Challenges of distance learning and humanization
Challenges of distance learning and humanization
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1254Keywords:
Distance learning. Pandemic. Digital technologies. Cyberculture. Educational inclusion.Abstract
This article analyzes the challenges, impacts, and prospects of distance learning (DE). It addresses the adaptation of educational systems, teacher training, digital inequalities, and the role of technologies in consolidating remote learning. The reflection extends to the influence of cyberculture on contemporary pedagogy, highlighting the need to humanize the educational process even in virtual environments. Through a literature review and theoretical analysis, the study proposes a critical understanding of the use of Information and Communication Technologies and the construction of a more inclusive, equitable, and meaningful educational model capable of meeting the new demands of the digital society.
Downloads
References
ALMEIDA, Elaine Vieira de; CANTUÁRIA, Laiane Lima dos Santos; GOULART, Joana Correa. Os avanços tecnológicos no século XXI: desafios para os professores na sala de aula. V. 7 n. 2 (2021): REEDUC. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/reeduc/article/view/11738. Acesso em: 01 ago. 2025.
ARRUDA, Juliana Silva; SIQUEIRA, Liliane Maria Ramalho de Castro. Metodologias ativas, ensino híbrido e os artefatos digitais: sala de aula em tempos de pandemia. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e314292, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v3i1.4292. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4292. Acesso em: 04 ago. 2025. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.4292
DIAS, Erika. A Educação, a pandemia e a sociedade do cansaço. Ensaio: aval. (112) • Jul-Sep 2021 • Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40362021002901120001. Acesso em: 02 ago. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362021002901120001
MOREIRA, Mônica de Azevedo Lima; MARANGONE, Cláudia Márcia Ferreira; SILVA, Jaqueline Martins Coleta da; LOUZADA, Márcia Cristina Matos; CÔGO, Reginalda; LIMA, Síntia de Azevedo. Desafios e oportunidades na educação a distância: perspectivas do estudante e do docente. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 2024, 10(9), 3577–3582. Disponível em: https://doi.org/10.51891/rease.v10i9.15874. Acesso em: 03 ago. 2025. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v10i9.15874
NASCIMENTO, Otacílio Marcelino do. A Educação na pós pandemia: desafios e legados. REVISTA FACULDADE FAMEN | REFFEN | ISSN 2675-0589, 2021, 2(1), 11–20. Disponível em: https://doi.org/10.36470/famen.2021.r2a05. Acesso em: 04 ago. 2025. DOI: https://doi.org/10.36470/famen.2021.r2a05
PARRAS, Rodrigo; MASCIA, Marcia Amador. Efeitos da pandemia na educação escolar. Vol. 16, Nº 46, 2022. Disponível em: https://www.lm.alb.org.br/index.php/lm/article/view/1007. Acesso em: 03 ago. 2025. DOI: https://doi.org/10.34112/1980-9026a2022n46p412-422
SILVA, Amanda Eugenia Pereira da; SARAIVA, Piedley Macedo. A evolução da educação a distância no brasil: desafios, oportunidades e o papel das TICS na democratização do ensino superior. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 2024, 10(9), 94–105. Disponível em: https://doi.org/10.51891/rease.v10i9.15480. Acesso em: 02 ago. 2025. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v10i9.15480
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Frederico da Silva Cesário , José Ricardo Martins Machado (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.