The Interference of Social Media Language in the Writing of High School Students

The Influence of Social Media Language on High School Students' Essay Writing.

Authors

  • Mateus Costa Dos Santos Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.805

Keywords:

Internet Slang and Education, Digital Literacy, Influence of Social Media, Student Text Production, Technology and Language.

Abstract

This study aims to analyze cases of interference from social media language in the production of essays by high school students. With the introduction of new technologies in the school environment, students' writing, in general, has been influenced by Internet slang. It is evident that the 21st century has introduced a new technological perspective through the use of mass communication tools. This advancement has facilitated sociability, organization, information, knowledge, and education. Within this context of widespread internet access and the expansion of interactions mediated by technology, it is relevant to highlight that language usage has been redefined. In this sense, it is important to emphasize that Internet slang is widely used today. Therefore, in the process of constructing contemporary writing, it is essential to enable, encourage, and develop students' literacy. The main authors who theoretically supported this research were: Érica Angelina de Melo, Flávio Passos Santana (2017); Joelma de Moura Santos Araújo (2017); Lidiane Mendes Barbosa (2017); Roberto da Silva Júnior, and José Ronaldo dos Santos (2014).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Mateus Costa Dos Santos

    1 Professor da Educação Básica. Professor de letras. Universidade Federal de Rondônia. Graduado em Letras
    Espanhol.

References

ALMEIDA, Hellen Cristiane. Influência das novas tecnologias na educação: linguagens, leitura e escrita. Revista Sítio Novo, Palmas, v. 4, n. 1, p. 1-14, 2020. Disponível em: <https://sitionovo.ifto.edu.br/index.php/sitionovo/article/view/316>. Acesso em: 19 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.47236/2594-7036.2020.v4.i1.185-198p

ARAÚJO, J. de Moura Santos. A Influência dos Internetês na Escrita dos Alunos do Ensino Médio da Escola 19 de Julho. 2017. 57 f. Monografia (Graduação em Letras) - Faculdade de Ciências Sociais de Guarantã do Norte, 2017. Disponível em: <https://s3-saeast-1.amazonaws.com/sophiauta/Letras/TCC+on-line/Joelma.pdf>. Acesso em: 19 jan. 2023.

ARAÚJO, Júlio César e Costa, N. Momentos interativos de um chat aberto à composição do gênero. In Araújo, J. C.(Org) internet e ensino: novos gêneros, outros desafios. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.

BARBOSA, Lidiane Mendes. Reflexões linguísticas sobre as novas tecnologias e suas implicações para o ensino de língua portuguesa. Simpósio Nacional de linguagens e gêneros textuais. 4., 2017, Campina Grande. Anais [...] Campina Grande: Realiza Editora, 2017, p. 1-12. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/27629>. Acesso em: 18 de jan. de 2023.

BRASIL, Ministério da Educação. Fazer o Exame Nacional do Ensino Médio (Enem). Brasília, 2023.

COSTA, G. Silva; BONFIM, L. Maria Goulart de Andrade. A linguagem utilizada nas redes sociais e seu impacto nas aulas de língua portuguesa. Caderno Intersaberes, São Paulo, v. 8, n. 12, p. 90-103, 2019. Disponível em:<https://www.cadernosuninter.com/index.php/intersaberes/issue/view/93>. Acesso em: 20 jan. 2023.

ESTUDANTE, Depressão. Como tirar nota 1000. São Paulo, 14 de nov de 2022. Instagram: @estudantedepressão. Disponível em: https://l.instagram.com/?u=https%3A%2F%2Flastlink.bio%2Festudantedepressao&e=AT1Kqn2mhd03zzzwwE8Qne8biIHRNw6ahD_PaKZcdcnsm0z202RKByLNZh5SgHtGNniJ7Fj6fIApgJJYrkQS5hITYk53x1vg3b0vrK8q3lhjR4Ac5-OF4Q. Acesso em: 20 de jan. de 2023.

MELO, Érica Angelina; SANTANA, Flávio Passos A influência da linguagem da internet na escrita formal: uma pesquisa com alunos do 9º ano na cidade de Tobias Barreto-Se. Revista Cadernos e Pesquisa na Educação Básica, Recife, v. 3, n. 1, p. 21-34, 2017.

PIRES, Fátima da Rosa; AMARAL, Érico Marcelo Hoff. O uso e a influência das redes sociais no ensino da Língua Portuguesa. 2011. 20 f. TCC (Universidade Federal de Santa Maria), Santa Maria, 2011. Disponível em: <https://repositorio.ufsm.br/handle/1/14283>. Acesso em: 20 jan. 2023.

SANTOS, Michele Marques; SOUZA, Neila Nunes. O uso dos memes como instrumento de ensino para alunos do ensino fundamental. Porto das Letras, Tocantins, v. 05, n. 02, p. 78-89, 2019.

SANTOS, Raupp; Vania, Soltes. A intencionalidade na propaganda publicitária. 2014. 22 f. Monografia (Graduação em Letras Português/Espanhol) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2014. Disponível em:<http://ri.uepg.br:8080/monografias/handle/123456789/51>. Acesso em: 20 de jan. de 2023.

SCHLOBINSKI, Peter. Linguagem e comunicação na era digital. Pandaemonium, São Paulo, v. 15, n. 19, p. 137-153, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1982-88372012000100008

RIBEIRO, Roberto da Silva Júnior; SANTOS, José Ronaldo. Linguística Textual: desafios do ensino-aprendizagem sob influência do avanço das novas tecnologias de comunicação. Congresso Nacional de Educação. 5., 2014, Paraíba. Anais [...] Paraíba: CONEDU, 2014, p. 1-9. Disponível em:<https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2019/TRABALHO_EV127_MD1_SA19_ID7988_03082019135429.pdf>. Acesso em: 18 jan. 2023.

VYGOTSKY, L.S. Pensamento e Linguagem. São Paulo, Martins, 1993.

Published

2025-01-03

How to Cite

DOS SANTOS, Mateus Costa. The Interference of Social Media Language in the Writing of High School Students: The Influence of Social Media Language on High School Students’ Essay Writing. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2025.805. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/805. Acesso em: 5 sep. 2025.