Nursery: place where life begins and where professional teaching is built
Nursery: place where life begins and where professional teaching is built
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.1583Keywords:
Babies. Pedagogical Documentation. Early Childhood Education. Teaching. NarrativesAbstract
This article presents my account of teaching babies aged 5 months to 18 months, reflecting on daily participation in child development, as well as the challenges and solitude that accompany pedagogical practice. The experience report is grounded in the assumptions of narrative research in the field of teacher education. I choose to use the first person in certain parts of the text. However, I do this not too far removed from academic standards, yet enough to value the uniqueness of the respective teaching. I consider that, while beautiful, teaching babies encompasses the first experiences of self in contact with the world and in interactions with peers and adults. On the other hand, this daily life that precedes collaborative communication between educators and the education network actually constitutes a solitary and silenced profession. Professional solitude is a consequence of public policies imbued with a market logic that minimizes the epistemic and didactic complexity of education in early childhood
Downloads
References
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidente da República, [2016]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm
. Acesso em: 02 fev. 2025.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
. Acesso em: 13 jan. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, 2010. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf
. Acesso em: 15 jan. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://www.bnc.mec.gov.br/
. Acesso em: 10 fev. 2025.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: obras escolhidas I. São Paulo: Brasiliense, 1994.
CARVALHO, Ana Maria Almeida; PEDROSA, Maria Isabel; FERREIRA, Maria Clotilde. Aprendendo com a criança de zero a seis anos. São Paulo: Cortez, 2012.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Fundamentos epistemológicos da pesquisa biográfica em educação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 1, p. 333–346, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/xhw4bbpW3HZkPQZhTtWLcbH DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000100015
. Acesso em: 16 out. 2024.
FREITAS, Anita Viuds. O adulto de referência nos espaços coletivos de educação e cuidado de bebês e crianças pequenas. Revista Diálogos Piklerianos, São Paulo, v. 3, p. 33–40, 2023.
HOUAISS, Antônio. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. 2. ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2020.
HORN, Maria da Graça Souza. Sabores, cores, sons, aromas: a organização dos espaços na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2007.
KÁLLÓ, Éva; BALOG, Györgyi. As origens do brincar livre. (Coleção Primeira Infância: educar de 0 a 6 anos). São Paulo: Omnisciência, 2021.
MINETTO, Maria de Fátima Joaquim; PRESTES, Irene Carmem Piconi. O bebê e o enfrentamento do educativo. In: Psicologia da Educação. Curitiba: IESDE, 2018.
NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: 1º Congresso Nacional da Formação Contínua de Professores, 1992, Aveiro. Anais... Aveiro: Universidade de Aveiro, 1992. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4955743/mod_resource/content/1/Antonio%20Novoa%20%20Forma%C3%A7%C3%A3o%20de%20professores%20e%20profiss%C3%A3o%20docente.pdf
. Acesso em: 08 ago. 2024.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. Educação Infantil: saberes e fazeres da formação de professores. Campinas: Papirus, 2008.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. Registros na educação infantil: pesquisa e prática pedagógica. 1. ed. Campinas: Papirus, 2018.
OLIVEIRA, Valeska Fortes; FABRÍCIO, Laura Elise de Oliveira. Imagens na pesquisa com professores: o oral e a fotografia. Revista Educação, v. 29, n. 1, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.304
RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa: a integração e a narrativa histórica. Tomo I. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
RICHTER, Sandra Regina Simonis; BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Os bebês interrogam o currículo: as múltiplas linguagens na creche. Revista Educação, v. 1, p. 85–96, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/issue/view/88 DOI: https://doi.org/10.5902/198464441605
. Acesso em: 20 fev. 2025.
SANTOS, Marlene Oliveira. A solidão profissional de professoras de bebês. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [s.l.], v. 6, n. 2, p. 512–531, 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/46690/33716 DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2020.46690
. Acesso em: 20 fev. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Isabel Oliveira (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.




