The Practice of Inclusive Education in Public Schools
The Practice of Inclusive Education in Public Schools
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2021.1422Keywords:
Inclusive education; Public school; Disability; Teaching methodologies; Equity.Abstract
Inclusive education represents one of the greatest challenges in contemporary education, especially in public schools, which face a shortage of material and human resources. The ideal of an inclusive classroom presupposes respect for differences, the promotion of equity, and the guarantee of realistic learning conditions for all students, including those with disabilities. This article discusses the main challenges related to implementing inclusive education in public education settings, analyzing educational policies, pedagogical methodologies, and successful experiences. Furthermore, it highlights adaptive teaching practices and teacher training strategies, seeking to understand how inclusion can become a viable reality, even in contexts marked by structural limitations.
Downloads
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 7 jul. 2015.
DECLARAÇÃO DE SALAMANCA. Conferência Mundial sobre Necessidades Educacionais Especiais: acesso e qualidade. Salamanca: UNESCO, 1994.
ONU. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Nova Iorque: Organização das Nações Unidas, 2006.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2006.
GLAT, R.; PLETSCH, M. D. Educação inclusiva: cultura e cotidiano escolar. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2011.
PRIETO, R. G. Educação inclusiva: reflexões sobre a prática pedagógica. Campinas: Autores Associados, 2006.
CARVALHO, R. E. Educação inclusiva: com os pingos nos "is". Porto Alegre: Mediação, 2016.
SANTOS, M. A.; PAULINO, M. M. Educação inclusiva em escolas públicas brasileiras: desafios e perspectivas. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 25, n. 1, p. 45-62, 2019.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Layane Lima Dill Pereira (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.




