Statistical education in the early years: perspectives from a multi-grade classroom experience
Statistical education in the early years: perspectives from a multi-grade classroom experience
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.1193Keywords:
Teaching of Statistics. Statistical Literacy. Early Years of Elementary Education. Investigative Cycle. Contextualized Pedagogical Practices.Abstract
This article presents a segment of an investigation into the teaching of statistics in the early years of elementary education, within the research line of Teacher Education from the Graduate Program in Education at the University of Pernambuco, Mata Norte Campus. The research adopted a qualitative and exploratory approach, grounded in the Theory of Meaningful Learning, Statistical Literacy, and the Investigative Cycle (PPDAC), focusing on the thematic block of probability and statistics. The study was carried out with students from a multigrade 4th and 5th grade class, emphasizing the importance of considering students' prior knowledge in the reading and interpretation of graphs and tables. The analysis of mock assessments from the adopted textbook (Leonardo, 2019) revealed gaps in the development of skills H25 and H26, aligned with curriculum guidelines and the Investigative Cycle. A survey was also conducted with teachers from the municipal network of Ipojuca to identify the statistical content covered in classrooms. Based on this, a pedagogical intervention was designed with contextualized activities involving the collection of real data, organization into tables, and the construction of column charts, encouraging critical thinking and discussions on local topics. The research also included the analysis of official documents, teaching materials, and a literature review on the subject. The results show that the investigative and contextualized approach enhances student engagement, making math classes more dynamic and meaningful. The study reinforces the relevance of statistical literacy for the formation of critical citizens in contemporary society.
Downloads
References
AUSUBEL, D. P. Adquisición y retención del conocimiento una perspectiva cognitiva. Barcelona: Paidós, 2002.
AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003.
BRASIL. Ministério da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF,1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação é a Base. Brasília, DF, 2017BRASIL. Relatório SAEB 2017. Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2019.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.
GAL, I. Adult’s statistical literacy: meanings, components, responsabilities. International Statistical Review, v. 70, n. 1, p. 1-25, 2002. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1751-5823.2002.tb00336.x
GERDS, P. Da etnomatemática a arte-design e matrizes cíclicas. Belo Horizonte: Autentica Editora, 2010. (Tendências em Educação Matemática, 19).
GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6ª ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GUIMARÃES, G.; GITIRANA, V. Estatística no Ensino Fundamental: a pesquisa como eixo estruturador. In: BORBA, R.; MONTEIRO, C. (Org.). Processos de ensino e aprendizagem em educação matemática. Editora da Universidade Federal de Pernambuco, 2013. 93-132.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
GEHAR, J., & SILVEIRA, M. Metodologias de Pesquisa em Ciências Sociais: Uma Abordagem Exploratória. Editora Acadêmica,2020.
KATO, M. No mundo da escrita: uma perspectiva psicolinguística. São Paulo: Ática, 1986.
KLEIMAN, A. B. (Org.). Os significados do letramento. Campinas: Mercado de Letras, 1995.
MOREIRA, M. A. Teorias de Aprendizagem. 2. ed. ampl. São Paulo: EPU, 2011.
MOREIRA, M. A.; MASINI, E. Aprendizagem significativa – A teoria de David Ausubel. São Paulo: Editora Moraes, 1982.
MOREIRA, M. A. O professor-pesquisador como instrumento de melhoria do ensino de ciências. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 1, n. 2, p. 29-41, 1988.
NASCIMENTO, R. L. X. Palmares: os escravos contra o poder colonial. São Paulo: Terceiro Nome, 2014.
NÓVOA, A. A formação de Professores e o trabalho pedagógico. Lisboa, Portugal: Educa. 2002.
PEREIRA, L. B. C.; SANTOS JUNIOR, G. Ensino de Estatística na Escola do Campo: contribuições do ensino por meio da realidade de educandos de um 6º ano do Ensino Fundamental. EM TEIA, v. 5, n. 1, p. 1-25, 2014.
PIMENTA, S.G. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Educação e Pesquisa. São Paulo, SP, vol. 31, n. 3, p. 521-539, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300013
PONTE, J. P. Formação de professores de matemática: conhecimento e acção. Sociedade Portuguesa de Matemática. 2007.
RUFINO, M. A. SILVA, J. R. Aprendizagem significativa de probabilidade: um olhar sobre a compreensão dos professores do ensino fundamental. Revista Dynamis, v. 25, n. 3, p. 115- 137, 2019. DOI: https://doi.org/10.7867/1982-4866.2019v25n3p115-137
SANTOS, R. M. A construção do letramento estatístico a partir de um olhar sobre as provas das Olimpíadas Brasileiras de Matemática das Escolas Públicas – OBMEP. Amazônia - Revista de Educação em Ciências e Matemática, v. 17, n. 38, p. 105-120, 2021. DOI: https://doi.org/10.18542/amazrecm.v17i38.8901
SANTANA, E. R. DOS S.; CAZORLA, I. M. O Ciclo Investigativo no ensino de conceitos estatísticos. Revemop, v. 2, p. e202018, 14 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.33532/revemop.e202018
SOUSA, O S. Ubiratan D’ambrosio e Etnomatemática: um panorama teórico-epistemológico- metodológico. In: II Jornadas Latinoamericanas de Estudios Epistemológicos en Política Educativa, 2, 2014, Curitiba. Disponível em: <http://www.relepe.org/images/692.pdf>.
Acesso em: 12 jun. 2022.
SMITH, J. Ética na pesquisa: princípios e práticas. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora X, 2018.
SHULMAN, L. S. Thosewhounderstand: Knowledgegrowth in teaching. Educational Researcher, v. 5, n. 2, p. 4-14, 1986. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
WILD, C. J.; PFANNKUCH, M. Statistical thinking in empirical enquiry. International Statistical Review, [S. l.], v. 67, n. 3, p. 223–265, 1999. DOI: https://doi.org/10.2307/1403699
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Érica de Fátima Ferreira, José Roberto da Silva (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.