Universal design for learning (udl): perspectives for inclusive education
Universal design for learning (udl): perspectives for inclusive education
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.948Keywords:
Inclusive Education. Universal Design for Learning (UDL). Early Childhood Education. Pedagogical Practice. Educational Accessibility.Abstract
Implementing Universal Design for Learning (UDL) in pedagogical practice organization enables acquiring supports to recognize and address learning needs presented by students, acting from an inclusive perspective that promotes student development. Thus, this study aims to propose a reflection on UDL as an approach that enables conditions for quality Inclusive Education for all, focusing particularly on Early Childhood Education. The study adopts a qualitative approach, facilitated through bibliographic research. The results and discussions reveal that UDL principles benefit recognizing students' limitations and potentials in each specific required skill, enabling activities coherent with different types of learning. The research conclusions highlight that UDL principles support recognizing students' limitations and potentials in each specific skill required, facilitating activities coherent with different types of learning, thereby promoting multiple didactic proposals investing in Inclusive Education and enabling student learning.
Downloads
References
ALMEIDA, R. de C. G. de O.; GONÇALVES, A. G.; LOURENÇO, G. F. Desenho Universal para Aprendizagem e Tecnologia Assistiva: oferta de recursos para aluna com Paralisia Cerebral na classe comum. Revista Educação Especial, [S. l.], v. 34, p. e36/1–22, 2021. DOI: 10.5902/1984686X63078. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/63078. Acesso em: 5 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X63078
BARBOSA, A. K. G..; BEZERRA, T. M. C. Educação Inclusiva: reflexões sobre a escola e a formação docente. Ensino em Perspectivas, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–11, 2021. Disponível em: https://www.revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5871. Acesso em: 19 jan. 2025.
BÖCK, G. L. K. et al. O desenho universal para aprendizagem como um princípio do cuidado. Revista Educação, Artes e Inclusão. v. 16 n. 2 (2020). DOI: https://doi.org/10.5965/1984317815022019361
BRASIL. Lei Brasileira de Inclusão. Brasília, 2015.
CONTE, E.; HABOWSKI, A. C. Olhares sobre Tecnologia Assistiva e Desenho Universal para a Aprendizagem: encruzilhadas, intersecções, insurgências. Revista Educação Especial, [S. l.], v. 35, p. e25/1–26, 2022. DOI: 10.5902/1984686X67410. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/67410. Acesso em: 7 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X67410
FIATCOSKI, D. A. S.; GÓES, A. R. T. Desenho Universal para Aprendizagem e Tecnologias Digitais na Educação Matemática Inclusiva. Revista Educação Especial, v 34, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/1984686. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X55111
GONZÁLEZ, F. E. Reflexões sobre alguns conceitos da pesquisa qualitativa. Revista Pesquisa Qualitativa, [S. l.], v. 8, n. 17, p. 155–183, 2020. DOI: 10.33361/RPQ. 2020. v.8. n.17.322. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/322. Acesso em: 13 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.33361/RPQ.2020.v.8.n.17.322
LEITE, E. A.; BRAZ, R. M. M.; A construção de um novo olhar: formação inicial/continuada em práticas pedagógicas inclusivas na perspectiva do desenho universal para a aprendizagem (DUA). ResearchGate. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/352492158_A_CONSTRUCAO_DE_UM_NOVO_OLHAR_FORMACAO_INICIALCONTINUADA_EM_PRATICAS_PEDAGOGICAS_INCLUSIVAS_NA_PERSPECTIVA_DO_DESENHO_UNIVERSAL_PARA_A_APRENDIZAGEM_DUA. Acesso em: 10 de jan. 2025.
MENDES, E. G. Inclusão marco zero: começando pelas creches. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2010.
OLIVEIRA, L. P. M. EDUCAÇÃO ESPECIAL NA PERSPECTIVA INCLUSIVA:
uma análise da política inclusiva na rede estadual de ensino básico de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2016. Disponível em: http://monografias.fjp.mg.gov.br/bitstream/123456789/2225/1/Educa%C3%A7%C3%A3o%20especial%20na%20perspectiva%20inclusiva. Acesso em: 18 de mar. 2025.
OLIVEIRA, A. R. de P. e; GONÇALVES, A. G.; BRACCIALI, L. M. P. Desenho universal para aprendizagem e tecnologia assistiva: complementares ou excludentes?. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. esp.4, p. 3034–3048, 2021. DOI: 10.21723/riaee.v16iesp.4.16066. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16066. Acesso em: 5 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v16iesp.4.16066
PRAIS, J. L. de S.; STEIN, J. de Q.; VITALIANO, C. R. Desenho universal para a aprendizagem na promoção da educação inclusiva: uma revisão sistemática. Revista Exitus, [S. l.], v. 10, n. 1, p. e020091, 2020. DOI: 10.24065/2237-9460.2020v10n1ID1268. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2020v10n1ID1268
SEBASTIÁN-HEREDERO, E. Diretrizes para o Desenho Universal para a Aprendizagem (DUA). Rev. bras. educ. espec. 26 (4), Oct-Dec 2020. https://doi.org/10.1590/1980-54702020v26e0155. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/F5g6rWB3wTZwyBN4LpLgv5C/?lang=pt#. Acesso em: 5 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-54702020v26e0155
SEBASTIÁN-HEREDERO, E.; MOREIRA, S. F. da C.; MOREIRA, F. R. Práticas educativas pautadas no Desenho Universal para Aprendizagem (DUA). Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 17, n. 3, p. 1904–1925, 2022. DOI: 10.21723/riaee.v17i3.17087. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17087. Acesso em: 5 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v17i3.17087
SILVA, G. L. CAMARGO, S. P. H. Estratégias do desenho universal para a aprendizagem para uma educação inclusiva. 2020. IV CINTEDI. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/cintedi/2020/TRABALHO_EV137_MD1_SA_ID552_28052020163342.pdf. Acesso em: 22 de mar. de 2025.
SOUSA, A. S.; OLIVEIRA, G. S.; ALVES, L. H. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos. Cadernos da Fucamp, v.20, n.43, p.64-83/2021. Disponível em: file:///C:/Users/Cliente/Downloads/2336-Texto%20do%20Artigo-8432-1-10-20210308.pdf. Acesso em: 06 de mar. 2025.
ZERBATO, A. P. Desenho universal para aprendizagem na perspectiva da inclusão escolar: potencialidades e limites de uma formação colaborativa. 2018. Disponível em: file:///C:/Users/Gleiciana/Downloads/Documento%20de%20Gleiciana.pdf. Acesso em: 06 de mar. 2025.
ZERBATO, A. P.; MENDES, E. G. O Desenho Universal Para a Aprendizagem Na Formação De Professores: Da Investigação às Práticas Inclusivas. Revista Educação e Pesquisa. São Paulo, 2021, Vol.47. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/XrThMT5Hhn6D9CSqcn3HHSM/?lang=pt. Acesso em: 07 de jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634202147233730
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Esp. Gleiciana Maria Gonçalves de Oliveira, Esp. Thays Vitória Andrade dos Santos, Me. Thaizi Helena Barbosa e Silva Luz, Me. Fabrícia Gomes da Silva, Dra. Ana Paula Lima Barbosa (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.