The contribution of aesthetics to the teaching of Philosophy according to Schiller

The contribution of aesthetics to the teaching of Philosophy according to Schiller

Authors

  • Ronaldo Memória Brito Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1468

Keywords:

Aesthetics / Education / Philosophy.

Abstract

This bibliographic study proposes to contribute to the teaching of philosophy according to the aesthetics of Friedrich Schiller. Education must be observed in a different way each era has its peculiarities and difficulties as well as defined socio-political context, and aesthetics aims to Schiller prepare citizens for any social status, this aesthetic extension has spread from the fifteenth to the eighteenth century and subsists nowadays, Aesthetic Education is composed of patterns that include diversity of perspectives, enabling a learning in real interactions with social circumstances, for proportional conditions of philosophical thinking. And, for this purpose, Schiller's Aesthetic Education is indispensable in the formation of a human being, it is automatically a tool of abundant contribution in the teaching of Philosophy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ronaldo Memória Brito

    Graduado em Sociologia Universidade Estadual de Roraima, Boa Vista, Roraima

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 1º. edição. Brasília: MEC/SEB, 2015. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 18 jan. 2018.

_______.Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 11º. edição. Brasília: MEC/SEF, 1996.Disponível em:

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm. Acesso em: 18. jan. 2018.

EDUARDO; Carlos. O impulso lúdico como educação Estética o Homem em Friedrich Von Schiller. PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE MINAS GERAIS. Instituto de Filosofia e Teologia Dom João Resende Costa, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

OFMSCJ. O impulso lúdico como educação Estética do Homem em Friedrich Von Schiller, 25. fev, 2017. Disponível em:

http://www.ofmscj.com.br/?p=2136. Acesso em 18. jan, 2018.

SANTOS; Souza. O ensino de Filosofia e novas perspectivas. ¹Faculdades EST, Mestrado em Teologia, São Leopoldo, RS. ²Universidade do Oeste Paulista – UNOESTE, Tutor em Cursos de Pós Graduação, Universidade Estadual Paulista – UNESP, Mestrado em Educação, 2016.

SHMIDTKE; Eli. II Colóquio de Práticas Docentes. Método e Metodologias do Ensino: teoria e prática em sala de aula, 09 e 10 de fevereiro de 2017, Unioeste – Câmpus Marechal Cândido Rondon¹.SCHILLER: UMA EDUCAÇÃO ESTÉTICA.

SCHLLER; Friedrich. A educação estética do homem. Numa série de cartas, 4º. edição. São Paulo: ILUMINURAS, 2002.Disponível em:

http://www.iluminuras.com.br. Acesso em 10. nov, 2017.

BARBOSA, Ricardo. Schiller e A Cultura Estética. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

(http://www.mackenzie.com.br/fileadmin/Pesquisa/pibic/publicacoes/2011/pdf/fil/leandro_nascimento.pdf)

1a. edição brasileira: 2013 Direitos de edição em língua portuguesa, para o Brasil, adquiridos por Faro Editorial Alameda Madeira, 162 – Sala 1701 Alphaville – Barueri – SP – Brasil. Disponível em: www.faroeditorial.com.br

Published

2025-10-06

How to Cite

BRITO, Ronaldo Memória. The contribution of aesthetics to the teaching of Philosophy according to Schiller: The contribution of aesthetics to the teaching of Philosophy according to Schiller. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1468. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1468. Acesso em: 10 oct. 2025.