Inclusive education and ethnic-racial relations

Inclusive education and ethnic-racial relations

Authors

  • Ticianilde Alves de Sousa Santos Author
  • Josefa de Souza Oliveira Caldas Author
  • Maria Leudina Dias Silva Author
  • Rosangela Gomes de Sena Author
  • Márcia de Oliveira Abreu Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.1197

Keywords:

Racial Inequalities, Inclusion of People with Disabilities, Socioeconomic Factors

Abstract

Some important points are highlighted on the topic: the first is that racial inequalities are not solely due to socioeconomic factors. It is necessary to clearly acknowledge that racism does exist, that prejudice is embedded in various educational practices, and this impacts Black students more than Brown students. Teachers adopt attitudes that reinforce inequality, often through little reflection and unintentionally. It is important to raise educators' awareness of the problems of relying on stereotypes in our daily actions and the importance of valuing differences. Therefore, in addition to an in-depth analysis of the data, understanding Brazil's historical aspects is essential to understanding the origins and reasons for the perpetuation of racial inequality in our country's education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ticianilde Alves de Sousa Santos

    Formada em Licenciatura em Quimica no IFMA; Nutrição Univercidade Guarauapes Recife; Pós Graduada em Gestão da Qualidade e Segurança Alimentar; Mestrando em Ciências da Educação da world University Ecumenical – WUE– 

  • Josefa de Souza Oliveira Caldas

    Mestrando em Ciências da Educação da world University Ecumenical – WUE –

  • Maria Leudina Dias Silva

    Mestrando em Ciências da Educação da world University Ecumenical – WUE –

  • Rosangela Gomes de Sena

    Mestrando em Ciências da Educação da world University Ecumenical – WUE –

  • Márcia de Oliveira Abreu

     -World University Ecumenical /WUE 

References

ALEXIA S. FREITAS; GABRIELY L. GROSSI; EMERSON C. MELO. Educação inclusiva

e relações étnico-raciais: uma análise interseccional afrocentrada. Revista de Educação PUCCampinas, Campinas, 27: e225428, 2022.

https://doi.org/10.24220/2318-0870v27e2022a5428 DOI: https://doi.org/10.24220/2318-0870v27e2022a5428

CARLOS G. S. SANTOS; JOSÉ V. J.SANTANA. das relações raciais à educação para as relações étnico-raciais no brasil: alguns apontamentos. ertanias: revista de ciências humanas e sociais 2022 | v. 3 | n. 2 | p. 1-19 .file:///C:/Users/Afonso/Downloads/12024-Texto do Artigo35158-1-10-20230201(2).pdf DOI: https://doi.org/10.22481/sertanias.v3i2.12024

CONSORTE, Josildeth Gomes. A questão do negro: velhos e novos desafios. São Paulo em perspetiva, 5(1), p.85-92, jan-mar, 1991.

FABIANA C. LUZ. perfil racial docente e a educação para relações étnico-raciais. ad. Pesqui., São Paulo, v.53, e10032, 2023, e-ISSN 1980-5314. .https://www.scielo.br/j/cp/a/qKWNWWKJS3RMnkmf4qznY7C/?format=pdf&lang=pt

MUNANGA, Kabengele Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: Identidade Nacional versus identidade negra. 3 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

NASCIMENTO, Abdias do. O genocídio do negro brasileiro: Rio de Janeiro: Ed. Paz e Terra. 1978.

Published

2025-07-29

How to Cite

SANTOS, Ticianilde Alves de Sousa; CALDAS, Josefa de Souza Oliveira; SILVA, Maria Leudina Dias; SENA, Rosangela Gomes de; ABREU, Márcia de Oliveira. Inclusive education and ethnic-racial relations: Inclusive education and ethnic-racial relations. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2025.1197. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1197. Acesso em: 5 sep. 2025.