Use of Information and Communication Technologies for the Production of Comics in theContext of Chemistry Teacher Education
Use of Information and Communication Technologies for the Production of Comics in theContext of Chemistry Teacher Education
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i8.2021.1100Keywords:
Information Technologies. Comic Books. Chemistry Teaching. Teacher Education. Science Education.Abstract
This scientific article proposes a thorough reflection on the integration of Information and
Communication Technologies (ICTs) in the production of comics as an educational resource
in the initial and continuing education of Chemistry teachers. The objective is to understand
how this approach can contribute to the construction of scientific knowledge, the development
of creativity, and the encouragement of innovative pedagogical practices. Based on a literature
review of studies published up to 2021, the article discusses the potential of ICTs in Science
Education, the specificities of Chemistry teaching, and the theoretical foundations of comic
book language. The methodology is based on a qualitative analysis of educational experiences
and academic research that demonstrate the effectiveness of this resource as a mediator of the
teaching-learning process. The creation of comics by undergraduates is analyzed as a formative
strategy capable of promoting teacher autonomy, scientific communication, and the collective
construction of pedagogical and disciplinary knowledge.
Downloads
References
BEZERRA, A. M. S.; LIMA, R. A. P. Competência digital e formação docente: um estudo com licenciandos em Química. Revista Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 22, n. 1, p. 145– 162, 2017.
COSTA, R. R.; FERREIRA, R. P. A linguagem das histórias em quadrinhos no ensino de Química: desafios e perspectivas. Revista Brasileira de Ensino de Química, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 33–50, 2015.
EISNER, W. Quadrinhos e Arte Sequencial. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
KALANTZIS, M.; COPE, B. Multiliteracies: Literacy learning and the design of social futures. London: Routledge, 2000.
KENSKI, V. M. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2003.
LIMA, D. M.; FERREIRA, L. H.; ALVES, A. A. O uso de histórias em quadrinhos na abordagem de conceitos químicos na educação básica. Revista Ciência & Ensino, Uberaba, v. 4, n. 2, p. 72–89, 2016.
MACHADO, M. C.; SILVA, L. A.; GOMES, J. P. Interdisciplinaridade na formação inicial de professores: experiências com projetos integrados. Revista Interfaces da Educação, Maringá, v. 7, n. 20, p. 47–66, 2016.
MCCLOUD, S. Desvendando os quadrinhos. São Paulo: M. Books, 1993.
MORIGI, V.; SANTOS, S. C.; OLIVEIRA, L. T. Desigualdades digitais e formação docente: políticas públicas e realidade institucional. Educação e Sociedade, Campinas, v. 41, p. 1–20, 2020.
MORTIMER, E. F.; MACHADO, A. H. A. A linguagem da ciência e seu ensino. Ciência & Educação, Bauru, v. 6, n. 1, p. 81–92, 2000.
OLIVEIRA, R. M.; ANDRADE, L. C. Histórias em quadrinhos e interdisciplinaridade no ensino de ciências. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 30, n. 98, p. 33–58, 2015.
OLIVEIRA, D. S.; MOURA, M. L. S. O uso de quadrinhos como estratégia didática no ensino de Química. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 18, n. 2, p. 287–312, 2018.
PAPERT, S. Mindstorms: Children, computers, and powerful ideas. New York: Basic Books, 1980.
SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Alfabetização científica: uma revisão de literatura. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 333–352, 2008.
SILVA, J. R.; FERREIRA, P. L. Produção de HQs na formação de professores de Química: entre ciência e narrativa. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 16, n. 2, p. 240–256, 2017.
VALENTE, J. A. Tecnologias e formação de professores: o caso do Brasil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 20, n. 68, p. 25–43, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73301999000300015
VIEIRA, A. F.; SOARES, M. L.; CARVALHO, R. B. Histórias em quadrinhos na formação docente: o ensino de Química entre narrativas e práticas. Revista Ensino, Saúde e Biologia, Porto Alegre, v. 23, n. 1, p. 59–75, 2019.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Aryane Rodrigues dos Reis (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.