DISTANCE LEARNING: New Rules of Decree 12,456/2025, what changes?
DISTANCE LEARNING: New Rules of Decree 12,456/2025, what changes?
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1267Keywords:
Distance Education. Decree No. 12,456/2025. Educational Policies. Hybrid Learning. Digital Inclusion.Abstract
This article discussed the main and most relevant changes implemented by Decree No. 12,456/2025, which reformulates the guidelines for Distance Education (DE) in Brazil. The proposal analyzed the positive and negative impacts of these new regulations on students, educational institutions, teachers, and the pedagogical process itself. Among the benefits, the emphasis on quality, the expansion of digital inclusion, and stricter regulations on campuses and workloads stood out. On the other hand, the negative effects include potential restrictions on access, increased bureaucracy, and operational challenges for smaller institutions. The work aimed to contribute to the debate on the democratization and effectiveness of DE in the country, considering the post-pandemic scenario and new educational paradigms.
Downloads
References
BRASÍLIA, decreto nº 12.456, de 19 de maio de 2025. Disponível em: https://abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Decreto-12456-2025-05-19.pdf. Acesso em: 31 jul. 2025.
CARDOSO, Jane Oliveira. Educação pós-pandemia de Covid-19. Research, Society and Development, v. 12, n. 3, e28512340790, 2023. Disponível em: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v12i3.40790. Acesso em: 01 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v12i3.40790
GROSSI, Márcia Gorett Ribeiro; GIFFONI, Iomara Albuquerque; LOPES, Mariana Prado. EaD: um olhar sobre as tendências após a pandemia. 2023. Disponível em: Vercelli DOI: https://doi.org/10.5585/45.2023.23190
https://doi.org/10.5585/45.2023.23190. Acesso em: 01 ago. 2025. DOI: https://doi.org/10.5585/45.2023.23190
OLIVEIRA, Priscila Patrícia Moura. A expansão do ensino superior EaD no Brasil: surgimento de uma nova dualidade educacional? REVISTA CADERNO PEDAGÓGICO – Studies Publicações e Editora Ltda., Curitiba, v.22, n.4, p. 01-22. 2025. Disponível em: 10.54033/cadpedv22n4-092. Acesso em: 01 ago. 2025. DOI: https://doi.org/10.54033/cadpedv22n4-092
LIMA, Daniela da Costa Britto Pereira; FARIA, Juliana Guimarães. Expansão e institucionalização da educação a distância no brasil. 2020. Disponível em: https://esud2020.ciar.ufg.br/wp-content/anais-esud/211001.pdf. Acesso em: 31 jul. 2025.
LOPES, Fabiana Pires Rodrigues de Almeida; ALENCAR, Paula Costa; CARVALHO, Amanda Nogueira de; SILVA, Jhosley Rodrigues da Silva. Educação à distância em tempos de pandemia. Volume 17, n. 4, ano 2021. DOI: https://doi.org/10.5216/rir.v17i4.69321
RODRIGUES, Horácio Wanderlei; BIRNFELD, Carlos André. Educação remota: perspectivas no pós-pandemia. Revista de Pesquisa e Educação Jurídica, 2022. DOI: https://doi.org/10.26668/IndexLawJournals/2525-9636/2022.v8i1.8659
SAVIOLI, M. D. C., FONSECA, E. F. DA, BEZERRA, M. A. C., RAPOSO, J. DOS S., LEITÃO, R. C. DE S., CASTRO, H. G. DE A. E, SANTOS, F. E. M. DOS, BOIAN, D. F., SILVA, T. C. G. DA, SILVA, M. DE S. S. M., DUQUE, R. R., BARBOZA, C. P. F., GOMES, M. O., SILVA, J. DOS S., & LOUREIRO, V. J. S. Inclusão qualitativa na nova política de ead: estratégias institucionais, práticas pedagógicas e suportes para garantir equidade e qualidade no ensino superior à distância sob o novo marco regulatório. REVISTA DELOS, 2025, 18(69), e5880. Disponível em: https://doi.org/10.55905/rdelosv18.n69-081. Acesso em: 30 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.55905/rdelosv18.n69-081
VELOSO, Braian; MILL, Daniel. Institucionalização da educação a distância pública enquanto fenômeno essencialmente dialético. Educação em Revista. Belo Horizonte, v.38, e33842, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/rZrHFb9Dz4SJqTNyc7QfxyK/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-469833842
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Frederico da Silva Cesario , José Ricardo Martins Machado (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.