2016. DOI: https://doi.org/10.18554/rt.v9i2.1860
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da criança anormal. São Paulo: Educação e Pesquisa, 2011. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28306>. Acesso em: 19 junho 2022.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 Maria da Conceição Simba Mavungo Marcos, Ivanise Nazaré Mendes Mendes (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.