Literacy in times of smartphones and social networks: contextualizing the impact of these technologies in contemporary education

Literacy in times of smartphones and social networks: contextualizing the impact of these technologies in contemporary education

Authors

  • Katia Regina Eugênio Correa Author
  • Ednea Mendes Prestes Cambruzzi Author
  • Milton Antunes Torres Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1221

Keywords:

Digital Technologies. Literacy. Pupils.

Abstract

A digital age has transformed interaction with the world, with technologies such as smartphones and tablets becoming commonplace in many spheres of life. These changes present new opportunities and challenges for an education, especially in the literacy process. This article highlights the import of the incorporation of digital technologies in pedagogical practice in literacy. An integration of digital technologies should estimate a reflection and application of knowledge, development of critical thinking and an informational competence of all. The article covers three main topics: digital technologies and literacy, exploring how they can support the teaching-learning process. It uses a bibliographical research based on scientific and living articles. A digital technology, when integrated in a meaningful way, has the potential to transform teaching and learning. It is understood that the school must incorporate digital technologies not only as tools, but as elements that facilitate universal learning promoting a continuous and flexible learning. The multimodality present in digital devices enriches the literacy of students and provides a more active interaction. The integration of digital technologies in education requires the continuous training of educators and an innovative pedagogical approach. Teachers should be prepared to use these tools effectively, creating an engaging and educational learning environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Katia Regina Eugênio Correa

    Aluna do programa de pós graduação em Ciências da Educação 

  • Ednea Mendes Prestes Cambruzzi

    Aluna do programa de pós graduação em Ciências da Educação 

  • Milton Antunes Torres

    Aluno do programa de pós graduação em Ciências da Educação

References

ABBONDATI, Mário. Um ambiente virtual de aprendizagem para o ensino de tópicos de matemática do ensino fundamental. 2012. 183 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2012. https://repositorio.ufscar.br/server/api/core/bitstreams/75a42401-a0ac-407b-bd92-49b7e8b7a7ab/content acessado em 20 de jun. de 2024

BRASIL. Constituição(1988)].Constituição Da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal,1988.Disponívelem: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acessoem:10 jun. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a base. Brasília, DF: MEC/CONSED/UNDIME,2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em:10 jun. 2024.

CONTE Laine; MARTINI,Rosa Maria Filippozzi . As Tecnologias na Educação: uma questão somente técnica? Disponível em

https://www.scielo.br/j/edreal/a/6dtyr69fvxK7bBmCm5H35FQ/ acessado em 14 de abr. de 2025

COUTO, M.; PRADO, M. Uso da tecnologia nas artes visuais em sala de aula. Revista Educação, Artes e Inclusão, v. 11, n. 2, p. 141-167, 20. Disponível em. https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/7167/4960 Acesso em:10 jun. 2024 DOI: https://doi.org/10.5965/198431781122015141

FERREIRO, Emília. O ingresso na escrita e nas culturas do escrito. São Paulo: Cortez, 2013. p.45-470. Disponível em: https://minhabiblioteca.com.br/catalogo/livro/86212/o-ingresso-na-escrita-e-nas-culturas-do-escrito/ acessado em 12 de abr. de 2025

FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva, Julianna Silva Glória, Delaine Cafiero Bicalho, Mônica Daisy Vieira Araújo e Fátima Cafiero Garcia. Tecnologias digitais na alfabetização : o trabalho com jogos e atividades digitais para aquisição do sistema alfabético e ortográfico de escrita. https://livrosabertos.fae.ufmg.br/wp-content/uploads/2023/02/Tecnologias-Digitais-na-Alfabetizacao_2018.pdf? Acessado em 10 de abr. de 2025

FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva, GLÓRIA, Julianna Silva. Trabalhando com Mídias e Tecnologias Digitais como Instrumentos de Alfabetização. In: Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. A organização do trabalho escolar e os recursos didáticos na alfabetização. Caderno 04. Brasília: MEC, SEB, 2015. p. 69-80. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/obeducpacto/files/2019/08/Unidade-4-5.pdf acessado em 10 de abr. de 2025

FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva. "Métodos e didáticas de alfabetização: história, características e modos de fazer de professores." Belo Horizonte: Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita. Faculdade de Educação. UFMG (2005). https://livrosabertos.fae.ufmg.br/wp-content/uploads/2022/04/Col_Alf.Let_.08_Metodos_didaticas_alfabetizacao.pdf? Acessado em 10 de abr. de 2025

