Reading and writing in the 1st year of Elementary School

Reading and writing in the 1st year of Elementary School

Authors

  • Neila Castelo Branco Aparício Author
  • Laury Vander Leandro de Souza Author
  • Eliuvomar Cruz da Silva Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.905

Keywords:

Reading. Writing. Elementary Education.

Abstract

This article is an excerpt from the Master's Dissertation that addresses READING AND WRITING IN THE 1ST YEAR OF ELEMENTARY EDUCATION: THE DEVELOPMENT OF READING AND WRITING IN THE 1ST YEAR OF ELEMENTARY EDUCATION AT THE KAMBEBA INDIGENOUS MUNICIPAL SCHOOL PROFESSOR IVAN BALIEIRO SARAIVA, SÃO PAULO DE OLIVENÇA/AM, 2022. The objective of the work was to provide a relevant debate about the importance of developing reading and writing in the 1st year of Elementary School, since this base must be worked on in a playful and attractive way, making students feel motivated to be in the teaching environment every day. The importance of this study is shown in view of the seriousness of emphasizing how important reading and writing are, since we can say that from these two concepts we can know the world without leaving home. However, there are countless benefits that we have, such as, for example, reading helps us to be more critical, thus increasing concentration, improving vocabulary and creativity. From then on, writing appears as an ally of reading, since one goes hand in hand with the other. Reading also makes us increase the habit of reading, and also helps in textual construction. We learn to read as we live and this practice should be enjoyable. Encouragement in the initial grades is very important, because from then on, paths open up for school learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Neila Castelo Branco Aparício

    1 Mestre em Ciências da Educação Pela Universidad Interamericana do Paraguay.

  • Laury Vander Leandro de Souza

    2 Doutora em Ciências da Educação Pela Universidad Gran Asunción – UNIGRAN - Paraguay.

  • Eliuvomar Cruz da Silva

    3 Doutor em Educação Pela Universidad Interamericana do Paraguay reconhecido pela Universidade Federal de Alagoas-UFAL.

References

ANASTASIOU, L. G. C; ALVES, L. P. Estratégias de ensinagem. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula, v. 3, 2004.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

DOS SANTOS, M. J. C. Reaprender frações por meio de oficinas pedagógicas: desafio para a formação inicial. Dissertação de Mestrado em Educação Brasileira, Programa de pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, Ceará, 2007.

LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. Tradução de Manuel Dias Duarte. Lisboa: Livros horizontes, 1978.

MOITA, F. M. G. S. C; ANDRADE, F. C. B. O saber de mão em mão: a oficina pedagógica como dispositivo para a formação docente e a construção do conhecimento na escola pública. REUNIÃO ANUAL DA ANPED. v. 29, 2006.

NASCIMENTO, M. S; et al. Oficinas pedagógicas: Construindo estratégias para a ação docente – relato de experiência. Rev Saúde Com, v. 3, n. 1, 2007.

NASCIMENTO, Ana Elise Monteiro do. A Infância na escola e na vida: uma relação fundamental. In: BEAUCHAMP, Jeanete; PAGEL, Sandra Denise; NASCIMENTO, Aricélia Ribeiro do (orgs). Ensino Fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.

Published

2025-04-02

How to Cite

APARÍCIO, Neila Castelo Branco; DE SOUZA, Laury Vander Leandro; DA SILVA, Eliuvomar Cruz. Reading and writing in the 1st year of Elementary School: Reading and writing in the 1st year of Elementary School. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2025.905. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/905. Acesso em: 5 sep. 2025.