Inclusive education: of play and literacy with autistic children

Inclusive education: of play and literacy with autistic children

Authors

  • Vanessa Ribeiro Meireles Magalhães Enber University Author
  • Ana Lúcia Melo Moreno Enber University   Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1558

Keywords:

Autism, Literacy, Playfulness,Inclusive Education.

Abstract

The Early Childhood Education stage is crucial for the mental, motor and cognitive development of children, and plays a fundamental role in laying the foundations for literacy and learning throughout the early years of Elementary School. The general objective of this work is to analyze the importance of observation and inclusive pedagogical practices in the first school years, especially in relation to cognitive development and the word production process. The justification for this investigation lies in the need for a deeper understanding of educational strategies that meet the needs of children with autism, considering the complexity and diversity of symptoms, such as difficulties in affectivity, language and socialization. The methodology adopted for this study included a literature review on inclusive education practices and playful teaching methods applied to autistic children. Academic articles, case studies and pedagogical reports that address the impact of playfulness and literacy on inclusive education were analyzed. The results indicate that the implementation of playful and personalized approaches in early childhood education not only favors the inclusion of autistic children, but also promotes a more effective learning environment adapted to their individual needs. Close observation and adaptation of pedagogical strategies are essential to support cognitive development and word production, ensuring that all children, regardless of their conditions, can reach their full potential. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, M. J.; MELO, R. C. Jogos e brincadeiras na inclusão escolar. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 24, n. 1, p. 37–50, 2018.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5. ed. Arlington: American Psychiatric Publishing, 2013. DOI: https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996.

BRITO, A. M. Transtorno do espectro autista: aspectos clínicos e educacionais. São Paulo: Editora X, 2015.

CAETANO, A. História do autismo: contribuições e avanços. Rio de Janeiro: Editora Y, 2010.

COSSON, R. Letramento: o que é e para que serve. São Paulo: Contexto, 2011.

COSTA, A. S.; MARTINS, M. A. Estratégias lúdicas na educação inclusiva: desafios e oportunidades. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 26, n. 3, p. 345–360, 2020.

CUNHA, L. Desafios no ensino de crianças com autismo: perspectivas e estratégias. Porto Alegre: Editora Z, 2013.

FERREIRA, J. A.; LIMA, S. M. O uso de atividades lúdicas na educação inclusiva. Educação e Pesquisa, v. 41, n. 2, p. 215–230, 2015.

FERREIRO, A.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. 15. ed. São Paulo: Cortez, 1999.

FIALHO, A. J. O brincar na educação: perspectivas e práticas. São Paulo: Editora X, 2017.

FIALHO, R. G. A importância dos jogos educativos na educação infantil. Educação e Pesquisa, v. 43, n. 1, p. 1–15, 2017.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 30. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

FREITAS, M. A.; ANDRADE, L. F. A importância da avaliação na educação inclusiva. Revista Brasileira de Educação, v. 21, n. 2, p. 85–98, 2016.

LIMA, M. C.; SOUZA, E. A. Novas abordagens para a inclusão escolar: desafios e perspectivas. Revista de Estudos Educacionais, v. 29, n. 4, p. 567–580, 2019.

LIMA, M. S. Cultura e ludicidade na infância: jogos e brincadeiras. Rio de Janeiro: Editora Y, 2008.

LIMA, T. M. Integração da tecnologia e ludicidade na educação: uma abordagem contemporânea. Revista de Estudos Tecnológicos e Educacionais, v. 15, n. 2, p. 211–225, 2021.

LIMA, V. O. A influência dos jogos e brincadeiras no desenvolvimento infantil. Revista Brasileira de Psicologia e Educação, v. 10, n. 2, p. 15–32, 2008.

MANTOAN, M. T. E. A inclusão escolar: o que é e como fazer. São Paulo: Moderna, 2006.

OLIVEIRA, J. P. A prática pedagógica e a ludicidade na inclusão. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 1, p. 105–120, 2011.

RIBEIRO, J. A. (Org.). Fundamentos da educação: teorias e práticas. Belo Horizonte: Editora ABC, 2003.

SANTOS, A. C.; ALMEIDA, S. R. Desafios da inclusão de alunos com TEA na educação regular. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 19, n. 3, p. 289–302, 2013.

SILVA, A. F. Formação de professores para a inclusão escolar: perspectivas e desafios. Educação e Sociedade, v. 35, n. 2, p. 497–515, 2014.

SILVA, J. A. Autismo e inclusão: novos olhares e perspectivas. Belo Horizonte: Editora ABC, 2012.

SILVA, J. A. et al. Transtorno do espectro autista: compreensão e práticas clínicas. Belo Horizonte: Editora ABC, 2012.

SILVA, M. F.; SANTOS, P. A.; LIMA, R. T. Educação inclusiva e o transtorno do espectro autista: práticas pedagógicas e desafios. [S.l.]: Editora DEF, 2020.

SILVA, P. L. A ludicidade no desenvolvimento de habilidades sociais em crianças com TEA. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 25, n. 4, p. 567–580, 2019.

SOARES, M. Alfabetização e letramento: relações e diferenças. 6. ed. São Paulo: Editora Z, 2012.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

SOARES, M. C. Letramento e novas tecnologias: o impacto da digitalização na formação educacional. [S.l.]: Editora ABC, 2019.

SOUZA, M. R.; PEREIRA, L. M. Adaptação de jogos para crianças com transtorno do espectro autista. Revista de Psicologia da Educação, v. 22, n. 1, p. 47–58, 2017.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2025-10-21

How to Cite

MAGALHÃES , Vanessa Ribeiro Meireles; MORENO, Ana Lúcia Melo. Inclusive education: of play and literacy with autistic children: Inclusive education: of play and literacy with autistic children. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1558. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1558. Acesso em: 24 oct. 2025.