The presence of environmental education in early childhood education: a study in daycare centers in Santo André/SP - Brazil
The presence of environmental education in early childhood education: a study in daycare centers in Santo André/SP - Brazil
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1273Keywords:
Environmental Education. Early Childhood Education. Sustainable Practice.Abstract
The planet is going through a period of worrying degradation that has affected the climate and the health of the beings that inhabit it, showing urgency in changing behavior, as it is about the health of our home. This change is found in Environmental Education. This work aims to analyze how Environmental Education is worked by Early Childhood Education teachers in the Municipal Nursery of Santo André. Fourteen teachers belonging to two Municipal Kindergartens in Santo André (São Paulo/Brazil) were researched. The methodology of this research had a qualitative focus. As for the procedure, Bibliographic, Documentary and Field Research were carried out. The results obtained indicate that all of them know that Environmental Education should be included in the curriculum of schools, most of them are aware that Santo André offers training in Environmental Education, less than half have knowledge of Environmental Laws and none have a specialization or postgraduate degree in Environmental Education. These results suggest that all teachers, from Early Childhood Education, have training in Environmental Legislation and Environmental Education to complement and enrich their pedagogical practices.
Downloads
References
ALVES, José Eustáquio Diniz. O impressionante crescimento da população humana. Disponível em: http://www.ihu.unisinos.br/186-noticias/noticias2017/566517-o-impressionante-crescimento-da-populacao-humana-atraves-da história. Acesso em 25/03/20.
BAILÃO, Cheila Aparecida Gomes. Gestão e educação ambiental: relatos de experiências sobre a questão ambiental. v.2. 1. Ed. Santo André: Semasa, 2001.
BEZERRA, Juliana. Conferência de Estocolmo. Disponível em: https://www.todamateria.com.br/conferencia-de-estocolmo/08/12/2020. Acesso: 22/03/2021.
BRANDÃO, Ignácio de Loyola. Manifesto Verde: O presente é o futuro. 8. Ed. São Paulo: Global, 2014.
BRASIL – BNCC, Base Nacional Comum Curricular, Brasília: 2017.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394compilado.htm Acesso em: 23 mar. 2017.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Meio Ambiente, Saúde / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: 1997 -128p.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil / Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, 2010.
BRASIL. Decreto Nº 63.456, DE 05 DE JUNHO DE 2018. Regulamenta a Política Estadual de Educação Ambiental, instituída pela Lei nº 12.780, de 30 de novembro de 2007, institui a Comissão Interinstitucional de Educação Ambiental e dá providências. São Paulo, jun. 2018.
BRASIL, mapa do -Brasil com estado de SP e município de SA - Disponível em: https://www.researchgate.net/figure/Figura-Localizacao-geografica-do-Municipio-de Santo-Andre-SP-Fonte-Adaptado-de_fig1_274735368 acesso em 18/07/2021.
BURSZTYN, Marcel e Maria Augusta Bursztyn. Fundamentos de política e gestão ambiental: os caminhos do desenvolvimento sustentável. Rio de Janeiro: Garamond, 2012.
CALDINI JUNIOR, Nelson (tradução). Enciclopédia do Estudante: Ecologia. São Paulo: Moderna, 2008.
CARSON, Raquel. Primavera Silenciosa. Traduzido por Claudia Santana Martins. São Paulo; Gaia, 2010.
CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6ª ed. – São Paulo: Cortez, 2012.
CETESB, Conferência das Partes (COP). Disponível em: https://cetesb.sp.gov.br/proclima/conferencia-das-partes-cop/ acesso em 15/07/2021.
CHILDE, V. Gordon. A Evolução Cultural do Homem. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1986.
CONSTITUIÇÃO Federal de 1988, Artigo 225. Disponível em: https://www.senado.leg.br/atividade/const/con1988/con1988_26.06.2019/art_225_.asp#:~:text=225.,as%20presentes%20e%20futuras%20gera%C3%A7%C3%B5es. Acesso: 24/03/2021.
COSTA, Carlos Alexandre Gehn. Contabilidade Ambiental: Mensuração, evidenciação e transparência. São Paulo: ATLAS, 2013.
