Literacy in times of smartphones and social networks: contextualizing the impact of these technologies in contemporary education
Literacy in times of smartphones and social networks: contextualizing the impact of these technologies in contemporary education
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1221Keywords:
Digital Technologies. Literacy. Pupils.Abstract
A digital age has transformed interaction with the world, with technologies such as smartphones and tablets becoming commonplace in many spheres of life. These changes present new opportunities and challenges for an education, especially in the literacy process. This article highlights the import of the incorporation of digital technologies in pedagogical practice in literacy. An integration of digital technologies should estimate a reflection and application of knowledge, development of critical thinking and an informational competence of all. The article covers three main topics: digital technologies and literacy, exploring how they can support the teaching-learning process. It uses a bibliographical research based on scientific and living articles. A digital technology, when integrated in a meaningful way, has the potential to transform teaching and learning. It is understood that the school must incorporate digital technologies not only as tools, but as elements that facilitate universal learning promoting a continuous and flexible learning. The multimodality present in digital devices enriches the literacy of students and provides a more active interaction. The integration of digital technologies in education requires the continuous training of educators and an innovative pedagogical approach. Teachers should be prepared to use these tools effectively, creating an engaging and educational learning environment.
Downloads
References
ABBONDATI, Mário. Um ambiente virtual de aprendizagem para o ensino de tópicos de matemática do ensino fundamental. 2012. 183 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2012. https://repositorio.ufscar.br/server/api/core/bitstreams/75a42401-a0ac-407b-bd92-49b7e8b7a7ab/content acessado em 20 de jun. de 2024
BRASIL. Constituição(1988)].Constituição Da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal,1988.Disponívelem: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acessoem:10 jun. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a base. Brasília, DF: MEC/CONSED/UNDIME,2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em:10 jun. 2024.
CONTE Laine; MARTINI,Rosa Maria Filippozzi . As Tecnologias na Educação: uma questão somente técnica? Disponível em
https://www.scielo.br/j/edreal/a/6dtyr69fvxK7bBmCm5H35FQ/ acessado em 14 de abr. de 2025
COUTO, M.; PRADO, M. Uso da tecnologia nas artes visuais em sala de aula. Revista Educação, Artes e Inclusão, v. 11, n. 2, p. 141-167, 20. Disponível em. https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/7167/4960 Acesso em:10 jun. 2024 DOI: https://doi.org/10.5965/198431781122015141
FERREIRO, Emília. O ingresso na escrita e nas culturas do escrito. São Paulo: Cortez, 2013. p.45-470. Disponível em: https://minhabiblioteca.com.br/catalogo/livro/86212/o-ingresso-na-escrita-e-nas-culturas-do-escrito/ acessado em 12 de abr. de 2025
FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva, Julianna Silva Glória, Delaine Cafiero Bicalho, Mônica Daisy Vieira Araújo e Fátima Cafiero Garcia. Tecnologias digitais na alfabetização : o trabalho com jogos e atividades digitais para aquisição do sistema alfabético e ortográfico de escrita. https://livrosabertos.fae.ufmg.br/wp-content/uploads/2023/02/Tecnologias-Digitais-na-Alfabetizacao_2018.pdf? Acessado em 10 de abr. de 2025
FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva, GLÓRIA, Julianna Silva. Trabalhando com Mídias e Tecnologias Digitais como Instrumentos de Alfabetização. In: Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. A organização do trabalho escolar e os recursos didáticos na alfabetização. Caderno 04. Brasília: MEC, SEB, 2015. p. 69-80. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/obeducpacto/files/2019/08/Unidade-4-5.pdf acessado em 10 de abr. de 2025
FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva. "Métodos e didáticas de alfabetização: história, características e modos de fazer de professores." Belo Horizonte: Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita. Faculdade de Educação. UFMG (2005). https://livrosabertos.fae.ufmg.br/wp-content/uploads/2022/04/Col_Alf.Let_.08_Metodos_didaticas_alfabetizacao.pdf? Acessado em 10 de abr. de 2025
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2001. Disponível em: https://nepegeo.paginas.ufsc.br/files/2018/11/Pedagogia-da-Autonomia-Paulo-Freire.pdf.acessado em: 14 de abr. de 2025
MOLINARI, Maria Claudia; FERREIRO, Emília. Identidades y diferencias en
las primeras etapas del proceso de alfabetización. Escrituras realizadas
en papel y en computadora. Lectura y vida, v. 28, n. 4, p. 18-30, 2007.https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.7468/pr.7468.pdf acessado em 14 de abr. de 2025
MORÁN, J. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: proximações jovens. Vol. II] Carlos Alberto de Souza e Ofelia Elisa Torres Morales (orgs.). PG: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015. Disponível em: http:// www2.eca.usp. br/moran/wpcontent/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acessado em: 04 abr. de 2025
MORAN, José Manoel Costas. Gestão Inovadora com Tecnologias. In: VIEIRA, Alexandre Thomaz; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; ALONSO, Mirtes. (Orgs). Gestão educacional e tecnologia. São Paulo: Avercamp, 2000. p. 151-164 https://moran.eca.usp.br/textos/tecnologias_eduacacao/gestao.pdf
MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias audivisuais e telemáticas. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 12. ed. Campinas, SP: Papirus. p. 11- 66 2000.Disponível em: http://projetosntenoite.pbworks.com/w/file/fetch/57899807/MORAN-Novas%20Tecnologias%20e%20Media%C3%A7%C3%A3o%20Pedag%C3%B3gica.pdf acessado em 14 de jun. de 2025
RIBEIRO, Rafael João; et al. Teorias de Aprendizagem em jogos digitais educacionais: um panorama brasileiro. Revista novas tecnologias na educação:
RENOTE, Porto Alegre, v. 13 n. 1, jul. 2014. CINTED-UFRGS. Disponível em:<http://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/57589>. Acesso em: 08 jun. 2024.
SANTOS José Ozildo dos, Rosélia Maria de Sousa dos SANTOS. O uso do celular como ferramenta de aprendizagem. 2014 Revista Brasileira De Educação E Saúde, 4(4), 1–6. Recuperado de https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/3108. Acessado em 15 de abr. de 2025
SANTOS Edméa, Aline Weber. Educação e cibercultura: aprendizagem ubíqua no currículo da disciplina didática. Disponível em: file:///C:/Users/Usuario/Downloads/8042-Texto%20do%20Artigo-3144-13145-10-20170504.pdf acessado em 13 de abr. de 2025
SILVA, Ailton Marques da. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: IESDE Brasil S.A., 2018. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/432463/2/Livro%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf acessado em 23 de abr. de 2025
SOARES. Magda. Novas Práticas De Leitura E Escrita: Letramento Na Cibercultura Educ. Soc., Campinas, vol. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002 143 Disponível em https://www.scielo.br/j/es/a/zG4cBvLkSZfcZnXfZGLzsXb/?format=pdf&lang=pt acessado em 12 de abr. de 2025 DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002008100008
SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Editora Contexto, 2016.https://pergamum.ufpel.edu.br/pesquisa_geral?q=Alfabetiza%C3%A7%C3%A3o%20--M%C3%A9todo%20de%20ensino&for acessado em 12 de abr. de 2025
TEBEROSKY, A. 2001 La Clau, materiales para aprender a leer. y a escribir.
Barcelona: Vicens Vives disponível em: https://labedu.org.br/wp-content/uploads/2020/11/palavrasasprofessoras.pdf acessado em 10 de jun. de 2024
VIGOTSKY, Lev Semenovich. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1996. Disponível em: http://www.ebooksbrasil.org/adobeebook/vigo.pdf acessado em 20 de jun. de 2024
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Katia Regina Eugênio Correa , Ednea Mendes Prestes Cambruzzi , Milton Antunes Torres (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.