EDUCATION IN SEXUALITY IN HIGH SCHOOLS: THE PERCEPTION OF TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2024.434Keywords:
Education in Sexuality. High School. Teachers. Continuing training.Abstract
The study carried out qualitative and bibliographical research seeking to highlight the main questions raised by high school teachers regarding Sexuality Education in schools. A survey of articles published between 2013 and 2022, in Portuguese, was carried out on the Periodicals Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes). The descriptors “Sexual Education”, “High School” and “teachers” were used and the analysis is based on Bardin’s proposal. The chosen works present in their summary references to the theme of Sexuality Education in High Schools. The results pointed to the unpreparedness and insecurity of teachers to deal with students’ manifestations and doubts on the topic of sexuality, as well as Sexuality Education being carried out only in the contents of human reproduction, contraceptive methods, prevention of pregnancy and sexually transmitted infections. The need for investments in continued training stands out so that this theme can be exercised inside and outside the school environment, as one of the means for restoring Education in all its configurations and knowledge.
Downloads
References
ARAUJO, KCV. de; AUGUSTO, VO.; RIBEIRO, PRM. Algumas reflexões sobre educação sexual e estudos de gênero no trabalho de educadores do ciclo II e ensino médio. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 4, n. 1, p. 152–161, 2010. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v4i1.2699. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v4i1.2699
AVILA, AH., TONELLI, MJF., ANDALÓ, CS. DE A. Professores/as diante da sexualidade-gênero no cotidiano escolar. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 16, n. 2, p. 289-298, abr./jun. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722011000200012
BASTOS, GD.; LÜDKE, E. Reflexões sobre gênero no ensino de Biologia: Um olhar sobre o discurso de estudantes do primeiro ano do Ensino Médio acerca da gravidez na adolescência. Revista Contexto & Educação, 32(101), 142–174, 2017. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2017.101.142-174
BORDINI, SC. O lugar da Educação para a Sexualidade na disciplina de ciências e suas relações com o saber científico. Revista Contexto & Educação, 27(88), 62–76, 2012.
BRASIL. Termo de Referência: Instruções para Apresentação e Seleção de Projetos de Capacitação/ Formação de Profissionais da Educação para a Cidadania e a Diversidade Sexual. Brasília: Ministério da Educação, 2005.
BRASIL. Ministério da Saúde. Direitos sexuais, direitos reprodutivos e métodos anticoncepcionais. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2009.
ECOS – Estudos e Comunicação em Sexualidade e Reprodução Humana. Promover a educação sexual nas escolas, 2001.
FERREIRA, NSA. As pesquisas denominadas Estado da Arte. Educação & Sociedade, V.23, nº 79, p. 257-252, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013
FREITAS, DL de. Pressupostos de uma Formadora em Educação Sexual: lições da prática. Revista Contexto & Educação, 27(88), 35–61, 2013.
FURLANETTO, MF., LAUERMANN, F., COSTA, CB. DA, MARINI, AH. Educação Sexual em Escolas Brasileiras: Revisão sistemática da literatura. Cadernos de Pesquisa, v.48 n.168 p.550-571 abr./jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/198053145084. DOI: https://doi.org/10.1590/198053145084
GIL, AC. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
LOURO, GL. Gênero, sexualidade e educação: Uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
LOURO, GL. Pedagogias da sexualidade. In LOURO, G. L (Org.) O corpo educado: Pedagogias da sexualidade. Autêntica, 2019.
MAIA, ACB. RIBEIRO, PRM. Educação sexual: princípios para ação. Doxa. Revista Paulista de Psicologia e Educação, v. 15 (1), 41-51, 2011.
MISKOLCI, R. Um corpo estranho na sala de aula. In: Abramowicz, A. Silvério, V. R. (Org.). Afirmando diferenças: Montando o quebra-cabeça da diversidade na escola. Campinas: Papirus, 2005.
MORAIS, NAA. de; GUIMARÃES, ZFS.; MENEZES, JPC. de. Educação sexual: as percepções dos professores de biologia do ensino médio. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 135–156, 2021. DOI: 10.46667/renbio.v14i1.395. DOI: https://doi.org/10.46667/renbio.v14i1.395
QUEIROZ, V. dos R.; ALMEIDA, JM. de. Sexualidade na adolescência: potencialidades e dificuldades dos professores de ensino médio de uma escola estadual de Sorocaba. Revista da Faculdade de Ciências Médicas de Sorocaba, [S. l.], v. 19, n. 4, p. 209–214, 2018. DOI: 10.23925/1984-4840.2017v19i4a9. DOI: https://doi.org/10.23925/1984-4840.2017v19i4a9
QUIRINO, G. DA S., ROCHA, JBT. Sexualidade e educação sexual na percepção docente. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 43, p. 205-224, jan./mar. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602012000100014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602012000100014
QUIRINO, G. DA S., ROCHA, JBT. Prática docente em educação sexual em uma escola pública de Juazeiro do Norte, CE, Brasil. Ciênc. Educ., Bauru, v. 19, n. 3, p. 677-694, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-7313201300030001. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000300011
RIBEIRO, PRM. A educação sexual na formação de professores: sexualidade, gênero e diversidade enquanto elementos de uma cidadania ativa. In: Rabelo, AO.; Pereira, GP; Reis, AM. de S. (Org.). Formação docente em gênero e sexualidade: entrelaçando teorias, políticas e práticas. De Petrus et AL, 2013, p. 7-17.
SANTOS, FM. Análise de conteúdo: a visão de Laurence Bardin. Revista Eletrônica de Educação, v. 6, n. 1, p. 383 - 387, 2012.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 21.ed. São Paulo: Cortez, 2000.
SILVA, R. Quando a escola opera na conscientização dos jovens adolescentes no combate às DSTs. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 57, p. 221-238, jul./set. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.41170. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.41170
WEREBE, MJG. Sexualidade, Política, Educação. Campinas, SP: Autores Associados, 1998.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Giovanna Souza Picolo , Célia Regina Rossi (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.