The school inclusion of children with autism spectrum disorder in early childhood education

The school inclusion of children with autism spectrum disorder in early childhood education

Authors

  • Adelaine Aparecida Viana Fontenele Author
  • Ivanise Nazaré Mendes Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.1142

Keywords:

Inclusion, Autism Spectrum Disorder, Early Childhood Education.

Abstract

Although studied for nearly a century, autism spectrum disorder (ASD) still presents many enigmas for researchers and specialists in the field. The increasing enrollment of children with ASD in Early Childhood Education, guaranteed by law, highlighted the importance of this research, which aimed to analyze the perceptions of teachers, pedagogues, and school administrators regarding the process of school inclusion of children with ASD in Early Childhood Education, in the Municipal Centers for Early Childhood Education (CMEIs) of the cities of Divino, Orizânia, and São João do Manhuaçu, in the state of Minas Gerais, Brazil. Specifically, the study sought to: identify the perceptions of school stakeholders about the school inclusion process of children with ASD; and analyze, through their accounts, the challenges faced by CMEIs in ensuring access, learning, and socialization for children with ASD alongside their peers during the school inclusion process. A qualitative, exploratory, and descriptive research approach was adopted, using questionnaires as the data collection instrument. Based on the results, it was concluded that the professionals involved still have limited knowledge about this population, feel insecure in promoting school inclusion, and face several challenges, such as technological inequality, lack of family support, scarcity of teaching materials, and the need for the entire school community to be involved in the inclusion process of children with ASD.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Adelaine Aparecida Viana Fontenele

    [1] Mestre em Educação pela Universidad de La Empresa. Uruguai

  • Ivanise Nazaré Mendes

    [2] Doutora em Educação pela Universidad San Carlos. Assunção- PY. 

References

AGENDA 2030. Acompanhando o desenvolvimento sustentável até 2030. 2015. Disponível em: http//www.agenda2030.org.br/acompanhe. Acesso em: 25 jan. 2025.

ALBUQUERQUE, I.; BENITEZ, P. O brincar e a criança com transtorno do espectro autista: revisão de estudos brasileiros. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 15, n. 4, p. 1939-1953, 2020. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v15i4.12811

ALMEIDA, F. A. A inclusão de crianças com autismo na rede regular de ensino: intervenções pedagógicas. Revista Presença, v. 3, n. 8, p. 37-54, 2017.

ALMEIDA, M. L.; NEVES, A. S. A popularização diagnóstica do autismo: uma falsa epidemia? Psicologia: Ciência e profissão, v. 40, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703003180896

BANKS, M. Dados visuais para pesquisa qualitativa: Bookman, 2009 (Coleção Pesquisa Qualitativa).

BRANDE, C. A.; ZANFELICE, C. C. A inclusão escolar de um aluno com autismo: diferentes tempos de escuta, intervenção e aprendizagens. Revista Educação Especial, v. 25, n. 42, p. 43-56, 2012. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X3350

BRASIL. Declaração de Salamanca: sobre Princípios, Política e Práticas em Educação Especial. Salamanca, Espanha: UNESCO, 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 13 de fev. 2025

BRASIL. Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 13 de fev. 2025

BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva, de 07 de janeiro de 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. 13 de fev. 2025

CARDOZO, P. R.; DOS SANTOS, A. M. A criança com TEA: o ingresso no ensino fundamental em meio a pandemia. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 7, p. 46193-46201, 2020. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n7-302

CARNEIRO, Relma Urel Carbone. Educação Inclusiva na educação infantil. Práxis Educacional. Vitória da Conquista, v. 8, n. 12 p. 81-95 jan./jun. 2011. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/1e478d23-2cc9-42c1-90f3 9aa011b6414c/content Acesso em: 03/03/2025

NUNES, D. R. de P.; AZEVEDO, M. Q. O.; SCHMIDT, C. Inclusão educacional de pessoas com autismo no Brasil: uma revisão da literatura. Revista Educação Especial, v. 26, n. 47, p. 557-72, set./dez. 2013. Disponível em: http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/download/10178/pdf. Acesso em: 10 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X10178

Published

2025-03-11

How to Cite

FONTENELE , Adelaine Aparecida Viana; MENDES , Ivanise Nazaré. The school inclusion of children with autism spectrum disorder in early childhood education: The school inclusion of children with autism spectrum disorder in early childhood education. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2025.1142. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1142. Acesso em: 5 sep. 2025.