Autism Spectrum Disorder - ASD
Autism Spectrum Disorder - ASD
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.1207Keywords:
Autism Spectrum Disorder. Inclusion. Legislation. Diagnosis.Abstract
This work presents the research carried out on Autism Spectrum Disorder – ASD. The objectives are of great importance in gaining knowledge about this disorder. To make it happen, it is necessary to use specific methodologies that serve each student according to their needs, in which these methodologies help in the work of teachers in the classroom and thus facilitate the teaching and learning of that student. In view of all this research, the relevant article was prepared in which it was presented what Autism Spectrum Disorder is, how each child is unique depending on the type or degree of autism they carry in their genes so that appropriate strategies can be shown in which a whole group of professionals are able to understand such important factors from the first moments of manifestation in their development and as soon as possible it is identified to better serve them and also including the family providing guidance on the subject, so that everyone can understand this disorder that affects children so much in their performance. intellectual. Taking into account all of this, everyone can be involved in this long journey for children who are in great need of good monitoring, promoting the inclusion of another subject that is also frequently questioned by professionals. There have been enough discussions on this subject and this exchange of
information leads to the conclusion that if the people involved are truly committed to the same
purpose, we will certainly have a different, more adequate, welcoming and inclusive reality.
Downloads
References
ALMEIDA, Simone Saraiva de Abreu et al. Transtorno de espectro autista. Publisher, [s. l.]. p. 1-7. 19 jul 2018. DOI: https://doi.org/10.5935/1676-0166.20180019
BATTISTI, Aline Vasconcelo; HECK, Giomar Maria Poletto; MICHELS Lísia Regina Ferreira. A inclusão escolar de crianças com autismo na educação básica: Teoria e prática. Trabalho de conclusão de curso , Licenciatura em pedagogia. Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS). Chapecó, 2015.
B F. STEFFEN ; IZABELA F. PAULA ; VANESSA M. F. MARTINS ; MÓNICA L. LÓPEZ. DIAGNÓSTICO PRECOCE DE AUTISMO: UMA REVISÃO LITERÁRIA. RSM – Revista Saúde Multidisciplinar 2019.2; 6ª Ed.
CANUT A.C.A, YOSHIMOTO DMR, SILVA GS, CARRIJO PV, GONÇALVES AS, SILVA DOF. Diagnóstico Precoce do Autismo: Relato de Caso. Rev Med Saúde Brasília 2014;3(1):31-7.
DIVINA E. A. PEIXOTO; MARIANA L. MENDES . Autismo Infantil e a Inclusão na Escola nas Primeiras Décadas do Século Xxi. Graduanda do Curso de Licenciatura em Pedagogia e Educação Profissional Tecnológica do Instituto Federal Goiano. 2022.
FERNANDA V. G. DEBETTO; GUSTAVO S. SALDANHA. TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA E TAUTISMO: UMA QUESTÃO DE PREFIXO? EPISTEMICÍDIO E CAPACITISMO NA ANÁLISE CRÍTICA À INFOCOMUNICAÇÃO. Encontros Bibli, Florianópolis, v. 28, Dossiê Especial, 2023: e92859 Universidade Federal de Santa Catarina. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2023.e92859
J. A. M. R. ARAUJO; ANDRÉ B. VERAS; ANDRÉ A. B. VARELLA. Breves Considerações Sobre a Atenção à Pessoa com Transtorno do Espectro Autista na Rede Pública de Saúde. Revista Psicologia e Saúde, v. 11, n. 1, jan./abr. 2019, p. 89-98. DOI: https://doi.org/10.20435/pssa.v11i1.687
LIBÂNEO, José Carlos. Educação escolar: Políticas, estrutura e organização.10.ed.rev. e ampl. São Paulo: Cortez, 2012.
MENESES, José Marques et al. família e o transtorno de espectro autista (TEA): entre direitos e definições. Realize, [s. l.]. p. 1-12, 2013.
RAYSSA N. M. PINTO; ISOLDA M. B. TORQUATO; NEUSA COLLET; ALTAMIRA P. S. REICHERT; VINICIUS L. S. NETO; ALYNNE M. SARAIVA. Rev Gaúcha Enferm. 2016 set;37(3):e61572.
SERRA, D. Autismo, Família e Inclusão. Polêmica, Revista Eletrônica, v. 9, nº 1, p. 40- 56, jan./mar. 2010.
SILVA, Severina Rodrigues de Almeida Melo. Mediação escolar no transtorno de espectro autista: abordagem na sala de recursos multifuncional. Educação Pública, v. 19, nº 6, 26 de março de 2019.
ANIA R. GIRIANELL , Jeane Tomazelli , Cosme Marcelo Furtado Passos da Silva, Conceição Santos Fernandes. Diagnóstico precoce do autismo e outros transtornos do desenvolvimento, Brasil, 2013–2019. Rev Saude Publica. 2023;57:21. DOI: https://doi.org/10.11606/s1518-8787.2023057004710
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Ticianilde Alves de Sousa Santos, Josefa de Souza Oliveira Caldas, Maria Leudina Dias Silva, Rosangela Gomes de Sena, Márcia de Oliveira Abreu (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.