Learning difficulties and school inclusion: contemporary theories and practices under debate
Learning difficulties and school inclusion: contemporary theories and practices under debate
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.1042Keywords:
Learning difficulties; School inclusion; Pedagogical practice.Abstract
The central theme of this study is to highlight theoretical and practical aspects of specific learning difficulties at school, as a multi-causal phenomenon, from an interdisciplinary perspective, with the aim of understanding how the construction of reading and writing knowledge occurs, as well as the development of logical mathematical reasoning by children. The methodology adopted was descriptive qualitative research, which made it possible to reach results on how to explore inclusive pedagogical strategies and practices with a view to providing school support to students with learning difficulties. Notes were raised in order to characterize four specific learning difficulties, among those most frequently found in the literature: dyslexia, dysgraphia, dysorthography and dyscalculia. Thus, the contributions of scientific theories related to this area were used as a starting point, observing the current state of the art of research on the subject, by revisiting or reviewing research and discussions already published on the subject. To support these questions, the theoretical framework of authors who problematize this theme was sought.
Downloads
References
AINSCOW, M. Necesidades especiales en el aula. Guía para la formación del profesorado. Paris: UNESCO; Madrid: NARCEA, 1995.
ANTUNES, Celso. Como desenvolver conteúdos explorando as inteligências múltiplas. 8. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
BARBEIRO, L. Aprendizagem da ortografia. Porto: Edições Asa, 2007.
BEE, Helen. A criança em desenvolvimento. 12. ed. Porto Alegre: Artmed, 2011. 568 p.
CARRAHER, Terezinha Nunes. Aprender pensando: contribuições da psicologia cognitiva para a educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
CORREIA, Luis M. Dificuldades de aprendizagem específicas: contributos para uma definição portuguesa. Porto: Porto Editora, 2008.
CURY, Augusto Jorge. Pais brilhantes, profesores fascinantes. Rio de Janeiro: Sextante, 2003.
FERNÁNDEZ, Alicia. A atenção aprisionada: psicopedagogia da capacidade atencional. Porto Alegre: Penso, 2012. 235 p.
_________________. A inteligência aprisionada: abordagem psicopedagógica clínica da criança e sua família. Porto Alegre: Artmed, 1991. 261 p.
_________________. Os idiomas do aprendente: análise de modalidades ensinantes com famílias, escolas e meios de comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2001.
FERREIRO, Emilia. Com todas as letras. São Paulo: Cortez Editora, 2001.
_______________. O ato de ler evolui: depoimento. Entrevistadora Denise Pellegrini. In: Nova Escola: o site do professor. São Paulo, n° 143, jun. 2001. [Online]. Disponível em: <http://novaescola.abril.com.br>. Acesso em: 22 de mai. 2025.
KAMII, Constance. A criança e o número. 30. ed. Campinas, SP: Papirus, 2002.
LÜDCKE, Menga. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MARTINS, Joel. A pesquisa qualitativa. In: FAZENDA, Ivani (org.). Metodologia da pesquisa educacional. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
MORAES, A. C. Atividades lúdicas na escola de crianças e adultos. Tese/CFCH /UFRJ, Rio de janeiro, 1997.
MOYSÉS, Lúcia. O desafio de saber ensinar. Campinas, São Paulo: Papirus, 1994.
PAÍN, Sara. Diagnósticos e tratamentos dos problemas de aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1992.
ROCHA, A. B. O. O papel do professor na educação inclusiva. Ensaios Pedagógicos, v.7, n.2, Jul/Dez, 2017. Disponível em: https://www.opet.com.br/faculdade/revista-pedagogia/pdf/n14/n14-artigo-1-O-PAPEL-DO-PROFESSOR-NA-EDUCACAO-INCLUSIVA.pdf Acesso em: 20 mai. 2025.
SAMPAIO, S. Dificuldades de aprendizagem: a psicopedagogia na relação sujeito, família e escola. Simaia Sampaio. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2009.
SANCHÉZ-CANO, M.; BONALS, J. (org.) Avaliação psicopedagógica. Reimp. Tradução: Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2010.
SOARES, Magda. Letramento: um Tema em três gêneros. 2. ed., Belo Horizonte: Autêntica, 2001. 128p.
TIRIBA, Léa. Educar e Cuidar: buscando a teoria para compreender discursos e práticas. In: KRAMER, Sônia (org.). Profissionais de educação infantil e(m) Formação. São Paulo, editora: Ática, 2005.
TORRES R.; FERNÁNDEZ P. Dislexia, disortografia e disgrafia. Portugal. McGraw- Hill, 2002.
VALLE, Luiza Elena Leite Ribeiro do. Brincar de aprender: uni-duni-tê: o escolhido foi você! Rio de Janeiro: Wark Editora, 2008.
ZORZI, J. L. Guia prático para ajudar crianças com dificuldades de aprendizagem: dislexias e outros distúrbios. Pinhais: Melo; 2008.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Adriano Rosa da Silva (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.