Digital Citizenship in Schools

Digital Citizenship in Schools

Authors

  • Paulo Roberto Tavares ORCID ID: 0009-0008-6233-6788 Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2024.91

Keywords:

Digital Citizenship. Digital Education. Digital Security.

Abstract

The general objective of this article is to reflect on the concept of digital citizenship in the context of Education. Specifically, it is intended to investigate the main theoretical and legal aspects that involve digital citizenship; how this concept can be applied in the teaching and learning process; the importance of working it in a school environment and its possible results for the student’s critical education. The methodology applied is the narrative literature review. The research is justified because it is a theme with social, political, educational and legal dimensions, as although the virtual world takes place within a screen, it is directly related to the concrete dynamics of society. It is not, therefore, an environment alien to social life, but a constituent of it, and thus, subject to rules and norms of social conduct, with which individuals need to learn to deal. The simple incorporation of technologies in the school context is not enough for there to be conditions for the full exercise of digital citizenship, it presupposes the critical use of technological resources, which, in turn, demands digital education, in order to enable subjects to develop technical skills and abilities, as well as critical reading of the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Paulo Roberto Tavares, ORCID ID: 0009-0008-6233-6788

    Graduado em Licenciatura em Ciências Biológicas, Química, Pedagogia, Educação Especial, Ciências da Religião, Geografia. Cursando fonoaudiologia. Pós-graduado em metodologia do ensino religioso e educação infantil. Pós-graduado em metodologia de ensino de biologia e química. Pós-graduado em geografia meio ambiente e sustentabilidade. Pós-graduado em coordenação pedagógica e planejamento escolar. Pós-graduado em orientação, supervisão e inspeção escolar. Pós-graduado em ciências da natureza, suas tecnologias e o mundo do trabalho. Mestre em educação e novas tecnologias. 

References

Belloni, M.L. (2002). Ensaio sobre Educação a distância no Brasil. Revista Educação & Sociedade, 23(78), 117-142. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000200008

Marinho, S.P.P., Carneiro, F.C., Nicolau, R.M., & Flauzino, R. (2019, novembro). Cidadania digital, segurança na rede e o comportamento de futuros professores. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, Brasília, DF, Brasil, 8. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wcbie.2019.808

Oliveira, M.M., Giacomazzo, G. F. (2017). Educação e cidadania: perspectivas da literacia digital crítica. ECOOS Revista Científica, (43), 153-174. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.n43.7393

Santos, K.S., & Gontijo, S. B. F. (2020). Ensino médio e projeto de vida: possibilidades e desafios. Revista Nova Paideia - Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa, 2(1), 19-34. DOI: https://doi.org/10.36732/riep.v2i1.52

Silva, H., Jambeiro, O., Lima, J., & Brandão, M.A. (2005). Inclusão digital e educação para a competência informacional: uma questão de ética e cidadania. Ci. Inf., 34(1), 28-36. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-19652005000100004

Siqueira, D.P., Nunes, D.H. (2018). Conflitos digitais: cidadania e responsabilidade civil no âmbito das lides cibernéticas. Revista Jurídica da FA7, 15(2), 129-140. DOI: https://doi.org/10.24067/rjfa7;15.2:810

Souza, M.C. (2018). Educação digital: a base para a construção da cidadania digital. Debater e Europa. (19), 57-67. DOI: https://doi.org/10.14195/1647-6336_19_5

Vicente, F., Marques, M., Fernandes, S., & Meirinhos, M. (2021, maio). As fake News no contexto da cidadania digital. Anais do Encontro Cultura Digital e Educação na Década de 20 – CDE 20 – Online. Brasil/Portugal.

Additional Files

Published

2024-01-15

How to Cite

TAVARES, Paulo Roberto. Digital Citizenship in Schools: Digital Citizenship in Schools. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2024. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2024.91. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/91. Acesso em: 5 sep. 2025.