The Practice of Inclusive Education in Public Schools

The Practice of Inclusive Education in Public Schools

Authors

  • Layane Lima Dill Pereira Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2021.1422

Keywords:

Inclusive education; Public school; Disability; Teaching methodologies; Equity.

Abstract

Inclusive education represents one of the greatest challenges in contemporary education, especially in public schools, which face a shortage of material and human resources. The ideal of an inclusive classroom presupposes respect for differences, the promotion of equity, and the guarantee of realistic learning conditions for all students, including those with disabilities. This article discusses the main challenges related to implementing inclusive education in public education settings, analyzing educational policies, pedagogical methodologies, and successful experiences. Furthermore, it highlights adaptive teaching practices and teacher training strategies, seeking to understand how inclusion can become a viable reality, even in contexts marked by structural limitations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Layane Lima Dill Pereira

    • Formada em Letras, pelo Centro Técnico Educacional Superior do Oeste Paranaense
    • Pós-graduada em Literatura Infantil, pela Faculdade São Braz
    • Pós-graduada em Educação Especial - Atendimento às Necessidades Especiais, pelas
    Faculdades Integradas do Vale do Ivaí.
    • Pós-graduada em Educação Infantil, Pela Faculdade de Pinhais

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 7 jul. 2015.

DECLARAÇÃO DE SALAMANCA. Conferência Mundial sobre Necessidades Educacionais Especiais: acesso e qualidade. Salamanca: UNESCO, 1994.

ONU. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Nova Iorque: Organização das Nações Unidas, 2006.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2006.

GLAT, R.; PLETSCH, M. D. Educação inclusiva: cultura e cotidiano escolar. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2011.

PRIETO, R. G. Educação inclusiva: reflexões sobre a prática pedagógica. Campinas: Autores Associados, 2006.

CARVALHO, R. E. Educação inclusiva: com os pingos nos "is". Porto Alegre: Mediação, 2016.

SANTOS, M. A.; PAULINO, M. M. Educação inclusiva em escolas públicas brasileiras: desafios e perspectivas. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 25, n. 1, p. 45-62, 2019.

Published

2021-02-08

How to Cite

PEREIRA, Layane Lima Dill. The Practice of Inclusive Education in Public Schools: The Practice of Inclusive Education in Public Schools. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2021. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2021.1422. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1422. Acesso em: 18 nov. 2025.