Playfulness and English Language: The Importance of Learning, at the Ana Raymunda andMattos Pereira Gadelha Municipal School, Located in the City of Manaus-Amazonas/Brazil,in the Period 2023-2024
Playfulness and English Language: The Importance of Learning, at the Ana Raymunda and Mattos Pereira Gadelha Municipal School, Located in the City of Manaus-Amazonas/Brazil,in the Period 2023-2024
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.1119Keywords:
English language, play, teaching learning.Abstract
English language teaching is still seen as a challenge within classrooms, requiring teachers to adopt methodologies that encourage learning more effectively. In this context, playfulness emerges as a pedagogical strategy that stimulates creativity, social interaction and cognitive development of students, promoting a more favorable environment for learning. In view of this reality, this research had as its theme "Playfulness and English Language: The importance of learning at the Ana Raymunda de Mattos Pereira Gadelha Municipal School, in Manaus-AM, in the period 2023-2024", with the general objective of analyzing the importance of using playful activities as a strategic methodology in the teaching of the English Language in the final years of Elementary School. The specific objectives were: to verify the contributions of playfulness to language learning; highlight its importance for the school development of students; and identify activities that can be applied to integrate play into English language teaching. The research adopted a qualitative-quantitative approach, based on an observational cross-sectional study, using questionnaires applied to students and teachers. The results indicated that the use of playful practices significantly favors the teaching-learning process, making classes more interactive and attractive, in addition to improving student engagement in English language learning.
Downloads
References
AGUIAR, O R P. Reelaborando conceitos e ressignificando a prática na educação infantil.2006. Tese (Doutorado em Educação). UFRN.
ALEXANDRE, SF. Aprendizagem e Suas Implicações no Processo Educativo. Rev. de Letras da UEG. São Luís de Montes Belos. p.51-60. 2010.
ALMEIDA, Paulo Nunes de. Língua Portuguesa e ludicidade: Ensinar brincando não é brincar de ensinar.2007.
ALVES, R. O Desejo de Ensinar e a Arte de Aprender. Campinas. Fundação Educar Paschoal, 2004.
BRASIL. Constituição Federal Brasileira de 1988. Brasília: Congresso Nacional, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais. Educação Infantil. Brasília. 1997.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil/Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 2007, v. 1 e 2.
BROUGERE, G. Jogo e Educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
CINTRA, R.C.G.G; PROENÇA, M.A.M; JESUINO, M. dos S. A historidade do lúdico na abordagem histórico-cultural de Vigotski. 2010.
CARVALHO, M. Isabel Mello Costa; BONA, Viviane. Educação Bilíngue no Brasil: estudo a partir de produções acadêmicas sobre o ensino de língua estrangeira para crianças em um contexto multicultural. Revista científica Acertte. v. 4, n. 3, p. e43178-e43178, 2024. DOI: https://doi.org/10.63026/acertte.v4i3.178
DÍAZ, F. O Processo de aprendizagem e seus Transtornos. Salvador: EDUFBA. 2011. p.84- 85.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e terra, 1996.
GARDNER, H. Attitudes, motivation, and personality as predictors of success in foreign language learning. In: PARRY e STANSFIELD (Ed.), Language aptitude reconsidered (p. 179-221) Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 2008.
KELLERHALS, J. MONTANDON, Cléopâtre. Les strategies éducatives des familles: milieu social, dynamique familiale et education des pré-adolescents. Paris: Delachaux & Niestlé, 1991.
LIMA, Elvira de Souza. Como a criança pequena se desenvolve. São Paulo: Sobradinho, 2022.
LUCKESI, Cipriano Carlos. O Lúdico na Prática Educativa. Tecnologia Educacional. Rio de Janeiro, V. 23, nº 119/120, jul/out., 2014.
MACEDO, L de; PETTY, A L S; PASSOS, N C. O lúdico nos processos de desenvolvimento e aprendizagem escolar. In: Os jogos e lúdico na aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artmed, 2005, p. 09 – 22.
OLIVEIRA, MK. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento: um processo sociohistórico. São Paulo: Scipione, 1993.
OLIVEIRA, Z R de. Educação Infantil: fundamentos e métodos. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
ORLANDI, Enni P. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Fontes, 2003.
PALANGANA, I C. Desenvolvimento e aprendizagem em Piaget e Vygotsky: a relevância do social. 2. Ed. São Paulo: Plexus, 1998.
PIAGET, J. A construção do real na criança. Trad. Álvaro Cabral. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar; Brasília: INL, 1975.
PIAGET, J. Relações entre a afetividade e a inteligência no desenvolvimento mental da criança. 1. ed. Rio de Janeiro: Wak, 2014.
REGO, TC. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis, RJ: Vozes. 1995.
ROMANOWSKI, J. P. Formação e Profissionalização Docente. 3ed. Rev. atual. Curitiba: Ibpex, 2007.
SCHULTZ, Elis Simone; MULLER, Cristiane; DOMINGUES, Cilce Agne. A ludicidade e as suas contribuições na escola. Jornada e Educação. Centro Universitário Franciscano. 2006.
SOUSA, Anderson Ferreira de; COSTA, Eudete Auxiliadora Oliveira de Souza; SANTOS, Fernando Antônio de Souza; PAIM, Leopoldo Queiroz; MORAES, Marilza Luiz De Araújo; ARAÚJO, Rosa Helena Da Costa. Educação e cidadania: o papel do ensino de inglês nos anos iniciais da educação básica: Education and citizenship: the role of teaching English in the early years of basic education. RCMOS - Revista Científica Multidisciplinar O Saber, Brasil, v. 1, n. 1, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2025.1010. Disponível em: https://submissoesrevistacientificaosaber.com/index.php/rcmos/article/view/1010. DOI: https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.1010
VYGOTSKI, L Semenovich; LURIA, A R; LEONTIEV, Alex N. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. 11. Ed. São Paulo: Ícone, 2010.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores.7ªed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
WINNICOTT, D.W. O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago, 1975.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Elisangela Cavalcante de Souza e Silva (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.