COSTA, André. Evolução histórica do Direito Ambiental. Animus Ambiental, 24 out. 2009. CZAPSKI, Silvia. Os diferentes matizes da educação ambiental no Brasil 1997 – 2007. Brasília, DF: MMA, 2008 (Serie Desafios da Educação Ambiental).
DIAS, Genebaldo Freire. Os quinze anos da educação ambiental no brasil: um depoimento Em Aberto, Brasília, v. 10, n 49, jan./mar. 1991.
____________________. Eco percepção: Um resumo didático dos cenários e desafios socioambientais. 2ª ed. São Paulo: Gaia, 2015.
DECRETO Nº 63.456, de 05 de junho de 2018 - Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/decreto/2018/decreto-63456 05.06.2018.html acessado em 10/04/2021.
EDUCAÇÃO, Ministério da. Programa Parâmetros em Ação Meio Ambiente na Escola, Brasília: 2001.
FELDMANN, Fabio Lei 9795/99 | Lei no 9.795, de 27 de abril de 1999.
DECRETO 4281/02. Disponível http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/2002/d4281.htm Acesso em 01/04/2021.
FERRAZ, Beatriz. 2º Seminário “Currículo em Ação” da Rede Municipal de Santo André, Palestra verbal nos dias 05 e 06 de fevereiro de 2018.
FLICK, Uwe. Uma introdução à pesquisa qualitativa. Tradução: Sandra Netz. Porto Alegre: Bookman, 2004.
GADOTTI, Moacir. História das ideias pedagógicas. São Paulo: Ática, 2006.
________________A Carta da Terra na educação -- São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2010. (Cidadania planetária; 3).
GOMES, Marineide de Oliveira Formação de professores na educação infantil [e book]: conquistas e realidades (Organizadora). -Santos (SP): Universitária Leopoldianum, 2018. 116 p.: il.
GOUSSINSKY, Eugenio. Entenda como a preservação ambiental ajuda a evitar pandemias- Disponível em: https://noticias.r7.com/tecnologia-e-ciencia/entenda como-a-preservacao-ambiental-ajuda-a-evitar-pandemias-27042021?amp. Acesso em 08/05/2021.
KOZINETS, Robert V. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Tradução: Daniel Bueno. Porto Alegre: Penso, 2014.
LEAKEY, Richard E. A Origem Da Espécie Humana. tradução de Alexandre Tort; coordenação editorial: Leny Cordeiro — Rio de Janeiro: Rocco, 1995.
MARRIOTT, Emma - A História do Mundo para quem tem pressa -Tradução de Paulo Afonso. 1ª ed. Rio de Janeiro- Valentina, 2016.
MÉNDEZ, María Fernanda y CÚCCARO, Ana María Troiani de. Educación Ambiental: hacia la construcciónde uma cultura conservacionista. 1ª ed. San Martín: Puerto Creativo, 2016.
MERICO, Luiz Fernando Krieger. Economia e sustentabilidade. 2ª ed. São Paulo: Loyola, 2009.
MINC, Carlos. Ecologia e Cidadania. – 2ªed. - São Paulo: Moderna, 2005.
ONU-Habitat e Colab. Relatório de resultados. Consulta Cidades Sustentáveis. outubro de 2018 a fevereiro de 2019, P.O. Box 30030, 00100 Nairobi GPO KENYA 2019.
OSCAR, Picardo Joao, Juan Carlos Escobar Baños, Rolando Valmore Pacheco Cardoza. Diccionario Enciclopédico de Ciencias de la Educación/ 1ª.Ed. San Salvador, El Salvador, C.A.: Centro de Investigación Educativa, Colegio García Flamenco. 2005. 400p.
PARANAPIACABA, vila de. Imagem. Disponível: https://lugardeondeseveomar.wordpress.com/2014/07/11/ucs-unidades-de conservação. Acesso: 11/07/2021.
PASSOS, Rita. LEI Nº 12.780, de 30 de novembro de 2007. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/lei/2007/lei-1278030.11.2007.html#:~:text=Artigo%206%C2%BA%20%20Como%20parte%20do,dos%20artigos%2019 Acesso: 24/03/2021.
PINHEIRO, Marta - Fundamentos de Neuropsicologia: O Desenvolvimento Cerebral da Criança, vita et Sanitas, Trindade/Go, v. 1, n. 01, 2007.
