Evacuation of Students from Youth and Adult Education in the Final Years of Elementary School.

Evacuation of Students from Youth and Adult Education in the Final Years of Elementary School.

Authors

  • Vania Dias Cordeiro e Paula Author
  • Celeste Mendes Author
  • Ivanise Nazaré Mendes Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v3i1.2023.621

Keywords:

School dropout. EJA. Elementary School.

Abstract

The present dissertation deals with “Evasion of students from youth and adult education in the final years of elementary school. School evasion and dropout are problems that are present in several discussions in relation to secondary education and mainly referring to the modality of youth and adult education, since the course is carried out in a short period of time. Dropping out of school is a phenomenon that takes thousands of students out of school who may become future excluded from society and the job market. Data from such materials supported the study on the subject. Thus, the main objective of the research seeks to analyze the causes of evasion in the final stages of Elementary Education in the EJA modality. For that, an exploratory research of a qualitative nature was used. The studies carried out made it possible to reflect on these causes, as well as to make it possible to reflect on the adoption of actions that make it possible to combat dropout and school dropout in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARROYO, M. G. Construção coletiva: contribuições à educação de jovens e adultos. A educação de jovens e adultos em tempos de exclusão. Brasília: UNESCO, MEC, RAAAB, 2005. p. 42.

ARRUDA, Danielle Zanon Marques. Evasão escolar no ensino técnico: Um estudo de caso numa escola técnica do Centro Paula Souza. Mestrado em Planejamento e Análise de Políticas Públicas. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Franca/SP. 2019

BERTOLEZA, Maria José, Evasão Escolar da EJA (Educação de Jovens e Adultos): Um Estudo de Caso na Escola Municipal de Educação Básica, Pariconha-Al, 2019, 18-03-2021

BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Presidência da República. Casa Civil.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade SECAD. Alunas e alunos da EJA. Brasília: Coleção: Trabalhando com a Educação de Jovens e Adultos, 2006.

______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008a.

______. Ministério da Educação. Propostas Curricular para a Educação de Jovens e Adultos, Segundo Segmento do Ensino Fundamental (5º a 8º série). Brasília: MEC. 1997.

______. Ministério da Educação. Parecer CNE/CEB 11/2000, Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação e Jovens e Adultos. Brasília: MEC,2000.

CARREIRA, D. Gênero e raça: A EJA como política de ação afirmativa. In: CATELLI JR., Roberto; HADDAD, Sérgio; RIBEIRO, Vera Masagão (Org.) A EJA em xeque: desafios das políticas de Educação de Jovens e Adultos no século XXI. São Paulo: Global, Ação Educativa, 2014. p.195-230.

BRASIL. Ministério da Educação. CONAE 2010. Documento Final da Conferência Nacional de Educação. Brasília: MEC.2010

DIAS, Letícia Pereira. A Educação de Jovens e Adultos no Brasil: história e contradições. Revista UNIFAMMA, v. 11, n. 1, Maringá, 2012.

CORTEZ. Trabalhando com a Educação de Jovens e Adultos. Caderno 1:Alunas e alunos da EJA. Brasília, 2006.

CURY, C. R. Jamil. Por uma nova Educação de Jovens e Adultos. In: TV Escola, Salto para o Futuro. Educação de Jovens e Adultos: continuar... e aprender por toda a vida. Boletim, 20 a 29 set. 2004.

DI PIERRO, Maria Clara. Seis anos de educação de jovens e adultos no Brasil. São Paulo: Ação Educativa, 2003. 32p.

DI PIERRO, M. C. Notas sobre a redefinição da identidade e das políticas públicas de educação de jovens e adultos. Educ. Soc., Campinas, vol. 26, n. 92, p. 1115-1139, especial, out. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000300018

DIAS, Letícia Pereira. A Educação de Jovens e Adultos no Brasil: história e contradições. Revista UNIFAMMA, v. 11, n. 1, Maringá, 2012.

DIAZ, A. O abandono Escolar na Educação Média superior, Revista Internacional de Estudios sobre Sistemas Educativos. International Journal of Studies in Educational Systems 2020, V.2, N.10, p.449-4

FERREIRA, Maria Zuleide, Possíveis causas da Evasão escolar – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2018.

FERREIRA, Joana D’arc de Freitas. Contribuições de Paulo Freire para a Educação de Jovens e Adultos-EJA. Monografia, Especialização. Universidade Estadual da Paraíba. Monteiro, 2014.

GADOTTI, M.Por uma Política Nacional de Educação Popular de Jovens e Adultos, 2003. Cortez, São Paulo.

GOMES, Carlos Francisco Simões. A Evasão Escolar no ensino técnico: Um estudo de caso do CEFET/RJ. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 13, n.32. 2005. DOI: https://doi.org/10.5935/2238-1279.20160049

HADDAD, S. Por uma nova cultura da educação de jovens e adultos, um da Associação Nacional de Pós-Graduação em Educação (ANPEd), 30, 2007. Caxambu. Anais... Caxambu: 2007, p.130.

MAIA, Antônia Luci. Educação de Jovens e Adultos: Políticas Públicas no Município de Pinhais (2009-2012). UFPR. Curitiba, 2013.

MOREIRA, Marco A. Aprendizagem significativa crítica. Porto Alegre. 2003

OLIVEIRA, M. K. de. Jovens e Adultos como sujeitos de conhecimento e aprendizagem. RIBEIRO V.M. (Org.). In: Educação de Jovens e Adultos novos leitores, novas leituras. Campinas, São Paulo: Ação Educativa. 2001

SILVA, Louise Carla Siqueira da. Um olhar sobre a intermitência na Eja nível II, Congresso Nacional de Educação-Conedu, Rio Grande do Norte, 2019.

SILVA, Shirley Ângela da. et, al. A expectativa dos alunos da Educação de Jovens e Adultos (EJA) com relação à educação para o trabalho. Recife (PE): UFP, 2011.

SILVA, N. N. da. Educação de Jovens e Adultos: um campo de direito à diversidade e de responsabilidade das políticas públicas educacionais. Educação e Diversidade, v. 2, p. 209-225, 2009.

SOUZA, O. M. C. G. de; ALBERTO, M. de F. P. Trabalho Precoce e processo de escolarização de crianças e adolescentes. Psicologia em estudo. Maringá, v. 13, n. 4, p. 713-722, out-dez, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722008000400009

XIBERRÁS, M. (1993). As teorias da exclusão: para uma construção do imaginário do desvio (2ª ed.). Lisboa: Instituto Piaget.

Downloads

Published

2023-01-24

How to Cite

PAULA, Vania Dias Cordeiro e; MENDES, Celeste; MENDES, Ivanise Nazaré. Evacuation of Students from Youth and Adult Education in the Final Years of Elementary School.: Evacuation of Students from Youth and Adult Education in the Final Years of Elementary School. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2023. DOI: 10.51473/rcmos.v3i1.2023.621. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/621. Acesso em: 5 sep. 2025.