Universal design for learning (udl): perspectives for inclusive education

Universal design for learning (udl): perspectives for inclusive education

Authors

  • Gleiciana Maria Gonçalves de Oliveira Universidade Federal do Piauí Author
  • Thays Vitória Andrade dos Santos Universidade Estadual do Piauí Author
  • Thaizi Helena Barbosa e Silva Luz Universidade Estadual do Piauí Author
  • Fabrícia Gomes da Silva Universidade Estadual do Piauí Author
  • Ana Paula Lima Barbosa Universidade Estadual do Ceará Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.948

Keywords:

Inclusive Education. Universal Design for Learning (UDL). Early Childhood Education. Pedagogical Practice. Educational Accessibility.

Abstract

Implementing Universal Design for Learning (UDL) in pedagogical practice organization enables acquiring supports to recognize and address learning needs presented by students, acting from an inclusive perspective that promotes student development. Thus, this study aims to propose a reflection on UDL as an approach that enables conditions for quality Inclusive Education for all, focusing particularly on Early Childhood Education. The study adopts a qualitative approach, facilitated through bibliographic research. The results and discussions reveal that UDL principles benefit recognizing students' limitations and potentials in each specific required skill, enabling activities coherent with different types of learning. The research conclusions highlight that UDL principles support recognizing students' limitations and potentials in each specific skill required, facilitating activities coherent with different types of learning, thereby promoting multiple didactic proposals investing in Inclusive Education and enabling student learning.

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Author Biographies

  • Gleiciana Maria Gonçalves de Oliveira, Universidade Federal do Piauí

    Graduanda em Licenciatura em Matemática pela Uninter (2025-atual); Graduanda em Licenciatura Bilíngue de Surdos pela Universidade Federal do Piauí, Campus Senador Helvídio Nunes de Barros (2024-atual); Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Piauí - UESPI, Campus Prof. Barros Araújo, Picos - PI. Especialização em Educação Inclusiva (2023-2024); Especialização em Docência do ensino superior de Libras (2025-atual); Especialização em Atendimento Educacional Especilzado com ênfase em Educação Especial Inclusiva (2025-atual); Especialização em EJA - Educação de Jovens e Adultos (2025-atual); Especialização em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica (2024-2024); Especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional (2024-atual). Membro do Grupo de Estudos em Educação Inclusiva - GEEI. Tenho experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Inclusiva. Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Extensão Universitária - PIBEU (2020-2021); Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID (2020 - 2022); Bolsista do Programa Residência Pedagógica - RP (2022 - 2023); Voluntária no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica -PIBIC (2023-2024). 

    http://lattes.cnpq.br/5869318794585130

  • Thays Vitória Andrade dos Santos, Universidade Estadual do Piauí

    https://orcid.org/0000-0002-8146-3060

  • Thaizi Helena Barbosa e Silva Luz, Universidade Estadual do Piauí

    Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Piauí (2010). Possui Especialização em Ensino (2002) e graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Federal do Piauí (1997). É professora efetiva do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Piauí, Campus Professor Barros Araújo, em Picos e Coordenadora de Área do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência da Universidade Estadual do Piauí - UESPI. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores. Atualmente, é líder de Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação - NEPEd, que busca desenvolver estudos dentro da área de Ensino, Formação de Professores e Prática Pedagógicas, com ênfase na Educação de Jovens e Adultos - EJA. Participa do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa em Práticas Curriculares e Formação de profissionais da Educação - NIPPC, do Programa de Pós-graduação em Educação, da Universidade Federal do Piauí.

    https://orcid.org/0000-0002-8121-5921

  • Fabrícia Gomes da Silva, Universidade Estadual do Piauí

    Professora da Universidade Estadual do Piauí - UESPI. Mestrado em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), linha de pesquisa Didática e Formação Docente no eixo de História, Cultura e Diversidade. Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade Kurius ( FAK). Especialista em Neurociência e Educação. Licenciada em Pedagogia pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Atua principalmente na temática : deficiência intelectual e autismo.

    https://orcid.org/0000-0002-1342-334X

  • Ana Paula Lima Barbosa, Universidade Estadual do Ceará

    Bacharel em Direito pela Universidade de Fortaleza (1998) e licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (2008). Doutora em Educação com área de concentração em Avaliação Educacional pela Universidade Federal do Ceará (UFC) (2016), e mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (2011) na linha de Formação de Professores. Tem experiência no Ensino Superior presencial e a distância, com uso de metodologias ativas, atuando nas áreas de Educação Especial, Avaliação Educacional, Metodologia Científica, Comunicação e Linguagem, Direito da Criança, Adolescente e Idoso, Métodos Consensuais de Resolução de Conflitos e Ética.

    https://orcid.org/0000-0002-9368-4055

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Published

2025-04-28

How to Cite

MARIA GONÇALVES DE OLIVEIRA, Gleiciana; ANDRADE DOS SANTOS, Thays Vitória; BARBOSA E SILVA LUZ, Thaizi Helena; GOMES DA SILVA, Fabrícia; LIMA BARBOSA, Ana Paula. Universal design for learning (udl): perspectives for inclusive education: Universal design for learning (udl): perspectives for inclusive education. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2025.948. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/948. Acesso em: 5 sep. 2025.