School inclusion: reality or utopia?

Authors

  • Ana Carla Lima Bezerra Vasconcelos Christian Business School- EUA Author
  • Francisca Aldriane Mendes de Sousa Braga   Christian Business School- EUA Author
  • Idelma Maria Gomes de Paiva  Christian Business School- EUA Author
  • Rogério de Jesus Ramos Queiroz  Christian Business School- EUA Author
  • Valdriane Mendes Rodrigues  Christian Business School- EUA Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1366

Keywords:

School Inclusion. Students with Special Needs. School.

Abstract

This article aims to reflect on the practice of school inclusion as a facilitating and essential tool for quality education, where everyone, regardless of any "differences," is included in the teaching and learning process. The objective of this article is to analyze the importance of school inclusion, based on a deep and interactive relationship between teacher/student/school and family. The methodology used was qualitative research and a literature review, with contributions from authors such as Miranda, Sassaki, Gomes, Fávero, Sarlet, and others. This research focuses on understanding that school inclusion should stem from a proposal that effectively integrates the student into the teaching and learning process and, above all, provides them with an attractive and quality education that meets their most diverse needs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. Filosofia da educação. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2000.

BAPTISTA, CR. A sala de recursos multifuncionais: um espaço pedagógico essencial para a efetivação da educação inclusiva. 2011. 136f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília, 2001.

CAIERÃO I; KORTMANN Gilca Lucena. A prática psicopedagógica: processos e percursos do aprender. Rio de Janeiro, Wak, 2015.

DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir. 4. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: MEC: UNESCO, 2000.

DIAS I Rocha, DRAGO Rogério. Inclusão e práticas na Educação Infantil. RJ: Wak, 2019.

FÁVERO, EAG. O papel da escola para a educação inclusiva. Revista Gestão Universitária, 2004.

FÁVERO, O. E. O. C. et al. Políticas de inclusão: escola, trabalho, família e comunidade. In: BIANCHETTI, L; FÁVERO, O. E. O. C. (Org.). Ação e reflexão: a prática pedagógica na escola. Florianópolis: UFSC, 2004.

GOMES, NL. Educação e diversidade cultural: refletindo sobre as diferenças presenças na escola. Cidade.1999.

JANUZZI, G. A luta pela educação do deficiente mental no Brasil. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1985.

LÚCIO, Juliane Silva Souza. Inclusão escolar: uma reflexão sobre os alunos especiais no ensino regular. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Filosofia) — Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2021.

MANTOAN, Mª Teresa Eglér. Inclusão é o privilégio de conviver com as diferenças. Nova Escola, maio de 2005.

MIRANDA, Arlete Aparecida Bertoldo. Educação especial no Brasil: desenvolvimento histórico. Cadernos de História da Educação, n. 7, jan./dez. 2008.

MOREIRA, M. A inclusão do deficiente auditivo usuário de implante coclear: um olhar familiar à luz da legislação. Construindo o Serviço Social, n.16, p.59-87, 2006.).

PESSOTTI, I. Deficiência mental: da superstição à ciência. São Paulo: T.A. Queiroz: Universidade de São Paulo, 1984.

SARLET, Ingo Wolfgang. A eficácia dos direitos fundamentais. 2.ed., São Paulo: Livraria do Advogado, 2001.

SASSAKI, R. K. Inclusão: Construindo uma Sociedade Para Todos. Rio de Janeiro: WVA, 1997, 174 p.0.

SAVIANI, D. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre a educação e política. 32. ed. Campinas: Autores Associados, 1999.

UNESCO. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais: acesso e qualidade. Salamanca: UNESCO, 1994.

Published

2025-09-08

How to Cite

VASCONCELOS, Ana Carla Lima Bezerra; BRAGA  , Francisca Aldriane Mendes de Sousa; PAIVA , Idelma Maria Gomes de; QUEIROZ , Rogério de Jesus Ramos; RODRIGUES , Valdriane Mendes. School inclusion: reality or utopia?. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1366. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1366. Acesso em: 10 sep. 2025.