School dropout of EJA students: education of young adults

School dropout of EJA students: education of young adults

Authors

  • Francisco Batista da Silva Author
  • Ivanise Nazaré Mendes Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2023.1362

Keywords:

EJA, HighSchool. Evasion.

Abstract

School dropout represents a force contrary to the educational development process of Brazilian Basic Education, Kindergarten, Elementary I and II, High School and Vocational Education. And, in the case of the dropout of students inserted in the educational contexts of Youth and Adult Education (EJA) it goes through the ineffectiveness of the inclusive process of students, because after returning to school, usually after many years, these students have to be encouraged to continue studying and complete basic education. School dropout is permeated by the fact that the student drops out of school and stops studying, interrupting the educational flow in each school period, without being able to continue his studies and, mainly, complete Basic Education, that is, the student stops studying. Several factors can contribute to school dropout in EJA, such as: the need to work to help with the family's income, lack of interest in school and teaching-learning difficulties, among others. In this article, we present a view of School Dropout in High School with EJA students – Youth and Adult Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Francisco Batista da Silva

    Doutorando pela Universidade Del Sol – Paraguai

  • Ivanise Nazaré Mendes

    Doutora em Ciências Ambientais – UCP – Orientadora

References

BRASIL. Ministério da Educação. Construção coletiva: contribuições à educação de jovens e adultos. Disponível em: https://www.gov.br/mec/ptbr/media/publicacoes/semesp/vol3const.pdf

. Acesso em: 5 maio 2024.

CAVALCANTE, M. J. Práticas de leitura na Educação de jovens e adultos: da vida para a escola e da escola para vida. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2017.

COSTA, José Roberto; RIBEIRO, Ana Cláudia. Metodologias para o ensino da EJA: uma análise crítica das práticas pedagógicas. 2023. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/367512859_Metodologias_para_o_ensino_da_EJA

. Acesso em: 26 abr. 2024.

FREIRE, P. Discurso do professor Paulo Freire em Angicos, ao encerramento do curso de alfabetização de adultos. Germinal: marxismo e educação em debate, v. 16, n. 2, p. 485–491, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/64079

. Acesso em: 11 maio 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 60. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.

GONÇALVES, Marcos Antônio. Formação de professores para a EJA: práticas pedagógicas e políticas públicas. 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ejapedagogia2022

. Acesso em: 26 abr. 2023.

MARTINS, Cláudia. O impacto das políticas públicas na educação de jovens e adultos no Brasil. 2021. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/350458930_O_impacto_das_politicas_publicas_na_educacao_de_jovens_e_adultos_no_Brasil

. Acesso em: 26 abr. 2023.

PEREIRA, Carlos; LIMA, Juliana. Educação de jovens e adultos: desafios contemporâneos e soluções possíveis. 2020. Disponível em: https://www.revistajournals.org/ejapb2020

. Acesso em: 26 abr. 2023.

SANTOS, Maria Clara et al. A educação de jovens e adultos no Brasil: políticas e práticas para a inclusão. 2022. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/educationeja

. Acesso em: 26 abr. 2023.

SOARES, Gilson et al. Educação de Jovens e Adultos: desafios e oportunidades na atualidade. Revista Internacional de Estados Científicos, v. 1, n. 1, 2023. Disponível em: https://periodicos.educacaotransversal.com.br/index.php/riec/article/download/130/133/347 DOI: https://doi.org/10.61571/riec.v1i1.130

. Acesso em: 5 maio 2023.

SILVA, José Moisés Nunes da. A educação de jovens e adultos integrada à educação profissional no Brasil: 13 anos depois. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 26, n. 4, p. 169–185, 2023. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13058 DOI: https://doi.org/10.18764/2178-2229.v26n4p169-185

. Acesso em: 5 maio 2023.

SILVA, Tiago de Souza. A realidade da educação de jovens e adultos no Brasil: um estudo sobre os alunos e suas necessidades. 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/realidadeejabrasil2022

. Acesso em: 26 abr. 2025.

Published

2023-12-08

How to Cite

SILVA, Francisco Batista da; MENDES , Ivanise Nazaré. School dropout of EJA students: education of young adults: School dropout of EJA students: education of young adults. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2023. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2023.1362. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1362. Acesso em: 10 sep. 2025.