The pandemic and its effects on higher education

The pandemic and its effects on higher education

Authors

  • Frederico da Silva Cesário Author
  • José Ricardo Martins Machado Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1285

Keywords:

Higher education. Pandemic. Challenges.

Abstract

This work aims to present the pandemic and its effects on higher education. The situation experienced by the country has made it impossible to continue face-to-face education, with educational institutions, both basic and higher education, looking for other forms of education, opting for remote teaching in a virtual way. Through research carried out, it was possible to verify that although education and society have undergone several changes, formal education and interactions made possible by the academic academic space are fundamental for the foundation of the knowledge that will guide the professional activities of this student in his future , without distinction of any kind, such as race, gender, sexual orientation, social class or religion. It concludes by discussing the importance of continuing education for these professionals, aiming at the renovation and filling of the gaps left by graduate education. There is an importance not only of the knowledge produced by the experience, but also the theoretical deepening for the production of better teaching methods.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Frederico da Silva Cesário

    Doutorando do Centro Integrado de Pesquisa Integralize C.I.P.I.

  • José Ricardo Martins Machado

    Orientador do Doutorado do Centro Integrado de Pesquisa Integralize C.I.P.I.

References

CARVALHO, Cristina Helena Almeida de. Política para o ensino superior no Brasil (1995-2006): ruptura e continuidade nas relações entre público e privado. Reforma universitária: dimensões e perspectivas. Campinas: Alínea, p. 125-139, 2006.

CATANI, Afrânio Mendes; HEY, Ana Paula. A educação superior no Brasil e as tendências das políticas de ampliação do acesso. Atos de pesquisa em educação, v. 2, n. 3, p. 414-429, 2007.

COLOSSI, Nelson; CONSENTINO, Aldo; DE QUEIROZ, Etty Guerra. Mudanças no contexto do ensino superior no Brasil: uma tendência ao ensino colaborativo. Revista da FAE, v. 4, n. 1, 2001.

CUNHA, Luiz Antônio. Ensino superior e universidade no Brasil. Lopes, EMT et al, v.

, p. 151-204, 2000.

DEUSDARÁ, Bruno; DA ROCHA, Marisa Lopes. Premissas em torno da desvalorização do magistério em análise: pelo que lutamos? Psicologia Escolar e Educacional, v. 17, n. 2, p. 215-222, 2013.

FERREIRA, Eliza Bartolozzi, OLIVEIRA, Dalila Andrade. Crise da escola e políticas educativas (Orgs). Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Infância e Pensamento. In: GHIRALDELLI JR., Paulo. (org.) . Infância, escola e modernidade. São Paulo: Cortez; Curitiba: Editora da UFPR, 1997, p. 83 – 100.

GILBERTO, I. J. L. A formação profissional e a prática docente na educação a distância. Educação & Linguagem, v. 17, n. 2, 91-104, jul.-dez. 2014

HACK, J. R. Introdução à Educação a Distância. Edição. Florianópolis: LLV/CCE/UFSC, 2011. 126 p. Volume único.

HEYWOOD, Colin. Uma história da infância. Porto Alegre: Artmed, 2004. p. 21-47.

INEP/MEC. Enciclopédia de pedagogia universitária: glossário vol. 2 / Editora-chefe: Marilia Costa Morosoni. – Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2006.

KUROSE, James F.; Keith W. ROSS. Rede de computadores e a Internet: uma nova abordagem; Tradução Arlete Simille Marques; revisão técnica Wagner Luiz Zucchi – 1ª Edição – São Paulo: Addison Wesley, 2003.

LUCYK, Viviana Patricia Kozlowski; GRAUPMANN, Edilene Hatschbach. A desvalorização do trabalho docente brasileiro: uma reflexão de seus aspectos históricos. Humanas Sociais & Aplicadas, v. 7, n. 20, 2017.

MILL, D. OLIVEIRA, M. R. G. RIBEIRO, L. R. C. Múltiplos enfoques sobre a polidocência na Educação a Distância virtual. In: MILL, Daniel; RIBEIRO, Luis Roberto de Camargo; OLIVEIRA, Márcia Rosenfeld Gomes de. Polidocência na educação a distância: múltiplos enfoques. São Carlos, SP: EdUFSCar, 2010. p. 13-22.

MORTARI, Magda Inês Moreira. Educação de adultos e tecnologia. In: DANYLUK, Ocsana Sônia (Org.). Educação de Adultos: ampliando horizontes de conhecimentos. Porto Alegre: Sulina, 2001.

NEVES, Clarissa Eckert Baeta. Ensino Superior no Brasil: expansão, diversificação e inclusão. In: Trabalho apresentado no Congresso da LASA (Associação de Estudos Latino Americanos), São Francisco, Califórnia. 2012.

STALLIVIERI, Luciane. O sistema de ensino superior do Brasil: características, tendências e perspectivas. Assessoria de Relações Interinstitucionais e Internacionais da UCS – Universidade de Caxias do Sul. Rio Grande do Sul, 2017. p. 1-22.

Published

2025-08-21

How to Cite

CESÁRIO, Frederico da Silva; MACHADO, José Ricardo Martins. The pandemic and its effects on higher education: The pandemic and its effects on higher education. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1285. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1285. Acesso em: 5 sep. 2025.