Initial teacher training: an approach to pedagogical practices in the biology course at the Cuanza Norte pedagogical school

Initial teacher training: an approach to pedagogical practices in the biology course at the Cuanza Norte pedagogical school

Authors

  • Geraldo Noé Miguel Fernandes Escola Superior Pedagógica do Cuanza Norte Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.879

Keywords:

Initial teacher training; Pedagogical Practice; Teaching Biology.

Abstract

This study addresses the initial training of teachers. It analyses the Pedagogical Practices in the Biology course of the Cuanza-Norte Higher Pedagogical School, which aimed to analyse the strategies adopted by the Cuanza-Norte Higher Pedagogical School in the pedagogical practices of the Biology course. Regarding the nature, the research was applied; considering the objectives, it was worked on the basis of a descriptive research; considering the form of approach, it is considered mixed; and regarding the procedures, it was worked on the basis of a field research. To collect data and other information, theoretical methods were used, such as analysis-synthesis, induction-deduction and historical-logical. Regarding the empirical methods, the following stand out: observation, questionnaire survey, interview survey, pedagogical test and, lastly, statistical-mathematical. The population for this investigation was 360 students, with a sample of 108 students, corresponding to 30% of the population.The results show that there are no clear and defined strategies for pedagogical practices in the Biology course at the Cuanza-Norte Higher Pedagogical School, at least in documents, although there are some actions that do not significantly impact teacher professionalization, and there is an urgent need to work on the issue. In view of this, the participants in the process proposed some reflections that, due to the approach and justification, could serve to make a significant and qualitative leap in the training in Pedagogical Practices in the Biology course at the above school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Geraldo Noé Miguel Fernandes, Escola Superior Pedagógica do Cuanza Norte

    Escola Superior Pedagógica do Cuanza Norte

References

Alarcão, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez. (2003).

Andrade, A. I. e Tomaz, C. Supervisão pedagógica e desenvolvimento profissional docente. In Ribeiro, A. I., Luís, A. R., Barreira, C., Silva, E. R., Pires, N. A. (COORDS.). A supervisão pedagógica no século XXI: desafios da profissionalidade docente. Portugal: Imprensa da universidade de Coimbra. (2020).

Bacich, L.; Moran, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso (2018).

Baptista, G. C. S. Um enfoque etnobiológico na formação do professor de ciências sensível à diversidade cultural: estudo de caso. Ciência & Educação, Bauru, v. 21, n. 3. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320150030005>. Acesso em: 13 Setembro. 2021. (2015). DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320150030005

Barboza, A. C. C. Aula simulada: (re) elaboração de estratégias para o ensino do português. Anais do SIELP. Volume 2, Número 1. Uberlândia: EDUFU. (2012).

Barros, F C. O. M. & Jorosky, N. H. Práticas pedagógicas e formação de professores: Vivências humanizadoras em sala. Cátedra UNESCO. (2015).

Batista, P. O potencial formativo e os desafios às práticas de supervisão em comunidades de prática: reflexão sustentada numa experiência pedagógica em contexto de estágio de educação física. In Ribeiro, A. I., Luís, A. R., Barreira, C., Silva, E. R., Pires, N. A. (COORDS.). A supervisão pedagógica no século XXI: desafios da profissionalidade docente. Portugal: Imprensa da universidade de Coimbra. (2020).

Boa Ventura, J. F. Como pensar a formação do professor em Angola. Nuova Grafotecnica, Casalserugo – PD. (2013).

Cachapuz, A. et al. (Org.). A necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Editora Atlas. (2005).

Campos, B. P. Formação profissional de professores no ensino superior. Porto: Porto editora. (2001).

Campos, B. P. Políticas de formação de profissionais de ensino em escolas autónomas. Porto: Edições Afrontamento. (2002).

Carvalho, F. M. As práticas pedagógicas no ensino da Biologia. Brasil. Guarabira: UEPB. (2014).

Cervo & Bervian. Metodologia científica. Mc Graw-Hill Latinoamericana. Bogotá. Colombia. (1983).

Delors, J. et al., (1996). Educació: hi ha un tresor amagat a dins: informe per a la UNESCO de la Comissió Internacional sobre Educació per al Segle XXI. Centre Unesco de Catalunya.

Estrela, M. T. Modelos de formação de professores e seus pressupostos conceptuais. Revista de Educação, Revista de Educação, Lisboa, v. 11, n. 1, p. 17-20. (2002).

Freire, P. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. Portugal. Edições pedago, LDA. (2012).

García, C. M. Formação de professores para uma mudança educativa. Trad. Narciso, I. Portugal, Porto Editora. (1999).

Gil, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 2ª ed. São Paulo: Atlas. Brasil. (2007).

Giroux, H. Os professores como intelectuais. Porto Alegre: Artmed. (1997).

Kauark et al. Metodologia da pesquisa: um guia prático. Brasil. Itabuna – Bahia. (2010).

Lemes, et al. A teoria e a prática na formação de professores: desafios e dilemas. IV EDIPE – Encontro Estadual de Didática e Prática de Ensino. (2011).

Luckesi, C. C. Filosofia da educação. São Paulo: Cortez. (1994).

Mecupale, A. C. Reflexão sobre as práticas pedagógicas dos professores no ensino superior utilizando a experiência de formação “de par em par”. Departamento de Práticas Pedagógicas do Instituto Superior de Serviço Social, ANGOLA. (2020). DOI: https://doi.org/10.37334/riesa

Romanowski, J. P. Formação e profissionalização docente. Curitiba: IBPEX. (2007).

Veiga, I. P. A. Inovações e projeto político-pedagógico: uma relação regulatória ou emancipatória? Cadernos Cedes, Campinas, v. 23, n. 61. (2003). DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622003006100002

Published

2025-03-12

How to Cite

FERNANDES, Geraldo Noé Miguel. Initial teacher training: an approach to pedagogical practices in the biology course at the Cuanza Norte pedagogical school: Initial teacher training: an approach to pedagogical practices in the biology course at the Cuanza Norte pedagogical school. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2025.879. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/879. Acesso em: 5 sep. 2025.