The Implementationof Formative Itineraries in the New High School: The Perspective Of Mathematics Teachersat a Full-Time School in the Amazon

The Implementationof Formative Itineraries in the New High School: The Perspective Of Mathematics Teachersat a Full-Time School in the Amazon

Authors

  • Sulivan Pinheiro da Costa UNIDA Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1673

Keywords:

Educational Pathways. New High School Curriculum. Mathematics Education. Educational Reform. Amazonian Context.

Abstract

This article analyzes the implementation process of the Formative Pathways (FP), established by the reform of the New High School, from the perspective of mathematics teachers. The research investigates the advances and setbacks of this implementation in a full-time school in Manaus/AM, in the period of 2022-2023. The study starts from questioning the difficulties and possibilities encountered by mathematics teachers in this new scenario. A qualitative methodology is used, with an exploratory-descriptive approach, centered on the dynamic subject-object relationship. Data were collected through bibliographic review, document analysis, and the application of questionnaires to twelve teachers from the aforementioned institution. The results indicate that, although the reform aims to deepen knowledge and connect the school to the reality of the students, its application has been problematic. The need for more effective continuing education for teachers is evident, as is the difficulty in reconciling the reduced workload of the core subjects with the new demands of the FP, and a mismatch between the objectives of the reform and the structural conditions of the schools and student engagement. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sulivan Pinheiro da Costa , UNIDA

    Mestre em Ciências da Educação pela Universidad de laIntegración de Las Américas (UNIDA), Assunção –Paraguai -

    Lattes: http://lattes.cnpq.br/2509236773279446;  

    Orcid: https://orcid.org/0009-0003-2788-9495     

References

ALARÇÃO, I. Escola reflexiva e nova racionalidade. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.

ARANHA, M. L. de A. História da educação e da pedagogia: geral e Brasil. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2006.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nº 9.394/1996 e nº 11.494/2007, a Consolidação das Leis do Trabalho – CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452/1943, e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 17 fev. 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v11i20.773

. Acesso em: 10 set. 2023.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. CÂMARA DE EDUCAÇÃO BÁSICA. Resolução CNE/CEB nº 3, de 21 de novembro de 2018. Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 22 nov. 2018.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Portaria nº 1.432, de 28 de dezembro de 2018. Estabelece os referenciais para elaboração dos itinerários formativos. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 31 dez. 2018. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/57689932

. Acesso em: 10 set. 2023.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

CUNHA, L. A. Ensino médio: atalho para o passado. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, n. 139, p. 373–384, abr./jun. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/sRgNLFXFPBvWCYggFhcBmYm/?format=pdf&lang=pt DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302017176604

. Acesso em: 15 set. 2023.

CURY, C. R. J. O ensino médio no Brasil: histórico e perspectivas. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 27, p. 73–84, 1998. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981998000100008

. Acesso em: 15 set. 2023.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

FREITAS, L. C. de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

LIBÂNEO, J. C. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. São Paulo: EPU, 2013.

MARCELO, C. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo – Revista de Ciências da Educação, Lisboa, n. 8, p. 7–22, jan./abr. 2009.

MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 4. ed. São Paulo: Hucitec-Abrasco, 1996.

MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 2. ed. Campinas: Papirus, 2015.

PIRES, C. M. C. Educação matemática: uma introdução. São Paulo: Atual, 2002.

SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2025-11-12

How to Cite

COSTA , Sulivan Pinheiro da. The Implementationof Formative Itineraries in the New High School: The Perspective Of Mathematics Teachersat a Full-Time School in the Amazon: The Implementationof Formative Itineraries in the New High School: The Perspective Of Mathematics Teachersat a Full-Time School in the Amazon. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1673. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1673. Acesso em: 19 nov. 2025.