The teacher's role in learning for reading and writing skills acquisition

The teacher's role in learning for reading and writing skills acquisition

Authors

  • Neila Castelo Branco Aparício Universidad Interamericana do Paraguay Author
  • Laury Vander Leandro de Souza Universidad Gran Asunción – UNIGRAN - Paraguay Author
  • Eliuvomar Cruz da Silva Universidad Interamericana do Paraguay Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.904

Keywords:

Teacher. Learning. Reading and Writing.

Abstract

This article is an excerpt from the Master's Dissertation that addresses READING AND WRITING IN THE 1ST YEAR OF ELEMENTARY EDUCATION: THE DEVELOPMENT OF READING AND WRITING IN THE 1ST YEAR OF ELEMENTARY EDUCATION AT THE KAMBEBA INDIGENOUS MUNICIPAL SCHOOL PROFESSOR IVAN BALIEIRO SARAIVA, SÃO PAULO DE OLIVENÇA/AM, 2022. One of the most important particularities to be taken into consideration by educators in the teaching-learning method is the need to expand means so that students' understanding of content can be dynamic. The main purpose of the work was to provide a relevant debate about the importance of developing reading and writing in the 1st year of elementary school, since this base must be worked on in a playful and attractive way, thus making students feel motivated to be in the teaching environment every day. It is therefore up to the educator to plan and reflect on the best methodologies and approaches and which ones should be used to achieve expressive learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Neila Castelo Branco Aparício, Universidad Interamericana do Paraguay

    Mestre em Ciências da Educação Pela Universidad Interamericana do Paraguay.

  • Laury Vander Leandro de Souza, Universidad Gran Asunción – UNIGRAN - Paraguay

    Doutora em Ciências da Educação Pela Universidad Gran Asunción – UNIGRAN - Paraguay.

  • Eliuvomar Cruz da Silva, Universidad Interamericana do Paraguay

    Doutor em Educação Pela Universidad Interamericana do Paraguay reconhecido pela Universidade Federal de Alagoas-UFAL.

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

CARDOSO, B: A. T. – Reflexões sobre o ensino da Leitura e Escrita, 2ª Ed. Petrópolis, Vozes, 1994.

CAGLIARI, L. C. – Alfabetização Sem o BÁ-BÉ-BI-BO-BU, 1ª ed., 2ª impressão, São Paulo, Scipione, 2002.

DOS SANTOS, M. J. C. Reaprender frações por meio de oficinas pedagógicas: desafio para a formação inicial. Dissertação de Mestrado em Educação Brasileira, Programa de pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, Ceará, 2007.

FERREIRO, E; A. T. – Psicogênese da Língua Escrita, Porto Alegre, Artes Médicas, 1991.

FERREIRO, E; M. G. P. – Os processos de Leitura e Escrita, 3ª ed., Porto Alegre, Artes Médicas, 1990.

LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. Tradução de Manuel Dias Duarte. Lisboa: Livros horizontes, 1978.

MOITA, F. M. G. S. C; ANDRADE, F. C. B. O saber de mão em mão: a oficina pedagógica como dispositivo para a formação docente e a construção do conhecimento na escola pública. REUNIÃO ANUAL DA ANPED. v. 29, 2006.

NASCIMENTO, M. S; et al. Oficinas pedagógicas: Construindo estratégias para a ação docente – relato de experiência. Rev Saúde Com, v. 3, n. 1, 2007.

NASCIMENTO, Ana Elise Monteiro do. A Infância na escola e na vida: uma relação fundamental. In: BEAUCHAMP, Jeanete; PAGEL, Sandra Denise; NASCIMENTO, Aricélia Ribeiro do (org). Ensino Fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade.

Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.

ROCCO, M. T. F. – Literatura / Ensino: Uma Problemática, 2ª. ed., São Paulo, Ática, 1993.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: CEALE & Autêntica. 2004.

Published

2025-04-02

How to Cite

APARÍCIO, Neila Castelo Branco; SOUZA, Laury Vander Leandro de; SILVA, Eliuvomar Cruz da. The teacher’s role in learning for reading and writing skills acquisition: The teacher’s role in learning for reading and writing skills acquisition. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2025.904. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/904. Acesso em: 5 sep. 2025.