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2001. Disponível em: https://nepegeo.paginas.ufsc.br/files/2018/11/Pedagogia-da-Autonomia-Paulo-Freire.pdf.acessado em: 14 de abr. de 2025

MOLINARI, Maria Claudia; FERREIRO, Emília. Identidades y diferencias en

las primeras etapas del proceso de alfabetización. Escrituras realizadas

en papel y en computadora. Lectura y vida, v. 28, n. 4, p. 18-30, 2007.https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.7468/pr.7468.pdf acessado em 14 de abr. de 2025

MORÁN, J. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: proximações jovens. Vol. II] Carlos Alberto de Souza e Ofelia Elisa Torres Morales (orgs.). PG: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015. Disponível em: http:// www2.eca.usp. br/moran/wpcontent/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acessado em: 04 abr. de 2025

MORAN, José Manoel Costas. Gestão Inovadora com Tecnologias. In: VIEIRA, Alexandre Thomaz; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; ALONSO, Mirtes. (Orgs). Gestão educacional e tecnologia. São Paulo: Avercamp, 2000. p. 151-164 https://moran.eca.usp.br/textos/tecnologias_eduacacao/gestao.pdf

MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias audivisuais e telemáticas. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 12. ed. Campinas, SP: Papirus. p. 11- 66 2000.Disponível em: http://projetosntenoite.pbworks.com/w/file/fetch/57899807/MORAN-Novas%20Tecnologias%20e%20Media%C3%A7%C3%A3o%20Pedag%C3%B3gica.pdf acessado em 14 de jun. de 2025

RIBEIRO, Rafael João; et al. Teorias de Aprendizagem em jogos digitais educacionais: um panorama brasileiro. Revista novas tecnologias na educação:

RENOTE, Porto Alegre, v. 13 n. 1, jul. 2014. CINTED-UFRGS. Disponível em:<http://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/57589>. Acesso em: 08 jun. 2024.

SANTOS José Ozildo dos, Rosélia Maria de Sousa dos SANTOS. O uso do celular como ferramenta de aprendizagem. 2014 Revista Brasileira De Educação E Saúde, 4(4), 1–6. Recuperado de https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/3108. Acessado em 15 de abr. de 2025

SANTOS Edméa, Aline Weber. Educação e cibercultura: aprendizagem ubíqua no currículo da disciplina didática. Disponível em: file:///C:/Users/Usuario/Downloads/8042-Texto%20do%20Artigo-3144-13145-10-20170504.pdf acessado em 13 de abr. de 2025

SILVA, Ailton Marques da. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: IESDE Brasil S.A., 2018. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/432463/2/Livro%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf acessado em 23 de abr. de 2025

SOARES. Magda. Novas Práticas De Leitura E Escrita: Letramento Na Cibercultura Educ. Soc., Campinas, vol. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002 143 Disponível em https://www.scielo.br/j/es/a/zG4cBvLkSZfcZnXfZGLzsXb/?format=pdf&lang=pt acessado em 12 de abr. de 2025 DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002008100008

SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Editora Contexto, 2016.https://pergamum.ufpel.edu.br/pesquisa_geral?q=Alfabetiza%C3%A7%C3%A3o%20--M%C3%A9todo%20de%20ensino&for acessado em 12 de abr. de 2025

TEBEROSKY, A. 2001 La Clau, materiales para aprender a leer. y a escribir.

Barcelona: Vicens Vives disponível em: https://labedu.org.br/wp-content/uploads/2020/11/palavrasasprofessoras.pdf acessado em 10 de jun. de 2024

VIGOTSKY, Lev Semenovich. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1996. Disponível em: http://www.ebooksbrasil.org/adobeebook/vigo.pdf acessado em 20 de jun. de 2024

Published

2025-08-05

How to Cite

CORREA , Katia Regina Eugênio; CAMBRUZZI , Ednea Mendes Prestes; TORRES, Milton Antunes. Literacy in times of smartphones and social networks: contextualizing the impact of these technologies in contemporary education: Literacy in times of smartphones and social networks: contextualizing the impact of these technologies in contemporary education. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1221. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1221. Acesso em: 5 sep. 2025.