Children in the digital ecosystem: the role of the family in building digital citizens

Children in the digital ecosystem: the role of the family in building digital citizens

Authors

  • Maria da Conceição Simba Mavungo Marcos Author
  • Ivanise Nazaré Mendes Mendes Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2023.1250

Keywords:

Children, Digital Media, Family Mediation.

Abstract

The presence of digital media and social networks has contributed profoundly to the adoption, use, and appropriation of technologies by children in this so-called digital age, where those who do not master technologies are considered digitally illiterate. This study aims to analyze the use of digital media by children and the need for emergency adult mediation. We also propose strategies that aim to mitigate the harms and benefits that may interfere with and favor the development and formation of children's personalities. The use of media in childhood without adult mediation places them in a vulnerable position, given their naiveté and immaturity in detecting the harms that arise from it, increases sedentary lifestyle, and causes physical and emotional exhaustion. Adult mediation enables the development of language and enhances the child's repertoire.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria da Conceição Simba Mavungo Marcos

    Professora do Departamento de Humanidades, Instituto Superior de Ciências da Educação. ISCEDHuambo/Angola. 

  • Ivanise Nazaré Mendes Mendes

     Orientadora – Doutora em Educação . Gestora do Instituto Estadual de Educação Wilson Camargo 

References

BUCKINGHAM, David. Crescer na era das mídias eletrônicas. São Paulo: Loyola, 2007.

BUCKINGHAM, David. Manifesto pela educação midiática . Tradução de José Ignacio Mendes. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2022. 136 p

BELLONI, M. L. Crianças e mídias no Brasil: cenários de mudanças. Campinas, SP: Papirus, 2010.

FANTIN, Monica; GIRARDELLO, Gilka; SANTOS, José Douglas Alves dos. Outros repertórios sobre a infância: a criança em obras literárias. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 24, p. 96-112, 2023. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2023.64678

FANTIN, Monica. Mídia-educação: conceitos, experiências, diálogos Brasil-Itália. Florianópolis: Cidade Futura, 2006.

FANTIN, Monica; RIVOLTELLA, Pier Cesar. Crianças na era digital: desafios da comunicação e da educação. Revista Estudos Universitários, Sorocaba, SP, v. 36, n. 1, p. 89-104, jun. 2010. Disponível em: https://bit.ly/2vHYJUp. Acesso em: 17/07/2024

GIRARDELLO, G., FANTIN, M., & PEREIRA, R. S.. (2021). Crianças e Mídias: Três Polémicas E Desafios Contemporâneos. Cadernos CEDES,

(113), 33–43. https://doi.org/10.1590/CC231532. DOI: https://doi.org/10.1590/cc231532

LEMOS, A. A tecnologia é um vírus: pandemia e cultura digital. Porto Alegre: Sulina, 2021.

MULLER, Juliana C. Crianças e Tecnologias Digitais: Desafios da Mediação Familiar e Escolar. Tese (Doutorado em Educação)–Universidade Federal de Santa Catarina, 2019.

MARTÍN-Barbero, Jesus. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997.

SARMENTO, Manuel. A Reinvenção do Ofício de Criança e de Aluno. Atos de Pesquisa em Educação, FURB, Blumenau, v. 6, n. 3, p. 581-602, set./dez., 2011. Disponível em: . Acesso em: 25 junho. 2024.

TIC KIDS ‘ONLINE’ BRASIL. Pesquisa sobre o uso da ‘internet’ por crianças e adolescentes no Brasil – 2023. São Paulo: Comité Gestor da Internet no Brasil, 2023. Disponível em: https://ttps://cetic.br/pt/noticia/tic-kids-online-brasil-2023- criancas-estao-se-conectando-a-internet-mais-cedo-no-pais/. Acesso em: 20 junho 2024.

https://www.unicef.org/brazil/declaracao-universal-dos-direitos-humanos. Acessado em 15/07/202

Published

2023-05-11

How to Cite

MARCOS, Maria da Conceição Simba Mavungo; MENDES, Ivanise Nazaré Mendes. Children in the digital ecosystem: the role of the family in building digital citizens: Children in the digital ecosystem: the role of the family in building digital citizens. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2023. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2023.1250. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1250. Acesso em: 5 sep. 2025.