PLANETA, Revista – Itália - Disponível em: https://www.revistaplaneta.com.br/italia sera-o-primeiro-pais-a-tornar-obrigatorio-ensino-sobre-mudanca-do-clima/07/11/2019. Acesso 31/03/2021.
PRODANOV, Cleber Cristiano. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico / Cleber Cristiano Prodanov, Ernani Cesar de Freitas. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
RAMOS, Mozart Neves. Sem educação não haverá futuro: uma radiografia das lições, experiências e demandas deste início de século 21 / [textos] — São Paulo: Moderna, 2019.
_________1º Congresso Intermunicipal - Palestra verbal como diretor de articulação e inovação do Instituto Ayrton Senna, 25/06/2018.
SABBAGH, Roberta Buendia - Secretaria do Meio Ambiente. Gestão ambiental. São Paulo: SMA, 2011.176p. 21 x 29,7cm (Cadernos de Educação Ambiental, 1).
SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, María del Pilar Baptista. Metodología de la investigacíon. México D.F.: McGRAW-HILL, 2014.
SANTO ANDRÉ. Mapa com rodovias. Disponível em: https://www.encontrasantoandre.com.br/sobre/mapa-santo-andre/ acesso em 20/07/2021.
SANTO ANDRÉ. Plano Municipal de Educação do Município de Santo André. Processo administrativo nº 33.409/2014-8 – Projeto de Lei nº 25/2015.
SANTO ANDRÉ, Prefeitura de. Cidade de Santo André. Disponível em: https://www2.santoandre.sp.gov.br/index.php/cidade-de-santo-andre acessado em 20/05/2021.
SANTO ANDRÉ, Prefeitura Municipal de. Documento Curricular Rede Municipal De Ensino De Santo André. V.I, 2019.
SANTO ANDRÉ, Prefeitura municipal de. Documento Curricular Rede Municipal De Ensino De Santo André. V.II, 2019.
SATO, Michèle. Educação Ambiental: tessituras de esperanças. /Michèle S ato, Regina Silva, Michelle Jaber. Cuiabá: Sustentável, EdUFMT, 2018.
SAVIANI, Dermeval, 1944- Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política! 32.ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1999. (Coleção polêmicas do nosso tempo; v.S).
SECRETARIA da Infraestrutura e Meio Ambiente, São Paulo. Meio Ambiente, Saúde e Educação Ambiental. Disponível em: https://www.infraestruturameioambiente.sp.gov.br/educacaoambiental/2019/12/11/meio-ambiente-saude-e-educacao-ambiental/ Acesso em 15/04/2021.
TAYLOR, S. W.; BOGDAN, R. Introducción a los métodos cualitativos de investigatión: la búsqueda de significados. Trad.: Jorge Piatigorsky. Barcelona: Paidos, 1994.
UNESCO, Livraria digital. Carta De Belgrado - 1975. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000017772_spa. Acesso: 01/04/2021
UNESCO, Sector de Educación de la Buenas prácticas de educación para el desarrollo sostenible en la primera infância Publicado por la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura 7, place de Fontenoy, 75352 París 07 SP, Francia N°4 – 2012.
VASILACHIS, Irene de Gialdino. Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa, 2006.
VÁSQUEZ, Guillermo Hoyos. Educación y ética para una ciudadanía cosmopolita. Disponível em: http://plataforma fedu.ude.edu.uy/fedu/mod/resource/view.php?id=4303. Acesso em12/07/2020.
VEIGA, José Eli da. Desenvolvimento sustentável: o desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Garamond, 2010.
VIEIRA, Luiza Padovam. Educação ambiental nas escolas: por que ela deve ser implementada? 15/09/20. Disponível em: https://querobolsa.com.br/revista/educacao-ambiental-nas-escolas-por-que-ela-deve ser-implementada Acesso: 01/05/2021.
VIOLA Eduardo J., O Movimento Ecológico No Brasil (1974-1986): Do Ambientalismo À Ecopolítica, 26/07/2016. Disponível http://www.anpocs.org.br/portal/publicacoes/rbcs_00_03/rbcs03_01.htm. Acesso: 04/2021.
YIN, Robert K. Pesquisa qualitativa: do início ao fim. Tradução: Daniel Bueno. Porto Alegre: Penso, 2016.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Maria Ignêz Mazzaro da Costa Longo (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.