Cultural diversity and pedagogical practice: reflections and challenges in basic education
Cultural diversity and pedagogical practice: reflections and challenges in basic education
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1355Keywords:
Basic Education. Public Policies. Cultural Diversity.Abstract
This study analyzes the challenges surrounding pedagogical practice in the school context from the perspective of identity and cultural diversity, which are essential factors for promoting inclusive and equitable education. The research is aligned with Law No. 13,018/2014, which fosters cultural initiatives, as well as with the National Curriculum Guidelines, which aim to develop values such as solidarity and democracy. It is also grounded in Law No. 10,639/2003, which made the teaching of Afro-Brazilian History and Culture mandatory, along with guidelines addressing the fight against racism in schools. Furthermore, it draws on guiding documents such as the Brazilian National Common Curricular Base (BNCC) and a literature review of authors such as Candau (2023), who discusses the relationship between education and culture, among others. Using a qualitative, bibliographic, and documentary approach, the analysis reveals that, despite legal and regulatory progress, monocultural practices, institutional resistance, and gaps in teacher training persist, hindering the effective appreciation of diversity in everyday school life. The article highlights the need to intentionally and effectively renew pedagogical practices to integrate cultural diversity and promote respect and dialogue. It concludes that overcoming these barriers requires strategic and collaborative planning, effective articulation between school management and the community, and the implementation of training actions for understanding multiculturalism. The study contributes to the contemporary debate on inclusive educational policies and provides insights for reflection in the field of education, focusing on the role of the school in a multicultural context.
Downloads
References
ABREU, Martha; MATTOS, Hebe; Em torno das Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana: uma conversa com historiadores. Estudos históricos, Rio de Janeiro, vol. 21, N.41, janeiro-junho de 2008, p.5-20. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-21862008000100001
ABREU, Martha; MATTOS, Hebe; GRINBERG, Keila. História pública, ensino de história e educação antirracista. Revista História Hoje, v.8 N.15 p.17-38, 2019. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v8i15.523
ANDRÉ, João Maria. Multiculturalidade, identidades e mestiçagem: o diálogo intercultural nas ideias, na política, nas artes e na religião. Lisboa: Ed. Palimage, 2012.
ARAUJO, Vitor Savio; O lugar das diversidades na Base Nacional Comum Curricular-BNCC. POSLLI/UEG/UNI-GOIÁS, 2017.
AREIAS COSTA, Manuela. História “Atlânticas” na escravidão e no pós-abolição: biografias de personagens negros e ensino de história e cultura afro-brasileira. O ensino de história da África, da cultura afro-brasileira e indígena: múltiplos olhares. Cáceres: UNEMAT, 2018.
BATISTA, M. T. de O. (2017). Desafios da gestão escolar em meio as discussões de identidade, diferença e diversidade cultural no âmbito educativo. Revista Valore, 2(1), 168–185, 2017. Disponível em: <https://doi.org/10.22408/reva12201748136-152>. Acesso: 15 Julho. 2023. DOI: https://doi.org/10.22408/reva12201748136-152
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 2016. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso: 19 Maio. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação/Secad. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana na educação básica. 2004. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/acervo-linha-editorial/publicacoes-diversas/temas-interdisciplinares/diretrizes-curriculares-nacionais- para-a-educacao-das-relacoes-etnico-raciais-e-para-o-ensino-de-historia-e-cultura-afro- brasileira-e-africana>. Acesso: 15 Abril. 2023.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Disponível em: . Acesso em 18 Julho. 2023.
BRASIL. Lei nº 13.005/2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011- 2014/2014/lei/l13005.htm>. Acesso: 09 Maio. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. MEC, 2017. Brasília, DF, 2017. Disponível em: <https://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de- educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc>. Acesso: 15 Agosto. 2023.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Básica: diversidade e inclusão / Organizado por Clélia Brandão Alvarenga Craveiro e Simone Medeiros. Brasília: Conselho Nacional de Educação: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão, 2013.
BRASIL. Lei nº 13.018, de 22 de julho de 2014. Institui a Política Nacional de Cultura Viva e à outras providências. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13018.htm>. Acesso: 15 Junho. 2023.
BRASIL. Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm>. Acesso: 15 Junho, 2023.
CORTESÃO, Luiza.; STOER, Stephen. Levantando a pedra: da pedagogia inter/multicultural às políticas educacionais numa época de transnacionalização. Porto: Afrontamento, 1999.
CANDAU, Vera Maria. Cotidiano, educação e culturas: realizações, tensões e novas perspectivas / organização Vera Maria Candau. 1. ed. -- Rio de Janeiro, RJ: Ed. da Autora, 2023. Disponível em: https://cev.org.br/biblioteca/cotidiano-educacao-e- culturas-realizacoes-tensoes-e-novas-perspectivas/. Acesso: 19 Setembro, 2023
MARTINAZZO, C. J., SCHMIDT, A., & Burg, C. I. Identidade e Diversidade Cultural no Currículo Escolar. Revista Contexto & Educação, 29(92), 4–20, 2015. Disponível em:
<https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/1671>. Acesso: 25 Maio, 2023.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Zenilci Gonçalves do Bonfim (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.