Liberalism/neoliberalism and the Brazilian educational system

Liberalism/neoliberalism and the Brazilian educational system

Authors

  • Talita Silva Braga Author
  • Ione da Silva Cunha Nogueira Author
  • Sílvia Adriana Rodrigues Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.1175

Keywords:

neoliberalism, educational policy, globalization.

Abstract

This article discusses related neoliberal policies and their impact on Brazilian education. Liberalism is the political bias that gave rise to neoliberalism, but the latter has more intense influences regarding the stimulation of competition. Both embody a rationality focused on efficiency, competitiveness, and market logic. Concomitantly, globalization is characterized by the relationship between countries in diverse aspects that can have economic, cultural, political, and social origins. This text aims to analyze how liberalism and neoliberalism influence the Brazilian education system, highlighting the impact of these ideologies on education in a capitalist and globalized society. It concludes that education is both a product and a reflection of society and can serve the interests of shaping it, given that it is a far-reaching social environment, subject to hierarchical influence and subject to control tools, management logic, and commodified influences influenced by the interests of capital and the international relations arising from globalization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Talita Silva Braga

    [1] Mestranda em Educação na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Três Lagoas/MS, Brasil. Orcid: https://orcid.org/0009-0003-9212-4464

  • Ione da Silva Cunha Nogueira

    [2] Mestrado e Doutorado em Educação. professora na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul/Câmpus de Três Lagoas/MS, Brasil. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-4179-2166 

  • Sílvia Adriana Rodrigues

    [3] Mestrado e Doutorado em Educação. professora na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul/Câmpus de Três Lagoas/MS, Brasil. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-1249-3976 

References

AMESTOY, M. B.; TOLENTINO NETO, L. C. B. Políticas públicas e a influência dos organismos internacionais: a educação básica no foco do debate. Research, Society and Development, v. 9, n. 2, e152922189, 2019. DOI: 10.33448/rsd v9i2.2189. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i2.2189

BRASIL. Diretrizes da edição de 2023. SAEB. Disponível em: 2023.pdf (inep.gov.br) acesso em: 02/07/2023.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução de Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016. Disponível em: Christian-Laval-_-Pierre-Dardot-A-Nova-Razao-do-Mundo_-Ensaios-Sobre-a-Sociedade-Neoliberal-Colecao-Estado-de-Sitio-Boitempo-2016.pdf acesso em: 03/07/2023

HYPOLITO, Álvaro; JORGE, Thiago. OCDE, PISA e Avaliação em Larga Escala no Brasil: Algumas Implicações. Universidade de Lisboa. Sisyphus — Journal of Education, vol. 8, núm. 1, pp. 10-27, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.25749/sis.18980 acesso em: 02/07/20223.

LEMOS, A. G. de S. DO LIBERALISMO AO NEOLIBERALISMO: LIBERDADE, INDIVÍDUO E IGUALDADE. Revista Inter Ação, Goiânia, v. 45, n. 1, p. 108–122, 2020. DOI: 10.5216/ia.v45i1.61148. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61148. Acesso em: 4 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i1.61148

PAULANI, L.M. O projeto neoliberal para a sociedade brasileira: sua dinâmica e seus impasses. In: LIMA, J.C.F., and NEVES, L.M.W., org. Fundamentos da educação escolar do Brasil contemporâneo [online]. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2006, pp. 67-107. ISBN: 978-85-7541-612-9. Disponível em: : http://books.scielo.org/id/j5cv4/epub/lima-9788575416129.epub. Acesso em: 02/07/2023 DOI: https://doi.org/10.7476/9788575416129.0004

SANTANA, Andréia da Cunha Malheiros; ROTHEN, José Carlos. As avaliações externas no âmbito do modelo neoliberal: o caso do saresp. Revista Educação e Políticas em Debate, Uberlândia, v. 3, n. 2, p. 383-401, ago/dez. 2014. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/30285. Acesso em 03/07/2023. DOI: https://doi.org/10.14393/REPOD-v3n2a2014-30285

Published

2025-07-21

How to Cite

BRAGA , Talita Silva; NOGUEIRA , Ione da Silva Cunha; RODRIGUES , Sílvia Adriana. Liberalism/neoliberalism and the Brazilian educational system: Liberalism/neoliberalism and the Brazilian educational system. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2025.1175. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1175. Acesso em: 5 sep. 2025.