Bachelor’s Degree vs. Supervised Internship: The Importance of Content in the Training of Future Teachers
Bachelor’s Degree vs. Supervised Internship: The Importance of Content in the Training of Future Teachers
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.876Keywords:
Supervised internship. Formation. Teaching. ConceptsAbstract
This work presents reflections on the importance of educational practice experienced during the activities of the Supervised Curricular Internship in the school environment in the Social Sciences course with an emphasis on Sociology. The importance of this study emphasizes the training of future teachers who will be available to build adequate and meaningful knowledge for all those involved. Through the development of the study, we sought to answer how the experience of the Supervised Internship can collaborate in the training of future teachers? Through experiences, literatures and concepts related to the theme, and still, it is necessary to present that the internship experiences were carried out in a descriptive way. Regarding the objectives of the scientific article, they are: To conceptualize in a general way Supervised Internship and its importance in teaching, also to describe some terms such as democracy and citizenship at school, to identify the importance of the teacher's language in human formation, to show some relationships of failure and school success, realizing the role of teacher mediation in the relationship between school and curriculum, providing opportunities for the concept of professional ethics, and also expressing the importance of interpersonal relationships in the work environment. The supervised internship promotes practical experience and is fundamental to the enjoyment of the degree as a whole. Still, it is an activity that contributes to the construction of professional identity, as the teacher is the subject of their own training, which favors a common vision and work in the educational context. It is in this activity that it is possible to put into action the knowledge acquired during academy.
Downloads
References
ARROYO, M. Pedagogia das relações de trabalho. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, n. 2, p. 61-67, ago./dez. 1997.
CURY, A.J. Pais brilhantes, professores fascinantes. Rio de Janeiro: Sextante, 2003.
COLL, C.; VALLS, E. A aprendizagem e o ensino dos procedimentos. In: COLL, C. et al. Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Tradução Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 73-118.
CHARLOT, B. Relação com o saber e com a escola entre estudantes de periferia. Cadernos de pesquisa, (97), 47-63. 2013.
FREIRE, P. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Editora Paz e Terra, 2014.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1987.
GARDNER, H. Inteligências Múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Artes Médicas. 1995.
KULCSAR, R. O estágio supervisionado como atividade integradora. In A prática do ensino e estágio supervisionado. PICONEZ, Stela B. (org). 7ª Edição Campinas, Sp, Papirus, 2001.
LABURÚ, C. E.; ZOMPERO, A. F.; BARROS, M. A. Vygotsky e múltiplas representações: leituras convergentes para o ensino de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 30, n.1, p. 7-24, abr. 2013. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2013v30n1p7
LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora: novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 1998.
NEGREIROS, F. Et al. Análise psicossocial do fracasso escolar na Educação de Jovens e Adultos. Psicologia em Pesquisa, 11(1), 1-2. 2017. DOI: https://doi.org/10.24879/201700110010066
PEZZI, F. A. S.; MARIN, A. H. Fracasso escolar na educação básica: revisão sistemática da literatura. Temas em Psicologia, 25(1), 1-15. 2017. DOI: https://doi.org/10.9788/TP2017.1-01
PIAGET, J. Desenvolvimento e aprendizagem. Porto Alegre: UFRGS/FACED/DEBAS, 1995.
PICONEZ, S. C. A prática de ensino e o estágio supervisionado: a aproximação da realidade escolar e a prática da reflexão. Campinas-SP: Papirus, 1991.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio: Diferentes Concepções. in Estágio e Docência, coleção docência em formação. São Paulo - SP. Cortez.2004.
POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
ROCHA, E. B. Relações interpessoais: uma análise empresarial e social.
SARABIA, B. A aprendizagem e o ensino das atitudes. In: COLL, C. et al. Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Tradução Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 119-178.
SILVA, A. C. Alves. Dimensões do Sucesso e Fracasso Escolar: estudo dirigido à infância.2003. 168 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas. São Paulo, 2003.
VANOYE, F. Usos da linguagem: problemas e técnicas na produção oral e escrita. Tradução C. M. Sabóia et al. 13. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Tradução Ernani Rosa. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.
WEISS, D. Convivendo com gente difícil. 4ª edição. São Paulo: Nobel, 1992.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Gianni Leandro Goicoa da Costa (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.